Gå til innhold

Makspris Hafslund

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du har dette abonementer så gjelder den selvfølgelig. Du betaler jo for tjenesten da.

Skrevet

Lurer på hvorfor du lurer på det?

Det kalles vel ikke garanti dersom man ikke har tenkt å overholde den? Så frykt ikke, du har betalt for å få tjenesten makspris og du får hva du har betalt for.

Gjest Rampunge
Skrevet

Lurer på hvorfor du lurer på det?

Det kalles vel ikke garanti dersom man ikke har tenkt å overholde den? Så frykt ikke, du har betalt for å få tjenesten makspris og du får hva du har betalt for.

Jeg lurer fordi strømprisen er dyrere enkelte tider på døgnet. Feks i dag mellom 16 og 18. Er makspris da et gjennomsnitt for et døgn, eller kan jeg være sikker på at den aldri overstiger den prisen de har oppført, uansett tid på døgnet?

Skrevet

Jeg lurer fordi strømprisen er dyrere enkelte tider på døgnet. Feks i dag mellom 16 og 18. Er makspris da et gjennomsnitt for et døgn, eller kan jeg være sikker på at den aldri overstiger den prisen de har oppført, uansett tid på døgnet?

Siden du ikke leser av strømmåleren hver time, så beregner strømselskapet hva du brukte på hvilke tidspunkt ut fra en standarisert forbrukskurve for døgnet.

Gjest Rampunge
Skrevet

Siden du ikke leser av strømmåleren hver time, så beregner strømselskapet hva du brukte på hvilke tidspunkt ut fra en standarisert forbrukskurve for døgnet.

Vi har tilfeldigvis elektronisk måler som blir fjernavlest hver time...

Gjest Rampunge
Skrevet (endret)

Dobbelpost

Endret av Rampunge
Skrevet

deringte or få uker siden, og tilbød maksprisgaranti. det har jeg nå.

det står altid oppført på giro hva en har brukt.

fra den te den dato forbruk pris sum

står ikke noe om time te time.

men når vi har denne avtalen så skal vi uansett ikje komme over dette. beløp som de har satt det til på avtalen.

du nevnt noe om endringer på dagen? har hørt om det, men ser ikke ut for at det er slik ifølge fakturaen fra føre d maks avtalen

Skrevet (endret)

Nå når strømprisen når uante høyder. Gjelder fortsatt denne maksprisgarantiavtalen som Hafslund tilbyr? Noen som vet?

Maksprisgaranti: http://hafslund.no/privat/produkter/vis_produkt.asp?produktid=256

Hilsen en som mangler alternativ oppvarming.

Avtalen gjelder ja. Ut året.

Men, jeg har skrevet om denne avtalen på en annen tråd her for kort tid siden.

Avtalen er IKKE god og alt for dyr.

Der skrev jeg omtrent dette:

"Min (og mange andres) mening at Hafslunds priser, grenser opp mot ren svindel.

Uansett. Spotpris med "vanlig" påslag og ikke mer enn det anbefaler jeg på det sterkeste.

Da er de fleste veldig like i pris.

Og hold deg unna de som putter på "garantier" mot et eller annet.

Her er et eksempel fra nettopp....Hafslund:

Strømpris (oktober måned): 52,80 øre/kWh

(inkludert 2,95 øre/kWh i påslag)

Fastbeløp: kr 69,90 per mnd

Strømprisen vil ikke overstige: 72,50 øre/kWh

Garantien gjelder fram til: 31. desember 2010

Dettte er heeeelt uakseptabelt for spot.

Nesten 3 øre i påslag er 2 øre for mye.

Fastbeløpet er alt for høyt.

Strømprisen (Maksprisen) er og satt for høyt.

De har ikke vært i nærheten av den hittil dette året.

(De siste dager på østlandet rundt kr 0,60)

Nå er det lite vann og kanskje den kan nåes på slutten av året?

Men husk at det som strømselskapene mener med priser for en måned ikke er gjennomsnitt, selv om de kaller det for det.

De beregner det på en annen måte, slik at du får flere kwh fordelt på den dyreste tiden, da de antar at du bruker mest da....

Nok en ting folk ikke er klar over altså.

Husker ikke helt begrepet de bruker om dette, eller kaller det akkurat nå. (Forbruksveid gjennomsnitt, eller lignende) Men bare som en opplysning.

Hafslund har også vært i media gjentatte ganger for bruk av intetsigende og forvirrende "garantiavtaler", som er alt for dyre for forbruker.

Konklusjon og råd.

Skift kraftleverandør og ta "vanlig spot" med påslag.

Endret av Østlandet
Gjest Rampunge
Skrevet

Avtalen gjelder ja. Ut året.

Men, jeg har skrevet om denne avtalen på en annen tråd her for kort tid siden.

Avtalen er IKKE god og alt for dyr.

Der skrev jeg omtrent dette:

"Min (og mange andres) mening at Hafslunds priser, grenser opp mot ren svindel.

Uansett. Spotpris med "vanlig" påslag og ikke mer enn det anbefaler jeg på det sterkeste.

Da er de fleste veldig like i pris.

Og hold deg unna de som putter på "garantier" mot et eller annet.

Her er et eksempel fra nettopp....Hafslund:

Strømpris (oktober måned): 52,80 øre/kWh

(inkludert 2,95 øre/kWh i påslag)

Fastbeløp: kr 69,90 per mnd

Strømprisen vil ikke overstige: 72,50 øre/kWh

Garantien gjelder fram til: 31. desember 2010

Dettte er heeeelt uakseptabelt for spot.

Nesten 3 øre i påslag er 2 øre for mye.

Fastbeløpet er alt for høyt.

Strømprisen (Maksprisen) er og satt for høyt.

De har ikke vært i nærheten av den hittil dette året.

(De siste dager på østlandet rundt kr 0,60)

Nå er det lite vann og kanskje den kan nåes på slutten av året?

Men husk at det som strømselskapene mener med priser for en måned ikke er gjennomsnitt, selv om de kaller det for det.

De beregner det på en annen måte, slik at du får flere kwh fordelt på den dyreste tiden, da de antar at du bruker mest da....

Nok en ting folk ikke er klar over altså.

Husker ikke helt begrepet de bruker om dette, eller kaller det akkurat nå. (Forbruksveid gjennomsnitt, eller lignende) Men bare som en opplysning.

Hafslund har også vært i media gjentatte ganger for bruk av intetsigende og forvirrende "garantiavtaler", som er alt for dyre for forbruker.

Konklusjon og råd.

Skift kraftleverandør og ta "vanlig spot" med påslag.

Takk for et nyttig svar. Vi har nettopp flyttet inn i egen leilighet, og på overtakelsesdatoen ble det bare naturlig å velge Hafslund, da de har nettleien. Har hatt Norgesenergi før, og har vært veldig fornøyd med de. Tenker at det blir Norgesenergi i løpet av 2011.

Du skriver litt om "forbruksveid gjennomsnitt". Det kan de ikke benytte seg av på oss, da vi har fjernmåler. Dvs, vi leverer ingen målinger til Hafslund, strømmåleren skal ikke leses av.

Skrevet

Her er en rapport om noen haar lyst til å sette seg litt bedre inn i ting rundt forskjellige strømavtaler:

http://www.nve.no/pagefiles/6568/konkurranse%20og%20effektivitet%20i%20sluttbrukermarkedet.pdf?epslanguage=no

Til TS: Hvis du faktisk har timesavlesning, er det enda bedre for deg å bytte til en spotprisavtale. Du får jo i motsettning til de fleste av oss den gevinsten det vil gi å tilpasse forbruket etter når på døgnet prisen er høy hvis du trenger å spare penger (Til vanlig er ikke variasjonene spesielt store, men i "ekstrem-perioder" er det litt forskjell.) Man har som regel en pristopp om morgenen kl 07-09, og en på ettermiddagen fra 16-18. En måte å flytte effekttopper for en privat forbruker, er å tenke på når man bruker varmtvann. en vanlig varmtvannstank er på ca 3 timer i døgnet bare, den slår seg på etter en har brukt mye varmtvann til dusj eller en stor oppvask f.eks. Du kan og tenke deg om i forhold til å f.eks sette på vaskemaskin og andre ting som bruker mye strøm, utenom de timene spot-prisen er høyest.

Oversikt over prisene time for time, siste 8 dager:

http://www.nordpoolspot.com/reports/areaprice/Post.aspx

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...