Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kulda har kommet for godt virker det som...

Ute er det 14 minusgrader og inne er det 14 pluss. Jeg sitter under teppe og har på meg ullgenser, allikevel fryser jeg.

Dette med to ovner som står på fullt...

Mer enn dette har jeg virkelig ikke råd til, og verre blir det. Som om strømprisene ikke er høye nok fra før av ryktes det om at de skal bli enda høyere... Og kaldere skal det bli og!

Hva skal jeg gjøre?!? Hvordan i alle dager skal jeg som student ha råd til dette? Håper ikke jeg fryser i hjel som de stakkars gamle gjorde i fjor...

Hjelp!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når jeg bodde i studenthybel, så var strømmen inkludert i leie.. Leier du privat da? :sjenert:

Skrevet

Har du råd til telys og stearinlys? Det varmer veldig.

Skrevet

Ja, leier privat i en leilighet som lekker varme som bare det...

Telys er ikke så dumt nei, og er jo ganske koselig også... Håper det hjelper!

Skrevet

Sett deg på en varm og god lesesal...

Gjest Galithralia
Skrevet

Ja, leier privat i en leilighet som lekker varme som bare det...

Telys er ikke så dumt nei, og er jo ganske koselig også... Håper det hjelper!

Her hos oss så fyker varmen rett ut - gardiner, gjerne litt tykke holder varmen inne fra gamle vinduer, ellers sitter jeg hele tiden med en varmeflaske! Hjelper veldig :)

Skrevet

Jeg bruker såvidt panelovnene. Har to stykker, de står på cirka 10 grader. Ellers bruker jeg utrolig mye telys rundt om kring i hele leiligheten :) Koselig og koster ikke så mye :)

Gjest Consensio
Skrevet

Varmelys (telys, kubbelys m.m.) og tykke gardiner hjelper veldig ja :jepp:

Tro det eller ei, men et par minutter med god lufting på dagtid hjelper også veldig.

Ellers har jeg pledd til å ha over skuldrene og korsryggen da jeg sliter med revmatiske lidelser, tykke ullsokker og/eller tøfler er viktig.

Om det går hos deg så kan det hjelpe å kjøpe en tetningslist til å ha rundt vinduene.

Ta deg en tur ut, da føles det alltid mye varmere når man kommer inn igjen :fnise:

Skrevet

Kjøp noen billige fleecepledd som du kan dele opp og isolere litt rundt vinduer i leiligheteb. Jeg har f.eks. stappet papir rundt hele verandadøra - resultat - varmt!

Gjest Taxmannen
Skrevet (endret)

det norske stipend er laget for at man nesten MÅ ha en jobb på siden av. selv er det rundt 10 grader på min hybel når jeg står opp om morgenen. varmer bare opp hybeln da jeg vet jeg blir her en stund. ellers prøver jeg og være hos andre og aktiviteter sånn som.. basseng, friskhuset og sånt. varmen lekker også ut her. bare se på de 2-3 meter lange istappene som er rundt huset jeg bor i.. telys er koselig men det er ikke slik at det lønner seg så veldig.

Jeg har en veldig kraftig varmevifte som blåser glovarm luft inn i rommet. varmer fort opp men bruker nokk mye strøm ja. 2000W.. Men jeg er blitt vant med og leve i kulden. syns ikke 15-16 grader er så kaldt. blir værre når jeg kommer inn hos vennene mine som har 25-30 grader.. Jeg har fått tjukke gardiner og et deilig stort teppe på golvet av mor. Og noen varme lester som hun har strekket <3 hjelper bra for meg.

Endret av Taxmannen
Skrevet

Hvis det trekker fra døra kan du henge opp noe foran døra når du oppholder deg i leiligheten.

Skrevet

Stemmer i og anbefaler stearinlys :) Og lag deg en kopp med rykende varm te! Jeg drikker vanvittig mye te i vinterhalvåret.

Skrevet

+ superundertøy :) Ønsk deg til jul om du ikke har, det er gull verdt.

Skrevet

Telys og andre levende lys hjelper så absolutt.

Dersom du har mulighet så kan det være smart å flytte inn på det minste rommet, f.eks. la stua være kald men konsentrere om å holde kjøkkenet på "levelig" temperatur.

..sier jeg som sitter her i t-skjorte. 15 kalde ut og 23-24 varme her inne i leiligheten.

Skrevet

WOW!

Tusen takk for mange gode tips! Skal teste ut :)

Blir nok noe gode varme ullplagg på ønskelista til jul ja! Og kanskje ikke så dumt å prøve å isolere litt med noen tepper nei!

Bor i andre-etasje i et hus som ligger på en topp hvor det blåser en del, har en sinnsykt dårlig isolert verandadør i stua rett ut mot sjøen..

Tror jeg skal ønske meg et gulvteppe til jul også kanskje...

En som sa at det hjelper å lufte ut? Høres litt tvilsomt ut, andre som har erfaring med at det kan hjelpe?

Hilsen TS :)

Gjest Blondie65
Skrevet

Men sånne tetningslister koster ikke allverden. Du får de på rull i en fargehandel. Anbefaler en prat med fargehandelen om dette for det er godt mulig at de har flere rimelige tips.

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Jeg sitter ofte og leser med lue på hybelen min. Mye av varmetapet skjer jo nettopp fra hodet.

Skrevet

et par triks:

koblingsur på alle varmeovner, så det bare er varmt når du er hjemme. Da kan du jo tillate deg å skru litt opp også

tetningslister på ytterdører og vinduer

tykke gardiner, og ha gardinene igjen, så ikke all varmen går rett ut.

som sagt før: mengder med levende lys. Det er utrolig effektivt!

Om det er gulvkaldt, kjøp et par billige filleryer.

Skrevet

Hvis du har Hafslund, bytt strømleverandør!

Skrevet

Grunnen til at det hjelper å lufte for å holde temperaturen oppe: utskifting av lufta. Særlig rå og fuktig luft krever mye energi å varme opp. Så å tørke klær på stua er et varmesluk. Er det fukt på vinduene dine er det for tett hos deg.

Jeg får det ikke varmt her på vinteren med mindre jeg bruker en formue i strøm. Ungene har to lag med ull på seg (jupp, tykk ullgenser og ullbukse inne) og jeg kjører på med to ovner på stua fram til de legger seg. På kvelden flytter jeg ut på kjøkkenet og nøyer meg med bare en ovn. En liten ovn i gangen står på døgnet rundt, bl.a for å gi varme på doen (som idiotisk nok er uten varmekilde eller stikkontakt).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...