Gå til innhold

Lagre bildene man tar underveis på langtur

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tenkt å realisere drømmen min og reise et helt år for å ta bilder å se verden.

Noen som har tips til hvordan jeg skal lagre bildene underveis? Jeg kan selvsagt ta med mange minnekort, men finnes det ikke en bedre løsning? Jeg vil helst slippe å ta med pc hele veien, da det fort blir upraktisk. Finnes det ikke en liten bærbar harddisk der jeg kan få inn bildene fra minnekortet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får vel tilgang til pc av og til? Og kan legge inn bildene på en minnepinne eller laste de opp på Internett underveis?

Skrevet

Joda, det hadde nok være det beste, men jeg har ingen garanti for at jeg kommer meg på en pc ofte nok, så jeg letter her etter en annen løsning :)

Skrevet

Minnepinner er blitt rimelige nå, og minnekort til kameraet. Du kan bruke internetkafeer og hoteller, tømme kortet over til G-mail eller en eller annen nettlagringstjeneste.

De færreste bildene trenger full oppløsning. Det er tilstrekkelig at de fyller skjermen, og blir greie 10x15cm papirkopier. Still inn kamera slik at standardoppløsningen blir deretter, og bruk heller fulloppløsning på motiver du på forhånd vet skal forstørres.

Fotografer mye, spesielt idet du ankommer nye plasser, før øyet blir mett på motivene. Men lær deg å slette med hard hånd, helst med det samme. Et motiv fra flere vinkler og med ulike innstillinger stjeler minne, og det er sannsynligvis kun ett du vil bruke av dem. Sorter også om kvelden. Prioriter hardt.

Laste opp bildene når du har tilgang til nett. Og send minnekortet hjem som brev. Den dagen Googlemail eller photobucket hackes, kan du være sikker på er mens du lagrer uvurderlig materiale. Brev kan komme bort. Sørg for å alltid ha en uavhengig kopi.

Du får små hendige harddisker. Selv har jeg sans for Western Digital sine Passports, som kommer i ulike farger og kapasiteter og med ulik overføring. Ta den billigste. Det er ikke sikkert du trenger firewire-overføring hvis nettkafeen bare tilbyr tregeste USB-koblingen. Den er på størrelse med en liten (to cm tykk) notisblokk, og får strøm fra USB-kontakten, så du behøver ingen spaghettifloke av ledninger å holde styr på. Kun en letterstattelig USB-kabel. Hva den tåler av reise, rist og fukt, aner jeg ikke. Min bor i stresskoffert. Der finns flere konkurrerende også, som sikkert er like greie. Ulempen er at det er et magnetisk medium, med risiko for avmagnetisering som alle andre magnetiske lagringsdingser.

Her er en midt på treet

Skrevet

Min praksis har vært å ha et stort minnekort og overføre så ofte som mulig til min western digital ekstern harddisk. Jeg har så innimellom brent cd'er to eksemplar av hver - 1 som jeg sender hjem og 1 som jeg har i sekken (cd'er tar ingen plass og koster lite).

Evt sjekk ut box.net eller dropbox eller andre lagringsplasser på nettet :)

Det viktigste er at du prøver å alltid ha bildene på minst to forskjellige plasser, ikke slette bildene fra kamera før de er på både harddisk, cd og/eller lagret på nettet!

Skrevet

De færreste bildene trenger full oppløsning. Det er tilstrekkelig at de fyller skjermen, og blir greie 10x15cm papirkopier. Still inn kamera slik at standardoppløsningen blir deretter, og bruk heller fulloppløsning på motiver du på forhånd vet skal forstørres.

Det der er jeg virkelig ikke enig i. Setter man av et år av livet sitt til å reise rundt i verden for å fotografere vil man muligens noe mere med det enn å laste opp på facebook.

Det er ikke alltid man vet på forhånd hva man vil forstørre. Flere av mine blinkskudd hadde jeg gått glipp av om jeg hadde måtte begynne å stille over fra jpeg i moderat oppløsning til raw, før jeg kunne ta bildet.

Personlig ville jegf aldri lagt ut på en et års fotosafari uten å ha med pc. Jeg hadde investert i en minipc (min er 8,9 tommer og veier under et kilo) og portabel ekstern hd. Ikke bruk for store minnekort av gangen. Klikker et fullt kort er det bedre å miste 4 gb med bilder enn 16 gb med bilder.

Skrevet

TS her.

Takk for gode tips! Egentlig er jeg litt enig med deg fruBeist, jeg kvir meg bare for å dra på en pc på toppen av det hele. Har planer om å reise veldig lett. Men jeg regner med at jeg uansett må ha en "base" der jeg legger igjen andre ting mens jeg er rundt å fotograferer, så det holder kanskje at jeg har med en 3-4 minnekort i slengen, og så at jeg legger det inn på pc'n når jeg har muligheten..

Jeg kommer nok også til å ta bilder med høy oppløsning, ja :)

• Liker 1
Skrevet

TS her.

Takk for gode tips! Egentlig er jeg litt enig med deg fruBeist, jeg kvir meg bare for å dra på en pc på toppen av det hele. Har planer om å reise veldig lett. Men jeg regner med at jeg uansett må ha en "base" der jeg legger igjen andre ting mens jeg er rundt å fotograferer, så det holder kanskje at jeg har med en 3-4 minnekort i slengen, og så at jeg legger det inn på pc'n når jeg har muligheten..

Jeg kommer nok også til å ta bilder med høy oppløsning, ja :)

Hvor har du tenkt å reise da? Jeg hadde med meg en liten AcerAspire på min tur. Veier kun 1kg. Er virkelig gull verdt synes nå jeg. Har reist i Asia, Australia og Mellom-Amerika, og veldig ofte finner man trådløst nettverk. Internettcafeer kan fort gi deg virus over på HD osv, så jeg vil si en egen liten PC er smartere. På den måten kan man kikke litt på bildene underveis og f.eks skrive blogginnlegg (om du har blogg) mens du ikke har nett.

Da jeg var ute og reiste hadde jeg kjøpt noen passe store minnepenner (16GB) som jeg sendte hjem, eller la igjen hos en norsk kompis jeg besøkte et sted. Jeg passa alltid på å ha bildene både på PCn og på minnekorta, og fikk lagt igjen backup av de så ofte jeg kunne. På den måten følte jeg meg ganske trygg.

Det spørs helt hvor i verden du er, men mange steder er det alt for dårlig nett til å sitte å laste opp mange hundre RAW bilder. Det tar jo evigheter. =)

Skrevet

Ja, å laste dem opp på nett kommer jeg nok ikke til å gjøre, det høres veldig tidkrevende ut. Men å sende minnepenner hjem høres jo ut som en god ide da :)

Skrevet

Kommer selvfølgelig litt an på vor i verden du er, men har dårlig erfaring med postvesenet i Sør-Amerika, flere av pakkene vi sendte hjem til Norge kom aldri fram.

Skrevet

vi pleier å gå til en fotobutikk å få de på cd, og slik sletter jeg kamera etterpå.

Skrevet

vi pleier å gå til en fotobutikk å få de på cd, og slik sletter jeg kamera etterpå.

Hadde heller satsa på ekstern HD eller minnepinner på tur. CD`er er mer sårbare med tanke på brister, riper etc.

Om du ikke vil ha med pc, så kan det hende at, mot noen kroner, en fotobutikk er behjelpelig med å overføre fra kort til annet lagringsmedium.

Noe annet som er fryktelig viktig, vær 110% sikker på at bildene ligger på annet lagringsmedium før du formaterer kortet!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...