Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Bare 14 år gammle barn tar it avisen sine artikkler seriøst. :skratte:

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvsagt, men forventingene til et Appleprodukt er nok høyere enn vanlig siden det er i øverste prisklasse.

Desto bedre er det at kundene synes forventninger og produkt har samsvar.

Gode produkter gir fornøyde kunder...sånn tenker jeg, men det er ren gjetting...

Forventningene er ikke høyere hva angår det tekniske. Forventningene er høyere hva angår status og utseende, og så lurer de hjernen sin til å tro at Mac er så bra.

Kjøp en kvalitetspc, og sleng på en versjon av linux, f.eks ubuntu. Velbekomme, mac-killer.

• Liker 1
Gjest Sommertid
Skrevet

Kjøpte min første Mac for 1,5 år siden. Jeg er i vertfall blitt frelst og kommer aldri til å gå til bake til pc.

Skrevet

Bare 14 år gammle barn tar it avisen sine artikkler seriøst. :skratte:

Hvis du selv er over 14, gidder du kanskje lese denne korte tråden før du poster slike enkle svar. Dette er nemlig ikke noe IT-avisen selv skriver, men de refererer til en artikkel i PC World.

...men det er kanskje også bare for 14 åringer... :skratte:

Skrevet

Forventningene er ikke høyere hva angår det tekniske. Forventningene er høyere hva angår status og utseende, og så lurer de hjernen sin til å tro at Mac er så bra.

Kjøp en kvalitetspc, og sleng på en versjon av linux, f.eks ubuntu. Velbekomme, mac-killer.

Javisst. Ubuntu er best. Mac er dritt.

...og pappaen min er sterkere enn din...

Skrevet (endret)

OS X er helt ok. Smarte løsninger på enkelte ting, og svakere på andre. Omtrent som andre operativsystem, med andre ord.

Derimot er prispolitikken til Apple rimelig heftig (1700 kronasjer for en 4 GB-oppgradering, anyone?). Dessuten er de ubrukbare i "business-setting". De legger nemlig ned XServe-serien sin, og da har man signalisert at businessegmentet ikke er interessant lenger. Fair enough.

Endret av Ellsworth
Skrevet

Har brukt mac i flere år via jobb og skole.

Vil aldri ha noe slikt inn i huset.

Folk får være så fornøyd de bare vil med mac, men jeg foretrekker pc.

troll!

Skrevet

Det vil vel alltid være noen som foretrekker det ene eller det andre, men det jeg gang på gang lar meg begeistre av med Mac er den utrolige brukervennligheten. Det er lettfattelig, selv for folk som har lite peiling på data, mens en Windowsbasert PC krever mer kunnskap av brukeren (f.eks. for å hindre virus, spyware etc.).

Min erfaring er at selv min 75 år gamle bestefar som ikke skjønner filla av data er svært fornøyd med sin Mac og har brukt den i snart tre år nå uten problemer av noe slag:-)

• Liker 2
Skrevet

Det vil vel alltid være noen som foretrekker det ene eller det andre, men det jeg gang på gang lar meg begeistre av med Mac er den utrolige brukervennligheten. Det er lettfattelig, selv for folk som har lite peiling på data, mens en Windowsbasert PC krever mer kunnskap av brukeren (f.eks. for å hindre virus, spyware etc.).

Du får virus, trojaner og keyloggere på mac også, ja... Problemet er bare at operativsystemet ikke forteller deg noe om det.

Det tryggeste du kan kjøre er linux. Eneste som er teit med det er at de ikke har noe særlig tegne og bilderedigeringsprogrammer.

Skrevet

Du får virus, trojaner og keyloggere på mac også, ja... Problemet er bare at operativsystemet ikke forteller deg noe om det.

Tull og tøys basert på antagelser, eller uttalelser fra produsenter av anti-virus-programmer...

Skrevet

Tull og tøys basert på antagelser, eller uttalelser fra produsenter av anti-virus-programmer...

Benekter du at keyloggere, virus og trojanere eksisterer på mac?

Skrevet

Benekter du at keyloggere, virus og trojanere eksisterer på mac?

Det ser ut som han gjør det, å det må vi bare si oss enig i, for hvordan kan noe finnes om man ikke ser det?? :O :O :O

Skrevet

Det finnes, men det er ikke veldig enkelt å bli infisert av dem. End of discussion.

Skrevet (endret)

Det finnes, men det er ikke veldig enkelt å bli infisert av dem. End of discussion.

Det finnes ikke så mange steder å skjule ekle ting inne i OSX, så en PC med windows er veldig mye mer sårbar, ja.

Heldigvis har PCer antivirus, og mange av dem er gratis, så om en mac blir infisert så er det verre... Spesielt om du får en keylogger.

Endret av Yme
Skrevet

Det finnes ikke så mange steder å skjule ekle ting inne i OSX, så en PC med windows er veldig mye mer sårbar, ja.

Heldigvis har PCer antivirus, og mange av dem er gratis, så om en mac blir infisert så er det verre... Spesielt om du får en keylogger.

En keylogger er ikke virus, og ikke lett å intstallere på en mac.

Hvis noen ønsker å installere en mac keylogger på maskinen din, er det nødvendig for ham eller henne å ha fysisk kontakt med datamaskinen. Ellers kan keylogger ikke installeres. Generelt sett kan ikke noen andre installere en keylogger på mac uten din tillatelse med mindre de har andre tilgang til datamaskin.

Skrevet (endret)

En keylogger er ikke virus, og ikke lett å intstallere på en mac.

Hvis noen ønsker å installere en mac keylogger på maskinen din, er det nødvendig for ham eller henne å ha fysisk kontakt med datamaskinen. Ellers kan keylogger ikke installeres. Generelt sett kan ikke noen andre installere en keylogger på mac uten din tillatelse med mindre de har andre tilgang til datamaskin.

Nei, keylogger er ikke et virus, så derfor skrev jeg "virus, trojan, keylogger".

I likhet med mye slemt snusk man kan få på windows, så må det være en person som sitter ved maskina og installerer viruset eller hva det nå måtte være.

Det som ofte skjer da er at du rett og slett blir lurt til å installere dem selv, når du feks skal laste ned spill eller andre sånne ting.

Jeg forstår ikke hvorfor det er så vanskelig for macbrukere å godta disse tingene. Jeg sier det ikke for at folk skal slutte å bruke mac, men heller for å gjøre folk obs på det, så de er litt forsiktige.

(dette er ikke retta direkte mot deg. Jeg legger bare merke til at hver gang man prøver å gjøre folk obs på at mac ikke er imun mot virus, blir det alltid litt diskusjon rundt det)

En mac kan fint få keyloggere, virus og trojaner, å siden OSX ikke sier ifra om det finnes noe sånt på maksina så er det ganske greit å være forsiktig.

Endret av Yme
Skrevet

Jada, vi er klar over at det finnes. Men det faktum at man må installere det selv gjør det litt mindre sannsynlig å få det. For all del, laster man ned mye snusk fra type TPB-sider så er sjansen større. Noen ondsinnede personer ville nok funnet på å legge inn trojanere i en installer, og da er løpet kjørt. Det greie med Mac er at snusket ikke sprer seg videre til andre av seg selv...

Sunn fornuft hjelper mye, mer enn på Windows. Jeg har hatt Mac i snart 6 år nå, aldri kjørt antivirus og alt funker perfekt. Aldri vært infisert på noen måte.

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor det er så vanskelig for OSX elskere å godta at osx også kan være sårbart. Ja, jeg er enig i at trusselen p.t. er langt lavere enn for Windows maskiner, men det har jo en del med utrbedelsen å gjøre. At osx krever passord for installasjon, dvs. en aktiv handling er jo et poeng, men det er langt fra alle som er enige om dette er tilfelle.

Dessuten spiller det egentlig ikke så stor rolle, for den beste måten å kompromittere et datasystem på er å kompromittere brukerne, noe som gjøres med falske installere og lignende. Også Windows har fått bedre beskyttelse mot uatoriserte installasjoner via UAC, men det er de fake autoriserte installasjonene som ofte er problemet.

Når man kombinerer dette med at mange osx brukere benytter os'et fordi de er lite tekniske og tror de aldri kommer til å trenge antivirus, hva forteller det deg om skadepotensiale?

Det kan jeg fortelle deg, lav innsikt i hva som bør installeres/ikke installeres, manglende antivirus samt manglende forståelse for at sitt system/os kan rammes er sjelden en god kombinasjon. Det gjør heller ikke saken bedre at hverken mange mac miljøer eller apple ser ut til å være villige til å gå inn på en slik diskusjon. De som stort sett starter slike diskusjoner er antivirusselskaper, med potensiell profitt i ermet vil mange hevde. Vel, jeg kan opplyse om at det finnes gratis antivirus for mac, og hjemmeversjonen til f. eks sophos er gratis.

Et annet poeng er argumentet om at man har kjørt osx uten antivirus i mange år uten å få problemer. Selvfølgelig har man det, for uten antivirus så er det heller ingenting som forteller deg om at noe er funnet, og det er heller ikke dermed sagt at all skadelig programvare er noe som gjør maskinen din treg eller at du greier å fange det opp på noen annen måte.

For alt man vet kan det være noe som ligger i bakgrunnen og spiser ubetydelige mengder maskinressurser. Den nyeste trenden innen "virusmarkedet" er skjulte trusler der poenget ikke lenger er å kødde med brukeren men å f. eks sette inn målrettede angrep på finansielle aktører, og malware skaperne legger da stor vekt på at man ikke skal merke noe til det.

Til slutt så er det også viktig å forhindre spredning slik at man plukker opp ting som ikke nødvendigvis er ment for osx. Dette er et ansvar man hvertfall bør bli pålagt i bedriftssammenheng der man jobber med forskjellige plattformer.

Og før noen spør meg om jeg har tatt i en mac før. Ja, jeg bruker det daglig og er fornøyd. Likevel kommer jeg aldri til å henge meg på "får aldri virus" bølgen når et lite AV program som bruker minimalt med ressurser og er installert med noen få klikk potensielt kan forhindre mye tull.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Sunn fornuft hjelper mye, mer enn på Windows. Jeg har hatt Mac i snart 6 år nå, aldri kjørt antivirus og alt funker perfekt. Aldri vært infisert på noen måte.

Edit: Slett. Jeg ser det er notert nederst i innlegget over meg.

Endret av Max Magnus
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg er veldig enig med deg AB. Jeg kjøper likevel ikke argumentet om at det ikke er utbredt nok. Det har man brukt i alle år, og tidligere var det et poeng i det. Nå idag er det betydlig mange flere Macer, og det ville uansett også gitt enorm kred å utvikle et virus som spredde seg av seg selv på OSX. Jeg vet også at maskiner i dag i stor grad blir brukt for å knele andre sider, som du sier. Jeg har også sett eksempler på sider hvor kaprede maskiner blir omsatt, og vet du hva en Mac koster ift. en PC? Jeg husker ikke nøyaktige tall, men prisen var betydelig høyere per Mac enn per PC. Grunnen? De er vanskeligere å kapre.

Jeg tok for anledningen og scannet gjennom Macene mine. MBPen tok jeg med ClamXav og Minien med Sophos. Den faktisk litt av hvert på MBPen, men maskinen var ikke infisert på noen måte. En del trojanere osv. lå som vedlegg i spam-folderen min. Jeg tenkte jeg skulle gå inn og se på meldingen for å undersøke om det var veldig enkelt å bli infisert. Vel, først måtte jeg unrare en fil, denne laget et nytt rar-arkiv som la seg i Mail-nedlastningene mine. Med andre ord ikke like enkelt som en Windows-maskin.

På Minien fant den ikke noe som helst, på tross av at det er en maskin som står tilkoblet nettet 24/7. Jeg står fortsatt på mitt. Det er teoretisk mulig å bli infisert på en Mac også, men sjansen er vanvittig liten. Det å ha et antivirus-program løpende i bakgrunnen er nok mer irriterende enn å måtte reformatere maskinen om man uheldigvis skulle bli infisert.

Edit: Jeg oppdaget faktisk at de trojanerne som ble funnet faktisk var Windows-trojanere. Falsk alarm.

Endret av aluminium

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...