Gå til innhold

Eet ansettelsesstopp i Skatteetaten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Noen som jobber eller kjenner noen i Skatteetaten? Jeg har lenge hatt lyst til å jobbe som revisor/kontrollør i Skatt Øst (helst Moss eller Oslo) og derfor fulgt med på ledige stillinger. Men det har jo ikke vært utlyst en eneste stilling i hele Norge!! Har de ansettelsesstopp?

Skrevet

Dette lurer faktisk jeg på og!! Ingen som vet?

Skrevet

Kan dere ikke bare ringe dem da? Tviler på at ansatte i skatteetaten vil legge ut om ting og tang her. De har vel en taushetsplikt.

Skrevet

Please - anyone?

Gjest Spinell
Skrevet

Skatteetaten har lagt ut ledige stillinger på sin egen hjemmeside, her.

Jeg har ikke sett etter hvilke typer stillinger som er utlyst, men noen stillinger er tydeligvis ledige.

Skrevet

det er ikke så lenge siden de trengte underdirektør for skatt sør, mener jeg så den annonsen i høst en gang... det er vel bare å holde øynene åpne :)

Skrevet

Hei!

Noen som jobber eller kjenner noen i Skatteetaten? Jeg har lenge hatt lyst til å jobbe som revisor/kontrollør i Skatt Øst (helst Moss eller Oslo) og derfor fulgt med på ledige stillinger. Men det har jo ikke vært utlyst en eneste stilling i hele Norge!! Har de ansettelsesstopp?

Bare å følge med....Det kommer utlysninger snart :)

(jeg jobber ikke der, men hørte det fra ei venninne som gjør det - hun var spent på hva slags kollegaer hun kom til å få)

Skrevet

Jeg har også lyst til å jobbe i skattøst med kontroll!! Jeg mener jo selv jeg har de rette kvalifikasjonene (flere års arbeidserfaring og gode resultater fra studiene).

Endel av de stillingene som nå ligger ute på hjemmesiden ser ut som interne utlysninger, dvs stilinger som er ment for internt opprykk. Man går ikke inn i jobben som direktør osv uten mye erfaring fra etaten/eventuelt annen erfaring. Videre er det noen stillinger på hjemmesiden som ikke har med kontroll å gjøre.

Jeg snakket med en på HR i Skattøst i sommer, og hun kunne fortelle meg at de hadde hatt 100 søkere til 2 stillinger de hadde hatt utlyst. Så det er visst mange som er interessert. Kanskje pga finanskrise/frykt for fjerning av revisjonsplikten som vil gjøre det vanskeligere for revisorer å få jobb?

Videre har jo skatteetaten mye å gjøre nå på høsten iom skatteoppgjørene, så kanskje ikke så rart at de ikke ansetter så mange i det verste kjøret? De har også hatt intern omorganisering (i tillegg til regioninndelingen som syntes utad) som sikkert har tatt mye tid.

Hvis det er noen med erfaring fra etaten: vet dere hvor lett det er å skifte avdeling internt? Siden etaten jo er stor blir man plassert på områder, og ser kanskje for meg at det kan bli litt ensformig hvis man ikke får rullering etter noen år? Og vet dere om det er stor søkning til masterstudiet i skatt og avgift, dvs vanskelig å få tildet stipend til dette? (har jo lest hvor mange plasser de har disponibelt, men hvor vanskelig det er å få plass kommer jo an på hvor mange som faktisk ønsker å ta studiet).

Skrevet

Jeg har også lyst til å jobbe i skattøst med kontroll!! Jeg mener jo selv jeg har de rette kvalifikasjonene (flere års arbeidserfaring og gode resultater fra studiene).

Endel av de stillingene som nå ligger ute på hjemmesiden ser ut som interne utlysninger, dvs stilinger som er ment for internt opprykk. Man går ikke inn i jobben som direktør osv uten mye erfaring fra etaten/eventuelt annen erfaring. Videre er det noen stillinger på hjemmesiden som ikke har med kontroll å gjøre.

Jeg snakket med en på HR i Skattøst i sommer, og hun kunne fortelle meg at de hadde hatt 100 søkere til 2 stillinger de hadde hatt utlyst. Så det er visst mange som er interessert. Kanskje pga finanskrise/frykt for fjerning av revisjonsplikten som vil gjøre det vanskeligere for revisorer å få jobb?

Videre har jo skatteetaten mye å gjøre nå på høsten iom skatteoppgjørene, så kanskje ikke så rart at de ikke ansetter så mange i det verste kjøret? De har også hatt intern omorganisering (i tillegg til regioninndelingen som syntes utad) som sikkert har tatt mye tid.

Hvis det er noen med erfaring fra etaten: vet dere hvor lett det er å skifte avdeling internt? Siden etaten jo er stor blir man plassert på områder, og ser kanskje for meg at det kan bli litt ensformig hvis man ikke får rullering etter noen år? Og vet dere om det er stor søkning til masterstudiet i skatt og avgift, dvs vanskelig å få tildet stipend til dette? (har jo lest hvor mange plasser de har disponibelt, men hvor vanskelig det er å få plass kommer jo an på hvor mange som faktisk ønsker å ta studiet).

Jeg jobber i skatteetaten. Har ikke lyst å svare deg så detaljert, men kan si at det er utviklingsmuligheter der. Man blir oppmuntret til kursing og etterutdanning så lenge det er rom for det.

Tror heller ikke man blir så lei av å være på samme avdeling fordi det er stadig tilbud om å være med på prosjekter og eventuelle verv i tillegg.

Det er en ryddig arbeidsplass med godt miljø. Angrer ikke på at jeg begynte der :)

• 1 måned senere...
Skrevet

Jeg kan fortsatt ikke se at det har vært utlyst stilling som skatterevisor i Skattøst i Oslo (det var annonsert en stilling på Hamar). Noen som vet når aktuell stilling for meg (revisorutdannet med noen års erfaring) vil utlyses?

Skrevet

Og er det noen som vll fortelle om ansettelsesprosessen? Hvor mange intervjurunder? Hvor lang tid pleier det å ta fra søknadsfristen til man eventuelt får tilbudet?

Skrevet

Jeg jobber i skatteetaten, riktignok ikke i skatt øst, men litt lenger nord i landet. Vi har fått vite at det skal kuttes ned på antall ansatte, og det er nå så å si umulig å få permisjon for å prøve ut en annen jobb.

For meg er utviklingsmulighetene i skatteetaten minimale, men jeg er da jurist og ikke revisor. Heller ikke er det særlig populært at jeg sitter på et annet skattekontor nærmere hjemstedet mitt for å utføre arbeidet. Ved å sitte på et annet kontor kan jeg utføre samme arbeid og jeg hadde kunnet jobbe 2 timer overtid hver dag i det jeg bruker i reisetid til og fra jobb. Men neida, å sitte på et annet kontor er for min nærmeste overordnede utenkelig, selv om hans overordnede igjen overhodet ikke har noe imot at jeg sitter på skattekontoret som er nærmere mitt hjemsted (de har en rekke ganger sagt til meg at jeg gjerne må sitte der å arbeide, siden det er mye nærmere).

Jeg vil ikke anbefale skatteetaten som arbeidsplass, og det vil nok heller ikke de andre juristene på skattekontorene i nærområdet, for alle som en flykter fra skatteetaten til andre arbeidsplasser. Men det kan hende at skatteetaten er en mer interessant arbeidsplass for revisorer enn for jurister.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...