Gå til innhold

Å hilse med navn

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har sett på mange filmer der folk hilser med navn. Som to personer går forbi hverandre så sier den ene navnet til den personen også svarer den andre hans navni gjen, så går du uten å si noe mer til hverandre.

Men hvorfor det? Er det kun på film eller er det vanlig i USA? Er det vanlig i Norge også?

Men holder ikke å si hei, eller noe? Og blir det ikke lett misforståelser da, som at personen tror at den andre tar kontakt? I min omgangskrets i hvertfall så er det vanlig å si en persons navn før man spør om noe. Selv om det bare er de to der. Kan jo egentlig lure på det også.

Videoannonse
Annonse
Gjest Eurodice
Skrevet

Har sett på mange filmer der folk hilser med navn. Som to personer går forbi hverandre så sier den ene navnet til den personen også svarer den andre hans navni gjen, så går du uten å si noe mer til hverandre.

Men hvorfor det? Er det kun på film eller er det vanlig i USA? Er det vanlig i Norge også?

Men holder ikke å si hei, eller noe? Og blir det ikke lett misforståelser da, som at personen tror at den andre tar kontakt? I min omgangskrets i hvertfall så er det vanlig å si en persons navn før man spør om noe. Selv om det bare er de to der. Kan jo egentlig lure på det også.

Jeg kan ikke tenke meg at det er vanlig hilseskikk her i landet. Vi sier vel helst bare hei i forbifarten.

Noe annet jeg har lagt merke til i amerikanske (kriminal)filmer, er at sjefen sier, med streng mine, når noen har gjort noe dumt for eksempel,"my office!" :fnise:

Gjest Mahareth
Skrevet

Jeg er heller ikke vant med å hilse med navn på den måten du beskriver. Å si "hei, Anne" til Anne er ikke unaturlig for meg, men jeg vil oftest bare si hei.

Skrevet

Du skal selvsagt være litt varsom med å ta til deg alt du ser på film.

Men, la oss se på hilsenen "Hei Anonym Bruker!" :nigo:

Den kan kortes ned to veier:

"Hei!" - Kjapt, løssnippet og vennlig.

"Anonym Bruker!" (nikk) - Høflig og litt mer distansert.

Det første mest vanlig blant familie og venner, den andre mer blant kolleger og andre man har en slags vennligsinnet distanse til, enten det er svigers, eldre eller naboer.

Skrevet

Jeg hilser kun med navn når jeg er full, ellers er det "heisann" som gjelder, hverken mer eller mindre. ;)

Skrevet

I andre kulturer er det ansett som vanlig høflighet å hilse med navn, og direkte uhøflig å bare si hei. Feks i Frankrike - der sier man "Bonjour *navn*", evt "Bonjour madame/monsieur" om det er en fremmed.

Skrevet

Jeg føler meg veldig rar når jeg sier "Hei Lise" f.eks.

Føler meg nesten litt intens, uten at jeg vet helt hvorfor..

Gjest Consensio
Skrevet

Jeg pleier alltid si "hei + navnet"

Til naboer og folk man ikke kjenner så godt, altså folk jeg ikke stopper opp å prater med (enkelte naboer og lignende) så er det vanlig her iallefall at man nikker og sier kun navnet på personen man nikker til.

Skrevet

Hilser ikker med navn, nei. Hvis jeg må si noe så sier jeg hei. Vanligvis så hoppes det bare rett inn i en samtale, egentlig.

Skrevet

Jeg bruker sjelden navn, men det kan nok skje.

Når det gjelder det TS refererer til har jeg aldri hilst på noen på den måten, og hadde noen hilst på meg på den måten hadde jeg begynt å lure. Å gå forbi noen og kun si navnet deres uten et hei foran er bare merkelig.

Skrevet

Synes det er veldig koselig å bruke navn jeg da. Hilsenen/spørsmålet føles litt mer personlig. Prøver å huske å gjøre det selv, men glemmer det ofte. Legger dog merke til hvor hyggelig jeg selv synes det er når folk gjør det, så prøver derfor å gjøre det selv også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...