Gjest Jenny Skrevet 1. desember 2010 #1 Skrevet 1. desember 2010 Jeg blandt annet utfører konsekvensen om at barnet/ungdommen er nødt til å betale med sine egne sparepenger for det som har gått tapt.
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2010 #2 Skrevet 1. desember 2010 Det har de ALDRI gjort. Og kommer ALDRI til å gjøre. I så fall betaler de selv for sinnemestringskurs og terapi!
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2010 #3 Skrevet 1. desember 2010 Det har de ALDRI gjort. Og kommer ALDRI til å gjøre. I så fall betaler de selv for sinnemestringskurs og terapi! Håper ikke du er seriøs. Hvis barnet har et utageringsproblem er nok sinnemestringskurs og terapi det rette tiltaket. Men da støtter foreldrene barna sine. Hvis de får hjelp fra det offentlige dekkes dette av staten, evt. brukes frikort. Hvis dette gjøres privat betaler selvsagt foreldrene. Og foreldrene støtter barna sine. Hvis barnet har problemer blir det ikke bedre av at foreldrene ikke viser forståelse og gjør barnas liv enda vanskeligere enn det allerede er. 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2010 #4 Skrevet 1. desember 2010 Jeg har ikke vært borte i det med noen av mine barn,. De ganger noe har blitt ødelagt har det vært under lek og tull og ikke pga sinne, og da skal ingen jo straffes. Har du en ungdom som blir så sint at det går ut over møblementet har dere nok andre problemer enn hvem som skal erstatte. Er ungdommen så ung at dere kan kontakte BUP f.eks. og få hjelp til mestring der?
Gjest BabyBlue Skrevet 1. desember 2010 #5 Skrevet 1. desember 2010 Det har de ALDRI gjort. Og kommer ALDRI til å gjøre. I så fall betaler de selv for sinnemestringskurs og terapi! Barnet ditt er ditt økonomiske ansvar hvis de er under 18 år, dessverre. Hvis jeg smadrer tven i dritt sinne pga. psykiske problemer er det foreldrene mine som må betale for psykolog og en ny flatskjerm. Hvis ungen sliter med å takle følelsene sine er penger det siste du burde tenke på.
Gjest TS Skrevet 1. desember 2010 #6 Skrevet 1. desember 2010 Våres er slik at han mister kontrollen over sitt sinne og kan ødelegge matrielle ting til tider. Han får sinnekontroll trening på skolen i form av ART programmet, men vet ikke hvor mye. Og BUP er koblet inn i bildet fra lenge siden av. Men de gjør ikke så mye på det området der. Folk sier hvis det ikke skjer oftere enn det så er det lite! Men tingen her er jo at våres møblemang og andre ting blir ødelagt gjerne de FÅ gangene det skjer. Og self FÅ ganger er ikke akseptabelt når en ødelegger inventar/møbler. Men hva synes dere eventuelt er ok konsekvens å gi når først sønnen har ødelagt ting som ja koster summer? For eksempel når møblemang går. Det er ikke en unnskyldning å ha et sinneproblem og ja det bør selvsagt trenes på. Og vi bør i stor grad prøve å unngå sinneutbrudd. Men i noen tilfeller er ikke det ungåelig. Sinneutbrudd vil komme i fremtiden, og vi kan ikke sitte å spare penger sånn sett for å bruke det på mange klesskap og kommoder osv. Klesskap, og inventar er ment for å vare i flere år. Og da tenker jeg at det må forekomme konsekvenser. For det er overhode ikke greit å ødelegger matrielle ting i huset her. Vi kan ikke ha et rasert hus når han blir sint hvor han ødelegger klesskapene sine, kommoder osv vi har kjøpt til han. Han er nødt til å ha orden i klær og system rundt seg for å ha orden i hodet og hverdagen sin. Men noe konsekvens må en ha når en ødelegger ting som koster så mye penger! Vi har ikke råd til å kjøpe nytt klesskap og kommode, og andre ting i hytt og pine. Det er en uakseptabel oppførsel å ødelegge slikt. Føler meg litt rådløs...
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2010 #7 Skrevet 1. desember 2010 Kan du ta opp dette med noen av de som følger opp barnet ditt? Jeg tenker at det er viktig at dere som foreldre samarbeider med behandlerne om tiltak. Jeg kjenner ikke til ART programmet, men vet at andre med samme problem har hatt dårlige erfaringer med BUP. Hvis dere har et ATV (alternativ til vold)kontor i nærheten synes jeg du burde kontakte dem. Evt. undersøke om noen privatpraktiserende psykologer/psykiatere har erfaring med utagerende adferd hos barn. Det er også viktig å utrede hva som kan være årsaken til barnets sinneproblemer.
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2010 #8 Skrevet 1. desember 2010 hvis han ødelegger f.eks en kommode dere har kjøpt til ham og som står på hans eget rom så er min mening at han bør kjøpe ny for egne penger. Da kan han gå på finn.no og få seg noe billig der, eller på fretex. Så taper han ikke så mye på det neste gang han skulle ødelegge noe. Han lærer også at det blir mye arbeid ut av å skulle erstatte ting han ødelegger, da må han selv lete opp gjenstander og være med på å frakte dem hjem og montere dem. Ødelegger han noe som tilhører andre så får han erstatte det til den prisen tingen kostet. Kjøper dere nye møbler til ham når han har ødelagt de gamle ser han jo ikke konsekvensen av sine handlinger.
LukaFrost Skrevet 1. desember 2010 #9 Skrevet 1. desember 2010 Jeg tror dere har et større problem enn hvem som skal betale for ødelagte møbler. Dere løser ikke det bakenforliggende problemet med at han må betale for det han har ødelagt. Riktig nok skal man lære konsekvensen for sine handlinger, men jeg tror dere må ta det først først og ikke det siste først her.
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2010 #10 Skrevet 1. desember 2010 Barnet ditt er ditt økonomiske ansvar hvis de er under 18 år, dessverre. Hvis jeg smadrer tven i dritt sinne pga. psykiske problemer er det foreldrene mine som må betale for psykolog og en ny flatskjerm. Hvis ungen sliter med å takle følelsene sine er penger det siste du burde tenke på. Det var en del du ikke fikk med deg her? De har ALDRI gjort det og kommer ikke til å gjøre det. Det ligger i oppdragelse; konsekvens av egen atferd. Og JO de betaler selv = betaler meg tilbake dersom de driter på draget. Og har man ungdom som utagerer så til de grader og det IKKE har noe med oppdragelse å gjøre, så er det på tide å tilkalle BUP. Ellers mangler det seriøst en del respekt og empati for andre mennesker og andres ting. Sånt handler heller sjeldent om å ikke takle egne følelser, det handler oftest om å kontrollere andres!
*Ariel* Skrevet 1. desember 2010 #11 Skrevet 1. desember 2010 Hvis barnet har et aggresjonsproblem så vil jeg anbefale noe som heter ART-trening. Aggresion Replacement Training. http://www.aggressionreplacementtraining.org/HOME.html
Løvetanten Skrevet 2. desember 2010 #12 Skrevet 2. desember 2010 Jeg skjønner at du synes det er vanskelig, for det er jo helt klart at barnet ikke klarer å kontrollere utbruddene sine og derfor ødelegger. Hvis det hadde vært meg så hadde jeg spurt de på BUP hva de mente og hva deres erfaring var i slike saker. Tenker meg det er viktig at han ikke blir sittende med svarteper hele tiden. På hans alder han han vel knapt nok penger til et klesskap eller en kommode, så konsekvensen kan bli at han bruker alle barndommens sparepenger til nytt interiør. Så jeg ser at avgjørelsen må bli en blanding av hvor mye straff han kan "tåle" ut fra mestringsnivået hans. Hvor stor kontroll kan han nå forventes å ha? Smadrer han med vilje (dvs at du VET han kunne ha besinnet seg) eller er det rent raseri uten fornuft? Lykke til.
Gjest brutal_mann Skrevet 2. desember 2010 #13 Skrevet 2. desember 2010 Jeg blandt annet utfører konsekvensen om at barnet/ungdommen er nødt til å betale med sine egne sparepenger for det som har gått tapt. Aldri tenkt tanken. Har henvist til og pekt på det følelsesmessige i det hele i alle år. Det har ført til at sinne ikke lenger går utover inventar lenger. Økonomisk straff på unger... Skeptisk. Er nok større verdi i å utvikle ungene sin empati.
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2010 #14 Skrevet 2. desember 2010 I dette tilfellet så synes jeg ikke at gutten må erstatte inventaret. Når noe er ødelagt så kjøp/få heller noe fra finn.no En kommode er jo en kommode uansett. Som en annen skrev her så er problemet så mye større en et ødelagt inventar.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå