Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til foreldrene og de som jobber i barnehage:

Hvordan ser dere på forholdet religion/barnehage?

Føler du at barnets religion blir ivaretatt i barnehagen? På hvilken måte er dette i tilfelle et ønske?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barn har ingen religion. Og religiøs indoktrinering burde ikke være tillatt hverken i barnehager eller i skoler.

• Liker 3
Skrevet

Barn har ingen religion. Og religiøs indoktrinering burde ikke være tillatt hverken i barnehager eller i skoler.

Barn kan absolutt ha en religion. Jeg hadde en sterk barnetro fra så tidlig som jeg kan huske, uten at jeg gikk i barnehage eller hadde religiøse foreldre. Så man trenger ikke bli "indoktrinert" for å bli religiøs.

• Liker 1
Skrevet

Barn kan absolutt ha en religion. Jeg hadde en sterk barnetro fra så tidlig som jeg kan huske, uten at jeg gikk i barnehage eller hadde religiøse foreldre. Så man trenger ikke bli "indoktrinert" for å bli religiøs.

Påstanden demonstrerer bare at barn tror ting uten å vite hvorfor. Det er det som gjør dem så sårbare for indoktrinering og manipulasjon.

Skrevet

Til foreldrene og de som jobber i barnehage:

Hvordan ser dere på forholdet religion/barnehage?

Føler du at barnets religion blir ivaretatt i barnehagen? På hvilken måte er dette i tilfelle et ønske?

Den siste setningen bør omformuleres "foreldrenes religion".

Da jeg var kristen og hadde barn i barnehagen ble alle mine rigide ønsker godt ivaretatt på alle måter. Alt jeg ønsket ble fulgt på alle punkt uten spørsmål.

Det er skremmende, ikke sant?

Skrevet
Jeg hadde en sterk barnetro fra så tidlig som jeg kan huske, uten at jeg gikk i barnehage eller hadde religiøse foreldre.

Hvor kom troen fra da?

Skrevet

Religion er et personlig anliggende og har ingenting i barnehager og skoler å gjøre (bortsett fra nøytral, verdifull undervisning selvfølgelig).

Jeg har en sønn på snart 2 år og på foreldremøte forleden ble jeg spurt om jeg ville frita han fra noe av det tradisjonelle opplegget de hadde i barnehagen (som julegudstjeneste, adventsmarkering, osv osv...).

Jeg blir mektig provosert over det faktum at jeg faktisk må velge mellom å ta han ut av "vanlig opplegg" (I EN ALDER AV 2 ÅR) og det å la han bli offer for, det som i mine øyne er, religiøs indoktrinering. Da blir han med ett "en av dem som er fritatt" og skal ha "alternativt opplegg", noe jeg heller ikke har noe ønske om å avgjøre for han, verken nå eller siden.

Jeg tenker også at man, i en alder av 2 år, og små barn generelt, ikke bryr seg så veldig om tro og tvil, men er mest opptatt av å leke, og at det for min lille sønn ville vært bedre å følge strømmen enn å bli skilt fra resten av barna på denne måten.

For meg er det viktig at religion blir undervist mine barn på en nøytral måte, kristendom på lik linje med resten av verdensreligionene og forskjellige andre livssyn så de barn som i dag vokser opp kan ta et standpunkt de selv kan stå for, ikke det de har blitt lært til å tro på som barn.

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Jeg har ikke hatt inntrykk av at det er noe særlig "religionsopplæring" i barnehagen vi bruker. Nå til jul har de hatt nissefest og Lucia-feiring, og selv om det siste har kristne røtter, er det ikke antydning av forkynnelse i det (så vidt jeg kan forstå). Det har ikke vært snakk om julegudstjeneste.

For min del ville jeg sette pris på om de hadde markert høytidene noe mer (ikke bare de kristne, selv om dette er vår religion).

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg skjønner ikke hva galt kristendomsundervisningen har gjort for Norge.

Norge er et "kristent land" og det har vært bra for oss.

Hvorfor skal vi da forby kristendommen overalt???

Nå snakker jeg ikke om de overgrep osv som er gjort i kristendommens navn. Overgrep skjer i alle sammenhenger hvor mennesker er tilstede

Skrevet

Jeg skjønner ikke hva galt kristendomsundervisningen har gjort for Norge.

Norge er et "kristent land" og det har vært bra for oss.

Hvorfor skal vi da forby kristendommen overalt???

Nå snakker jeg ikke om de overgrep osv som er gjort i kristendommens navn. Overgrep skjer i alle sammenhenger hvor mennesker er tilstede

Religionsfrihet er også frihet fra religion. Religiøs opplæring av små barn er praktisk talt indoktrinering. Det er å frata dem valget. Jeg vil ikke ha dette i en barnehage hvor mine barn skal gå.

• Liker 2
Skrevet

Det irriterer meg så grusalt at skolebarnet her i familien tror vi feirer jul pga jesus fødsel. Det har han fra skolen, og jeg trodde helt ærlig talt at skolen ikke skulle drive med vranglære.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Tror dere at barnehagen kan bidra til deres barns valg av livssyn?

Vi feirer da ikke jul pga. Jesu fødsel! Vi feirer en gammel hedensk tradisjon, Jul, eller yul på engelsk, som ikke har noen verdens ting med Jesu fødselsdag og gjøre!

Innlegget er ryddet iht reglene. Spørsmål ang. redigering av innlegg kan sendes til moderator.

Yvonne (mod)

Endret av Yvonne
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Den siste setningen bør omformuleres "foreldrenes religion".

Da jeg var kristen og hadde barn i barnehagen ble alle mine rigide ønsker godt ivaretatt på alle måter. Alt jeg ønsket ble fulgt på alle punkt uten spørsmål.

Det er skremmende, ikke sant?

Nei.

Helt greit at ikke staten har enerett på å indoktrinere barn.

AnonymBruker
Skrevet

I bhg til mine barn er det julegudstjeneste , og de forteller hvorfor vi feirer jul i Norge i dag.Ellers tror jeg det er lite kristent innhold , jeg kunne gjerne ønsket det var mer , bordvers f eks , men jeg tar de kristne barne sangene hjemme og tar de med på søndag skole for å gi dem av mine verdier og den trygge barnetroen jeg selv hadde og har støttet meg til utallige ganger siden.Det er foreldre som velger for barna , enten de gjør det slik eller sånn. Har barn som ikke får noe posetiv beskrivelse av kristendom,får Bibelen beskrevet som eventyr bok og foreldre som himler med øynene noe større valg frihet en barn som blir bedt kvelds bønn sammen med?

Skrevet

Barnehagene har, med mindre de er private og har en egen formålsparagraf, en juridisk forpliktelse til å formidle hva ulike relgiøse høytider består i. Dette skal sees i sammenheng med hvilke relgioner som finnes i barnegruppa eks muslimer, jøder osv. Eks. skal man og fortelle barna om hvorfor Nadia og Kalsum, som er muslimske barn i bhg, feirer ID.

Dersom man tenker på kristendommen spesifikt er det tradisjoner og etiske verdier som medmenneskelighet, nestekjærlighet, ansvar for fellesskapet ol. som skal fremheves. Mange av disse etiske verdiene er også representert og sentrale i andre relgioner. Det er ikke slik at barnehagene skal drive forkjynning og holde andakter og bønn. Det gjelder kun et fåtall private barnehager og da står det i barnehagens formålsparagraf.

Ang besøk i kirken har barnehagen et ansvar for å tilse at besøket har en pedagogisk karakter, altså lærende og ikke forkynnende. I tilegg skal barnehagen ha opplegg for de barna som ikke skal delta i kirkebesøk. Det betinger at foreldrene informerer barnehagen om at de ønsker et alternativ for sitt barn.

Personlig er jeg ikke kristen, har selv barn, men ser ikke problemet med at mine barn lærer om hverken kristendom, hinduisme eller islamsk tro. Jeg tror at dersom mine barn vet noe om hva andre tror på, og hvordan det påvirker dems liv, så gjør det mine barn tolerange ovenfor andre. Toleranse og raushet ovenfor andre mennesker, uansett kjønn, relgion, hudfarge osv er noe jeg setter høyt.

Skrevet (endret)

Å forklare ungene hva julen og eid er, er allmendannelse.

Å indoktrinere dem med (den faktisk feilaktige) påstanden om at Guds sønn ble født på julaften, og at han gav sitt liv for deres synder, er forkynnelse. Eller å forklare dem at det bare finnes en gud og at Muhammed er hans profet. Big no-no`s begge to.

Anyways, om man skal være helt ÆRLIg om julen, bør man kanskje få med at mennesker til alle tider har feiret den, siden det også er den mørkeste tiden av vinteren, og vendepunktet da det begynner å bli lysere igjen. Det kunne kanskje gi dem en viss forståelse for både astronomi og magisk tenking.

Endret av Mann 42
Skrevet

For min del ville jeg sette pris på om de hadde markert høytidene noe mer (ikke bare de kristne, selv om dette er vår religion).

Hvor mye hver enkelt barnehage velger å markere de ulike høytidene er individuelt. Noen har mye, andre mindre. Barnehagene skal markere (minst 2?) høytider fra alle religionene som er representert i gruppen. Her er det viktig å være klar over at en ikke skal feire religiøse høytider, men markere de, noe som også blir gjort på ulike måter.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...