AnonymBruker Skrevet 30. november 2010 #1 Skrevet 30. november 2010 Jeg har vært ansatt gjennom et bemanningsbyrå siden mai 2010, men jeg skal nå skrive kontrakt med firmaet jeg har vært innleid i. Hvordan blir det da med ferie etc? Jeg har tatt meg ut 2uker ferie i bemanningsbyrået og ønsker selfølgelig fri i julen. Tenker også på ferie for sommeren-11, da jeg ikke har noe opptjent ferie. Får jeg ikke ferie i det hele tatt eller? Noen som har vært bort i dette og kan hjelpe meg?
AnonymBruker Skrevet 30. november 2010 #3 Skrevet 30. november 2010 Ja, du har rett på 21 dager (4 uker og 1 dag) ferie. Men ferie er som du vet uten lønn, så hva du har oppspart av feriepenger vil fort avgjøre hvor mye ferie du har råd til å ta ut.
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2010 #4 Skrevet 1. desember 2010 1) Er ny bedrift tariffbedrift som praktiserer 5 ukers ferie, eller utenfor tariff (da praktiserer de 4 uker og 1 dag)? Dette må du høre om påarbeidsplassen. 2) Du har ikke krav på juleferie 2010. Hvis du hadde blitt ansatt før september 2010, hadde du hatt krav på ferie i 2010, forutsatt at du ikke hadde avviklet full ferie hos tidligere arbeidsgiver. Husk uansett på at du ikke har krav på å ta ut ferie når du selv ønsker det, til syvende og sist er det arbeidsgiver som bestemmer ferien - men du har krav på å bli hørt. 3) I 2011 har du krav på full ferie. Som navnt over her, har du imidlertid ikke opptjent feriepenger, så det får være opp til din egen økonomi om du ønsker å avvikle ferien.
Glitnir Skrevet 1. desember 2010 #5 Skrevet 1. desember 2010 1) Er ny bedrift tariffbedrift som praktiserer 5 ukers ferie, eller utenfor tariff (da praktiserer de 4 uker og 1 dag)? Dette må du høre om påarbeidsplassen. 2) Du har ikke krav på juleferie 2010. Hvis du hadde blitt ansatt før september 2010, hadde du hatt krav på ferie i 2010, forutsatt at du ikke hadde avviklet full ferie hos tidligere arbeidsgiver. Husk uansett på at du ikke har krav på å ta ut ferie når du selv ønsker det, til syvende og sist er det arbeidsgiver som bestemmer ferien - men du har krav på å bli hørt. 3) I 2011 har du krav på full ferie. Som navnt over her, har du imidlertid ikke opptjent feriepenger, så det får være opp til din egen økonomi om du ønsker å avvikle ferien. Nesten riktig - en liten modifisering til punkt 2: Også når man er ansatt etter 30 september har arbeidstaker rett på ferie - 6 virkedager - med mindre disse er avviklet hos annen arbeidsgiver allerede. Men uansett er det jo som du sier at arbeidstaker ikke kan bestemme at disse skal være akkurat i jula.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå