Gjest Klukk Skrevet 30. november 2010 #1 Skrevet 30. november 2010 Her tar fjortenåringen ut av oppvaskmaskina 5-6 dager i uka, vasker rommet sitt, vasker badet ELLER henger opp klær en gang i uka. Får lørdagsgodt og mobilbruk og pc-bruk dekket, og ellers alt hun trenger. Hva synes dere hun bær få i lommepenger? Synes dere hun bør gjøre mer?
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2010 #2 Skrevet 30. november 2010 Osj, det der er vanskelig. Vår 14-åring får 500 kr pr måned, pluss 250 kr på sparekonto, for å gjøre omtrent det samme. Men i tillegg sitter hun barnevakt innimellom, og tjener vel bortimot en tusenlapp i måneden på det. Det meste av disse pengene går til klær, for hun har "sldri noe å ha på seg....."
AnonymBruker Skrevet 30. november 2010 #3 Skrevet 30. november 2010 Da jeg selv var 14 fikk jeg rundt 500 kr, og det er ganske lite, for en genser koster 500 kr. og hun liker sikkert å kjøpe mat i kantina som alle andre, og det går bort rundt 100 kr i uken på dette, og om hun skal ha sminke så vet du jo at dette er dyrt men jeg syns de skal fortjene pengene, jeg gjorde ingenting for pengene jeg fikk
SusanneGullet Skrevet 30. november 2010 #4 Skrevet 30. november 2010 Jeg fikk 200 kr i måneden da jeg var 14, men da fikk jeg klær, lørdagsgod og mobilkort i tillegg. Synes det var en bra deal
goille Skrevet 30. november 2010 #5 Skrevet 30. november 2010 Her får 14 åringen penger når hun trenger dem. Tjener de ved å evt. vaske badet,passe småsøsken og annet husarbeid. Hun får jo også dekt kontantkort,klubbkort,svømmehall,klær,sminke osv... Fast ukelønn mot husarbeid har vi prøvd, men det ble en eneste stor kamp om når og hvor mye så vi droppet det
Gjest gjestttt Skrevet 30. november 2010 #6 Skrevet 30. november 2010 Da jeg var femten fikk jeg litt av barnebidraget hver mnd som var ca 800-900 kr. Men dette fikk jeg selvfølgelig bare hvis jeg hadde vært flink og gjort det jeg skulle den mnd. Jeg måtte holde rommet ryddig, rydde opp etter meg rundt om i huset (da spesielt badet), lufte hunden flere ganger daglig, sette inn/ut av oppvaskmaskinen noen ganger i uka, være flink med lekser og gjøre det jeg skal på skolen osv. Med dette kom ikke klær og annet i tillegg
lulle Skrevet 30. november 2010 #7 Skrevet 30. november 2010 (endret) Jenta vår på 15 får 150 kr i uka, da vasker hun badet, vasker trappa, rydder rommet og legger sammen et tørkestativ med klær. I tillegg får hun 200 til mobil, og 200 til busskort. Utenom jobber hun annenhver fredag og lørdag på treningsstudio, og sitterbarnevakt... Endret 30. november 2010 av lulle
AnonymBruker Skrevet 30. november 2010 #8 Skrevet 30. november 2010 Jeg synes det viktigste er at ungdom har ukepenger som de skal bruke både til å dekke noen (relativt) faste utgifter med og at de har litt til overs å rutte med. Vitsen med ukepenger slik jeg ser det, er å venne ungdommene til å prioritere og omgåas penger. Det er derfor viktig at de ikke får "alt de trenger" og så litt ekstra, jeg vil heller at de skal skaffe seg litt av det de trenger selv og lære at ting koster penger i god tid før de flytter på hybel.
Gjest SmurfeLurfen Skrevet 30. november 2010 #9 Skrevet 30. november 2010 Da jeg var 14 fikk jeg ikke noe. Men foreldre betalte mobilkort, klær, treningsavgift i idrettslaget. Begynte å jobbe om sommrene, sikkert fra jeg var 13-14 år gammel. Så tjente selv. Men ellers gjorde jeg oppgaver som å ta ut av oppvaskmaskinen, støvsuge, når foreldrene mine ba meg om det. Var nesten hver kveld i fjøsen, siden jeg var liten og hjalp til. De siste årene før videregående, så var jeg ofte alene. Så mer på det som å hjelpe foreldrene mine, enn en jobb. Men sier ikke at man skal la være å gi lommepenger til barna sine mot at de hjelper litt til, det synes jeg høres ut som en grei avtale Men vet ikke akkurat hvor mye da Lykke til!
Chiyo Skrevet 30. november 2010 #10 Skrevet 30. november 2010 Da jeg var ungdom fikk eg penger når jeg trengte det. Hadde ingen fast sum. Kontant kort på mobilen (ja det er så lenge siden) ble fylt når jeg trengte det, fikk klær når jeg ville ha det, penger her og der til annet bruk (hadde veldig generøs pappa) ellers passet jeg på å alltid være med på lørdagshandelen så jeg fikk det godtet jeg ville ha. Har egentlig aldri tenkt over hvor mye penger foreldrene brukte på meg, men jeg syns det var en grei ordning. Men jeg antar at hvis en vil lære barnet om å bruke pengene sine ansvarlig bør h*n få en fast sum og ikke mer. Jeg er ikke ansvarlig med penger. Kanskje det ikke var så grei ordning likevel...
Skins Skrevet 1. desember 2010 #11 Skrevet 1. desember 2010 Jeg fikk penger hvis jeg trengte det. Mamma betalte jo for internett, telefon, og alt annet.
Christina_ Skrevet 1. desember 2010 #12 Skrevet 1. desember 2010 (endret) Fikk 1000 kroner måneden. Det skulle dekke klær, mobil, busskort osv. Syns det høres fint ut med det hun gjør. Kanskje få en 100-150 kroner i uken? Eller sette et beløp for hver ting hun gjør? 10 kroner for å ta ut av oppvaskmaskinen - 20 kroner for å henge opp tøy? Endret 1. desember 2010 av Christina_
Gjest Gjest Skrevet 2. desember 2010 #13 Skrevet 2. desember 2010 Gutt på 15, 500 mnd + at vi dekker mobil, klær, transport, trening, etc etc Han deltar i husholdet med alle typer gjøremål når det trengs. Fra middagslaging til barnepass. Grei kar igrunnen. :gjeiper:
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2010 #14 Skrevet 2. desember 2010 13-åringen får 150 kr i uken. 100 på lørdager og 50 på onsdager. 50 lapper er beregnet på bruk i skolekantine. Av faste plikter i huset må han sette inn eller ta ut av oppmaskmaskinen hver dag + vask av halve badet hver fredag. Rommet må også holdes rydding (her syndes det en del, ja). Vi kjøper feks lørdagssnop, kontantkort og aktiviteter. Av og til må han betale kinoen selv, det kommer ant på hvor hyppig kinobesøket er. Vil han ha mer penger må han ta ekstrajobber feks snømåking, plenklipp, vedhogging etc.
crazyforgum Skrevet 2. desember 2010 #15 Skrevet 2. desember 2010 15-åringen får 100 hver uke for ingenting, dvs han tømmer oppvaskmaskinen, dekker/rydder bord, passer hunden osv. Det er dagligdagse ting vi tar som en selvfølge. I tillegg betaler vi 100 for 5-ere og 200 for 6-ere på skolen.
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2010 #16 Skrevet 2. desember 2010 300 kr (ungdomsskole) i måneden og det er ikke krav om å gjøre noe for de pengene. Det blir gjort ting i huset, men det er fordi vi alle skal bidra. Jeg dekker alle aktiviteter, klær, frisør, transport, skolerelaterte ting, mobil mm.
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2010 #17 Skrevet 2. desember 2010 Jeg betaler alle nødvendige utgifter som klær, fritidsavkt og andre interesser og annen sosial aktivitet for min 15 år gamle datter, som får i 10. og mine 18 år gamle tvillingsønner, som får siste år på vgs. De er alle tre med på mye, men de får bare lov til det så lenge de gjør det bra på skolen. Jeg forventer også at de har normal orden på rommene sine, og bærer skittentøyet sitt på vaskerommet og sier ifra til meg om det er noe hastevask. De rydder etter seg etter hvert måltid, og de rydder etter seg om de romseterer på kjøkkenet etter skoletid eller på kvelden. Så gjør de ting for meg når det passer for de, som å støvsuge, henge opp klær, legge sammen klær, rydde ut av oppvaskmanskin ... sånne småting. Jeg må ha slike regler for at hverdagen skal fungere fint for alle. Om noen begynner å rote, så kommer det bare til å skli utover. Jeg og mannen min jobber fullt, og vi vil bare spise middag og kose oss om kvelden, eller gjøre ting vi liker, uten å rydde opp etter barnas rot. Utover dette, varierer det hva de får i ukelønn. Vi har ingen fast sum, så vil kanskje ikke kalle det ukelønn. Men når de trenger penger til noe, og jeg får vite hva det er, så får de som regel det. Det variere fra uke til uke. Noen uker spør de ikke siden de er fylt opp med skolen, fritidsaktiviteter osv, mens andre uker skal de kanskje være med på kino, guttetur en helg, jentekveld her eller der ...
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2010 #18 Skrevet 3. desember 2010 Fikk ikke lommepenger jeg. Fikk litt når det trengtes.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå