Gå til innhold

Britax two-way elite

Anbefalte innlegg

Skrevet

Muligens litt dumt spørsmål, men vi skal snu bilsetet og klarer ikke finne ut om vi da skal bruke bilens egne belter eller stolens internbelter, eller om det er "fritt valg"?

Barnet er snart 4 år og ca. 14,5 kg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi sluttet med stolens egne belter på vår eldste, nå snart 4 år, da selene ble for korte og satt "bak ryggen" på barnet. Da føltes det tryggere å begynne med bilens belte.

Gjest trådstarter
Skrevet

Vi sluttet med stolens egne belter på vår eldste, nå snart 4 år, da selene ble for korte og satt "bak ryggen" på barnet. Da føltes det tryggere å begynne med bilens belte.

Er cluet at man skal bruke stolens belter helt til barnet er for stort? Vårt barn er lite, kan sitte i stolens belter en god stund til.

Skrevet

Om barnet er over 15 kg er det bilens egne belter som skal brukes.

Mindre barn enn det bør sitte bakovervendt.

På TWE kan du velge å snu før 15kg og bruke setets interne belter. Men det er tryggere for barnet bakovervendt til det kan bruke bilens seler.

Skrevet

Om barnet er over 15 kg er det bilens egne belter som skal brukes.

Mindre barn enn det bør sitte bakovervendt.

På TWE kan du velge å snu før 15kg og bruke setets interne belter. Men det er tryggere for barnet bakovervendt til det kan bruke bilens seler.

Hvorfor er det tryggere med bilens seler?

Barnet er som sagt straks 4 år og ca. 14,5 kg, så jeg synes hun kan få snu fremover snart. Hun er også den mest bilsyke i familien.

Vi har ikke prøvd setet fremovervendt enda, men jeg antar at hun passer best i setets internbelter på grunn av størrelsen hennes.

Skrevet

Hvorfor er det tryggere med bilens seler?

Barnet er som sagt straks 4 år og ca. 14,5 kg, så jeg synes hun kan få snu fremover snart. Hun er også den mest bilsyke i familien.

Vi har ikke prøvd setet fremovervendt enda, men jeg antar at hun passer best i setets internbelter på grunn av størrelsen hennes.

I en kollisjon blir barnet i internbeltene sittende veldig godt fast, mens hodet slenges veldig fremover. (Mens trepunktsele "flekser" mer, og gjør at ikke nakken tar hele støyten.

14,5kg og 4 år ville jeg satt fremmover i bilens belter, om jeg følte jeg MÅTTE snu.

(Min lette 4 åring får ett rent fremovervendt sete for de fra 15kg nå... Kun fordi vi trenger det bakovervendte til minsten snart.)

Har hørt at det er OK å bruke seter fra 15kg på lettere barn, om de er såpass store. (Det optimale er selvsagt bakovervendt...)

Skrevet

Er det bedre med et rent fremovervendt fra 15 kg, enn å snu TWE? Vi kommer jo til å kjøpe et slikt sete etterhvert, fordi vi venter en til om en stund.

Vi føler ikke at vi MÅ snu, men nå VIL vi snu. Vi har jo fulgt anbefalingene om å vente til 4 år :). Det er utrolig mye som er upraktisk med bakovervendte barn, så det blir godt å få ihvertfall ett av barna fremover.

Skrevet

Er det bedre med et rent fremovervendt fra 15 kg, enn å snu TWE? Vi kommer jo til å kjøpe et slikt sete etterhvert, fordi vi venter en til om en stund.

Vi føler ikke at vi MÅ snu, men nå VIL vi snu. Vi har jo fulgt anbefalingene om å vente til 4 år :). Det er utrolig mye som er upraktisk med bakovervendte barn, så det blir godt å få ihvertfall ett av barna fremover.

Det er nok bittelitt bedre, med rent fremovervendt, så lenge det er lettere enn TWE. Men jeg tror jeg hadde startet med å snu TWE og bruke bilens seler... (Tror...)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...