AnonymBruker Skrevet 30. november 2010 #1 Skrevet 30. november 2010 Vi har et barn med ADHD som bruker Concerta. Jeg er veldig interessert i andres erfaringer med bruk av medisiner, bl.a med tanke på tap av effekt over tid (må opp i større dose), om depotmedisin fungerer i like mange timer på deg/ditt barn som den optimalt skal, og om noen har opplevd at ADHD-medisin etter en tid totalt har mistet effekten.
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2010 #2 Skrevet 30. november 2010 Hei, sønnen min har brukt concerta i 4 år fra han var 8. På alle de årene har vi ikke justert dosen. Medisene virker akkurat like bra enda. Men det er klart at det må være en kombinasjon av medisiner og andre tiltak. Alle tiltak han hadde før han begynte med medisiner har vi beholdt, og justert etterhver som han lærer seg mestre de forskjellige situasjonene. Min sønn har veldig god effekt av medisinene, men jeg vil gjenta at det MÅ være i kombinasjon med andre tiltak. har ikke opplevd det selv, men hørt av flere at skolene gjerne ønsker å kutte ned på ekstra ressurser nå barna får medisiner. Den fungerer fint utover dagen. Men når han blir eldre kan det være mulig at han må ta ritalin i tillegg på kvelden. Ihvertfall om han blir roligere i kroppen ettersom han blir eldre. Blir han det, tror jeg ikke han trenger større dose før han går markant opp i vekt.
AnonymBruker Skrevet 30. november 2010 #3 Skrevet 30. november 2010 Takk for svar! Andre tiltak er helt klart nødvendig, helt enig i det. Varer medisinen hans i 12 timer? TS
Gjest meg Skrevet 30. november 2010 #4 Skrevet 30. november 2010 Jeg kjenner en gutt på 14 som har ADHD og bruker medisin pga dette. Er litt usikker om det er concerta, men tror det var det. Han har praktisk talt ikke kommet i puberteten enda (muligens kommet et par små kjønnshår maks), og han mener selv at det er medisinen som har skyld i at han er så sent utviklet. Stemmer dette? Han er iallfall ikke tegn til noe hyperaktivitet, og tror at dosen har vært lik lenge
AnonymBruker Skrevet 30. november 2010 #5 Skrevet 30. november 2010 Min sønn bruker Concerta, og har gått på samme dose i ca 2 år nå. Den dosen fungerer like godt på han, og jeg tror ikke vi må øke dosen senere heller. Er jo en viss grense på hvor høy dose de skal ta, og derfor vil jeg tro at man ikke skal øke dosen etter så og så lang tid. Han har ikke fått noen bivirkinger, og fungerer mye bedre på skolen med medsiner. Angående det med puberteten, vil jeg tro at det varierer fra person til person. Noen kommer tidlig i puberteten og andre seint. Ene min kom tidlig, men den andre kom seint. Vil derfor tro at det kanskje ikke har med medsinene å gjøre, men det kan de eventuelt snakke med legen om.
lulle Skrevet 30. november 2010 #6 Skrevet 30. november 2010 Min sønn begynte på Ritalin i 2001 da han var 9 år, da han noen år senere gikk over på Concerta måtte vi øke dosen. Etter det var dosen den samme til han av eget initiativ sluttet da han var 18 fordi han sov så dårlig og var svært undervektig. Han hadde svært god effekt av medisinering hele tiden, men fungerer greit uten også nå. Læreren har imidlertid kommentert at de ser endring etter at han sluttet i form av økt taleflom og mye mindre konsentrasjon.
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2010 #7 Skrevet 1. desember 2010 Noen som vet om det finnes et eget forum for ADHD-barn/ungdom/foreldre? Har lett, men finner ingen verdens ting.
Jens Skrevet 1. desember 2010 #8 Skrevet 1. desember 2010 Masse bra her! http://www.dinbaby.com/forum/messagelist/4919
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå