AnonymBruker Skrevet 30. november 2010 #1 Skrevet 30. november 2010 Er det noen her som har fått til en ordning med lønnstilskudd fra NAV? Kan dere fortelle litt om hvordan det gikk å få det til, tok det lang tid å finne en arbeidsplass som var interessert i ordningen og var NAV positiv til å finansiere det? Jeg sliter med å få jobb; uten jobb får man ikke erfaring og uten erfaring får man heller ikke jobb. Det er mange stillinger som er uaktuelle for meg pga kronisk sykdom, og hvis jeg søker på en stilling som kan passe til utdannelsen min blir jeg forbigått av andre med mer erfaring. Jeg trenger hjelp til å bryte den onde sirkelen.
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2010 #2 Skrevet 10. desember 2010 TS her. Dytter denne opp nå. Jeg hadde snakket med NAV på telefon og fortalte hvordan situasjonen var, og det var han som nevnte ordningen med lønnstilskudd. Dette var før jeg laget denne tråden, så jeg var bare nysgjerrig på om noen andre hadde erfaring med ordningen. Da jeg var innom NAV for noen dager siden spurte jeg dem om hvordan denne ordningen fungerte, og fikk til svar at jeg mest sannsynlig ikke ville få godkjent en slik ordning. Ikke fordi jeg ikke er kvalifisert, for det er jeg, men fordi budsjettet ikke tillater det. Hvor er logikken? Er det billigere for NAV å la meg være langtidsmottaker av dagpenger da? Er det ikke noen her som har erfaring med denne ordningen?
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2010 #3 Skrevet 10. desember 2010 Jeg har gått på en såkalt hospitantstilling i en offentlig etat. Denne etaten hadde ansettelsesstopp og ikke penger, men måtte jo ha folk til stillinger. Her kom jeg inn i bildet. Jeg jobbet og fikk AAP og jobben hadde ikke utgifter på meg. Kan det være en mulighet for deg? Jeg synes det er horribelt at nav skal argumentere med at det ikke er penger. Saken er jo at det blir rimeligere på sikt dersom folk kommer ut i arbeid. Opplever noe av det samme. Går på AAP. Nav har mer enn nok å gjøre så mitt vedtak bare blir forlenget. Nå har jeg gått uvirksom i et år på et tidspunkt hvor jeg ønsker å starte veien tilbake til jobb. Jeg sendte til slutt et brev om at dette var uholdbart og skal nå inn på et møte. Lønnstilskudd betinger vel at arbeidsstedet seriøst er interessert (sånn i utgangspunktet) å ha et arbeidsforhold til deg og at du går inn som vanlig ansatt?
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2010 #4 Skrevet 10. desember 2010 Lønnstilskudd betinger vel at arbeidsstedet seriøst er interessert (sånn i utgangspunktet) å ha et arbeidsforhold til deg og at du går inn som vanlig ansatt? Ja, det er sånn jeg også har forstått det. Jeg er selv ansvarlig for å finne en bedrift som er villig til å ansette meg, og NAV og bedriften deler på lønna. Jeg blir irritert når en person nevner dette som en mulighet og en annen sier det neppe er realistisk pga budsjett.
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2010 #5 Skrevet 10. desember 2010 Jeg hadde bare skrevet et brev til nav om at det her ønsker du og hva er mulighetene. Da får du et skriftlig svar som du kan forholde deg til og ikke ulik synsing hos saksbehandlere. Lykke til.
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2010 #6 Skrevet 10. desember 2010 Jeg synes det er horribelt at nav skal argumentere med at det ikke er penger. Lønnstilskudd betinger vel at arbeidsstedet seriøst er interessert (sånn i utgangspunktet) å ha et arbeidsforhold til deg og at du går inn som vanlig ansatt? Horribelt - vel, tiltakene i NAV, inkl lønnstilskudd er budsjettstyrt, det vil si at NAV hvert år får ett kronebeløp som skal dekke lønnstilskudd, tiltaksplasser, avklaring, AMOkurs osv. Når pengene er oppbrukt er de oppbrukt. De som har lest avisene vet at NAV får ett budsjettkutt i 2011, og at det vil være mange tusen færre tiltaksplasser neste år. Hvem som vedtar dette? Regjering og Stortinget i Statsbudsjettet. Ja, lønnstilskudd skal brukes der det er rimelig å forvente at man faktisk får jobb på sikt. Det skal ikke brukes for å avhjelpe en bedrift i vanskeligheter, men for å avhjelpe en bruker inn i arbeidslivet.
Snop Skrevet 10. desember 2010 #7 Skrevet 10. desember 2010 Det er helt sikkert ikke sånn at du ikke har tenkt på dette selv, men jeg spør likevel, jeg... Hadde du klart feks en 30% stilling? Det er jo ikke mye, men det hadde kanskje gjort en stor forskjell i hverdagen din, hvis du hadde klart det, da. Og da kan du styre det litt selv, finne en passende jobb på finn.no og søke på egenhånd uten å blande inn nav. Da får du jo beholde AAP og samtidig prøve å jobbe bittelitt.
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2010 #8 Skrevet 10. desember 2010 Nytt budsjettår fra 1.1. >Ikke gi deg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå