Gå til innhold

Strikke varme sokker til voksen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fryser på føttene! Jeg er en ordentlig frossenpinne som aldri klarer å holde meg varm på føttene. Jeg har kjøpt dyre vintersko som de på butikker var dt varmeste som var å få tak i. Hjalp ikke, fryser fremdeles. Jeg har kjøpt ulvangsokker og andre sokker som skal være såååå varme. Men når det blir over 20 minus fryser jeg likevel.

Kanskje løsningen er å strikke sokker selv? Har "vanlige" strikkede ullsokker, men tenkte at kanskje annet garn var løsningen? Har noen forslag til garn og evt tips til mønster til voksne?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å lage sånne? Synes selv det eskimogarnet er skikkelig godt og varmt. :jepp: Det blir veldig tykke sokker, så du må nok ha litt romslige sko for å få plass, men de er kjempedeilige å gå med. Strikker sånne i julegaver i år, er på tredje paret, så skader ikke så mye at de er relativt raske å lage også. :)

Og om du virkelig fryser kan du jo prøve å strikke et par i et veldig tynt men varmt garn, og så ha disse utenpå? Det er det jeg gjør med votter nå som det er -17C ute her. Har et par tynne vanter i Drops Kid-Silk garn (som er så tynne og fine at jeg iblant bruker dem inne også), og så et par skikkelige ullvotter utenpå. Det lille laget under gjør faktisk en ganske stor forskjell.

Skrevet

Estë, jeg strikker akkurat de samme sokkene i julegaver. Har strikket 4 par nå og det går jo så fort!! Det ene paret stakk min eldste sønn av med umiddelbart, kunne ikke vente til han fikk de til jul - han MÅTTE bare ha de nå!!!

Skrevet

Jeg har strikket dissetil meg selv og i julegave til damer i familien. De strikkes med dobbel tråd i Alpaca og er varme og myke. Jeg har de i både brunt og rødt (blandet to forskjelliger rødfarger), mange fine farger i Alpaca som man kan blande hvis man da ikke vil ha ensfarget.

Skrevet

Tihi, skjønner godt at han ikke hadde lyst til å vente, om jeg ikke hadde hatt noen kjempegode ullsokker mormor strikket til meg for lenge siden hadde jeg nok tatt et par av de sokkene selv, og heller strikket nye til hun som skal få dem. :lur:

De andre der så også gode og varme ut, og så lange! Liker lange strømper. Hvordan er egentlig det Alpaca-garnet sammenlignet med f.eks. Eskimo? Garnstudio skriver at de skal være 7 ganger mer isolerende enn vanlig ull, men merker man egentlig noen forskjell? Om det er noe i det så er sikkert Alpaca-strømpene bedre for TS enn de jeg linka til, både pga lengden og garnet.

Skrevet

Jeg har ikke fått prøvd eksimo-sokkene selv i kulda. Men kan love at de i aplaca er fantastisk varme og gode.

Jeg har et par gensere i aplaca, denne lange for eksmepel(som jeg har strikket i rødt) og som bare er så varm og god nå i kulda. Men jeg har ingen plagg i eskimo som jeg kan sammenligne med...

Skrevet

Skal du strikke i alpakka vil jeg anbefale Sterk fra Du Store Aplakka framfor Drops. Drops' Alpaca er ikke et sokkegarn og bør derfor ikke brukes i sko (men kan fint brukes som kosesokker i sofaen). Sterk er forsterket med nylon, og er dermed mye med slitesterkt. Har selv brukt sokker i Sterk under de kaldeste dagene i hovedstaden i år, og med en tynn ullsokk (f.eks. merinoullsokker fra Pierre Robert) er det godt og varmt på føttene.

Tips, gå ned en pinnestørrelse når du strikker i Sterk, har snakket med flere som opplever at det siger når du bruker oppgitt pinnestørrelse.

Og ja, man merker stor forskjell på ullsokker og alpakkasokker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...