AnonymBruker Skrevet 30. november 2010 #1 Skrevet 30. november 2010 Ser i andre tråder at ungdom som fortsatt bor hjemme blir skuffet når de får huslige gaver. Jeg blir helt satt ut av dette da det var vanlig da jeg var ung at man fikk diverse huslige gaver opp igjennom årene mens man bodde hjemme, slik at man hadde det man trengte til den dagen man flyttet ut. Jeg gir bort slike gaver til mine tantebarn og venninners barn, og slik jeg forstår på dere her inne så burde jeg slutte med det, og heller gi bort en mascara, ipod eller slikt.
The Kitten Skrevet 30. november 2010 #2 Skrevet 30. november 2010 Du kan gi akkurat hva du vil. Personlig vil jeg bestemme selv hvilke ting jeg skal ha i hjemmet mitt. Ikke bare ta med noe jeg har fått fordi det var en gave.
Gjest Coarvi Skrevet 30. november 2010 #3 Skrevet 30. november 2010 Kommer jo helt an på alderen, og hva man anser som en huslig gave. Å gi en 15-åring som skal bli boende hjemme 3-4 år til en kjøkkenmaskin eller noe i den duren er litt poengløst, da de uansett ikke får bruk for det på en del år. Kanskje flytter de etterhvert inn i et kollektiv der det er nok av slikt utstyr. Dermed får de ikke brukt den "huslige gaven" før 10 år etterpå, og da er kanskje den huslige gaven utdatert. Gir man noe mer "varig" er det også lett å gi noe som likevel er helt feil. Mange begynner å spare til bestikk, servise eller gladd til unge tenåringer. Problemet er jo bare at smaken endrer seg RASKT i den alderen, så noe man synes så OK ut da var man 14 syns man ser helt grønnjævlig ut når man er 20 og endelig får bruk for tingene. Det må jo være litt kjedelig? Selv begynte en i familien min å spare på en dyr serie på mine vegne til jul og bursdag da jeg var 13-14. Det kunne fort gått galt, for smaken min har endret seg, og jeg er kjempekresen, men heldigvis synes jeg denne serien ser bra ut ennå, så jeg får nok bruk for det om 4-5 år når jeg endelig har min egen plass å bo (12-14 år etter at jeg fikk tingene...). Men jeg skal innrømme at jeg per i dag kunne funnet en finere OG billigere serie for min smak - noe som har resultert i at kjæresten min kjøper den billige, fine serien i stedet... Men det kommer som sagt helt an på hva en huslig gave er, og hvordan ungdommen er. Jeg får en del huslige gaver nå (ildfaste former o.l.), men nå er jeg over tenåringsstadiet. Setter enormt stor pris på sånne gaver nå, så lenge det er basert på praktisk bruk, og ikke design. Design vil jeg helst velge selv... 1
LukaFrost Skrevet 30. november 2010 #4 Skrevet 30. november 2010 (endret) Jeg begynte vel å få huslige gaver da jeg gikk på videregående. Jeg fikk vel både av venner og familie. Jeg satte stor pris på dette, for da slapp jeg noen stor utgift med å kjøpe alt da jeg flytta hjemmefra. Med huslige gaver tenker jeg på glass, servise, bestikk kaseroller, duker, kjøkkenredskaper ol. Jeg fikk til og med et strykkebrett fra to venninner. Det vare jeg også glad for å få. I dag er det slitt og modent for utskifting. Jeg synes det er kjempelurt å gi slike gaver. Man trenger ikke akkurat designutgaver av slikt med en gang man flytter hjemmefra. Endret 30. november 2010 av LukaFrost
Daria Skrevet 30. november 2010 #5 Skrevet 30. november 2010 Å kjøpe huslige gaver til ungdom som bor hjemme uten konkrete flytteplaner ser jeg ikke poenget med -"Her er en gave du kanskje vil ha nytte av om noen år"? Flertallet har det såpass greit økonomisk (og det er såpass mange billige alternativer å få tak i) at det å spare på husgeråd i flere år for å ha alt klart ikke er nødvendig. 2
Gjest Iah Skrevet 30. november 2010 #6 Skrevet 30. november 2010 Jeg fikk ingen slike gaver da jeg enda bodde hjemme, men har fått noen etter at jeg flyttet hjemmefra. Hovedproblemet mitt med slike gaver hadde vært at jeg ikke hadde hatt noe sted å lagre det frem til jeg fikk bruk for det. Skapene hjemme hos foreldrene mine var allerede fulle og på rommet mitt ville det rett og slett ikke fått plass. Det er ikke helt ideelt å ha en ildfast form stående i bokhyllen. 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2010 #7 Skrevet 30. november 2010 Jeg syntes det var fint å ha litt hybel-ting oppspart før jeg flytta. Akkurat idet man flytter ut, er det så mye man MÅ ha (stekepanne, og gryter, og tallerker), at det blir kanskje ikke noe penger igjen til å gjøre hybelen koslig. Men, den jula jeg gikk siste året på videregående, fikk jeg bare hybel-ting. Selv om jeg veit det ikke var ment sånn, så føltes det veldig "nå er det på høy tid du kommer deg utherfra." Noe jeg syntes var litt vannskelig siden jeg ikke hadde bestemt meg for hva jeg skulle....
kontorstol Skrevet 30. november 2010 #8 Skrevet 30. november 2010 Jeg syns det var supert å ha litt husting når jeg flyttet for meg selv.. Gir bort husting selv, til familiemedlemmer som er i "rett alder" til å flytte ut og som ikke ønsker seg noe.
Gjest Lebewesen93 Skrevet 30. november 2010 #9 Skrevet 30. november 2010 Jeg hadde satt veldig stor pris på huslige gaver, å ville heller hatt det fram for noe " unødvendig" når det kommer til klær så kjøper jeg det selv, dessuten har jeg litt spessiel smak, sminke, dvder og andre ting som det kjøper jeg også selv om jeg trenger eller har lyst på det, derfor er det bedre med noe som jeg kunne fått bruk for senere i livet, som jeg ikke har fått kjøpt enda. Jeg bor hjemme nå, men om ting " går min vei" flytter jeg til sommeren, å jeg hadde hvertfall satt pris på huslige gaver.
AnonymBruker Skrevet 30. november 2010 #10 Skrevet 30. november 2010 Jeg fikk alt annet enn huslige gaver frem til jeg gikk i 10ende klasse. Julen da fikk jeg noen få huslige ting (duker, grytekluter, håndklær, sengesett osv), og sommeren etter fikk jeg bursdagsgaver på forskudd - kun huslige ting, og jeg ble kjempeglad! Jeg trengte disse tingene! Nå skal det sies at jeg var helt 100% bestemt på at jeg skulle flytte ut allerede på vg1, og dette var slekta mi klar over. Hadde jeg fått sånne ting som 13-14 åring og jeg heller ikke hadde planer om å flytte ut før ETTER vgs, så hadde jeg kanskje ikke blitt like glad for de
Gjest Spinell Skrevet 30. november 2010 #11 Skrevet 30. november 2010 (endret) Synes gjerne en kan kjøpe diverse huslige ting til en ungdom/tenåring som skal flytte på hybel om max ett år. Tenk så mye vedkommende sparer ved å slippe å kjøpe slike ting selv! Det blir faktisk summer av det når alt skal kjøpes på en gang. Med mindre en bor skrekkelig trangt, burde det være mulig å lagre utstyret i en eske i boden til man flytter hjemmefra. Å lære at ikke alt nødvendigvis må gi umiddelbar moro, men kan komme til nytte med tiden, er tydeligvis et noe forsømt moment som hører til grunnleggende barneoppdragelse og modning. Ble småprovosert på kjip julegave-tråden, der noen klaget over at de hadde fått et håndkle i julegave som 13-åring. De hadde jo ikke behov for håndklær før de flyttet hjemmefra, må vite Endret 30. november 2010 av Spinell
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2010 #12 Skrevet 1. desember 2010 Ts her. Jeg pleier ikke å gi den yngste ungdommen slike gaver. Jeg begynner heller med det etterhvert som de nærmer seg riktig alder til å flytte ut. Og vanligvis så har de i samråd med foreldrene bestemt seg for sølvtøy, bestikk eller service som de ønsker seg av flere andre, og da er det jo ganske greit. Synes det er mye, mye bedre enn å kjøpe noe som blir kastet iløpet av kort tid. Ellers har man jo alltid bruk for vaser, håndklær, sengetøy og slikt selvom man bor hjemme vel?
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2010 #13 Skrevet 1. desember 2010 Jeg ville helst velge hva slags huslige ting jeg trengte til jeg flyttet ut selv. Det er stas å selv titte i butikkene når den tid kommer! Og det kan være veldig kjedelig å få huslige ting lenge før man flytter ut. Man liker kanskje ikke tingen/får ikke bruk for den/den blir utdatert/man har ikke plass til å la den stå og samle støv i noen år. Men jeg satte pris på diverse ting jeg fikk av folk som virkelig kjente meg og visste sånn noen lunde hva jeg ønsket meg rett før/etter jeg flyttet. Man kan gi hva man vil, hva som var vanlig da man selv var ung har ingen betydning. Det viktigste er vel å glede den man gir til, eller?
CocoPiaf Skrevet 2. desember 2010 #14 Skrevet 2. desember 2010 Jeg begynte å ønske meg huslige ting når jeg var 14. Så jeg sparte opp helt til jeg flyttet, hadde eget skap på soverommet hvor jeg samlet ting elsket å få praktiske ting, men ikke åpne de før dagen jeg flyttet ut. Det var skikkelig stas
Gjest Silvermist Skrevet 2. desember 2010 #15 Skrevet 2. desember 2010 Det er helt ok at du mener det er bedre å gi huslige gaver en ting som iPod, sminke osv., men at du blir helt "satt ut" av at ungdommer som bor hjemme blir skuffet over å få huslige gaver synes jeg er pussig. Det er nok veldig mange ungdommer som ønsker seg "upraktiske" ting til jul fremfor sengesett, kommoder etc, så vil anbefale deg å senke terskelen for å bli satt ut 2
Antlers Skrevet 2. desember 2010 #16 Skrevet 2. desember 2010 Huslige gaver er greit, så lenge det ikke er det eneste man sitter og pakker opp, når andre rundt får ting de virkelig ønsket seg. Som ungdom ville jeg blitt mer glad for en mascara til 50 kr enn et kjelesett til 1000 kr (antageligvis ville jeg forsøkt å selge kjelesettet, slik at jeg kunne kjøpe meg noe annet). Det er forsåvidt en god tanke å hjelpe til med å bygge opp en slags utstyrspakke ungdommen kan ta med seg når h*n flytter, men det kan fort bli slik at du gir bort noe som hverken blir likt eller brukt. Å gi bort slike ting når man har flyttet, eller skal flytte i nærmeste fremtid, blir noe annet - da kan man jo få noe man liker, og som man vet man trenger, der og da. Jeg bryr meg ikke så mye om hva gaven koster - den kan gjerne være hjemmelaget - men det er en god følelse når giveren tydligvis har lagt litt tanke i hva slags ting jeg liker, og hva som gjør meg glad. Det er kjipt å få en 5-pack med tennissokker fra matbutikken, selv om giveren mener jeg trenger det aldri så mye, men det er kjempekoselig å få et par hjemmestrikkede sokker i en farge jeg liker. Du kan jo selvsagt forhøre deg om hva slags bestikk/tallerken-sett ungdommen selv kunne tenkt seg, men sjansen er stor for at det aldri vil være til glede, samme hvor nyttig det er. Min smak som 16-åring kan ikke sammenlignes med smaken jeg hadde som 18-åring, enda det bare er snakk om to år imellom. Jeg ville kun kjøpt huslige ting om ungdommen selv hadde ytret et ønske om det. Det er fullt mulig å kjøpe nyttige ting som gleder. Kanskje trenger vedkommende en vinterjakke, eller en tykk og god lue her og nå, mer enn vedkommende trenger en kjøkkenmaskin eller en stavmixer som kan brukes om 2 år. Ett alternativ kan være å kjøpe litt rimeligere gaver, for så å spare opp ved siden av, slik at du kan gi et gavekort på kjøkkenutstyr når ungdommen faktisk flytter ut av huset. Bruk f.eks 50 kr mindre enn du vanligvis gjør på gavene, putt femtilappen i en krukke, og gi bort summen ved flytting. Om flere går sammen om dette, kan det fort bli en grei sum. Man kan ikke kreve å få alt man peker på i julegave, og jeg er enig i at det er viktig å sette pris på det man får, men synes man bør strekke seg litt for å glede mottaker også. Det er egentlig like greit å gi bort en kjele du ikke bruker lenger, et sett med glass hvor 3 har knust, og det bare er 3 igjen, eller et litermål med litt flassete skrift. Får man litt her og litt der (noe jeg har inntrykk av at er mer vanlig enn å gi bort splitter nytt utstyr til de som ikke har bruk for det der og da), kan man heller bruke dette til man velger å ønske seg nytt til neste jul, eller spare opp til nytt selv 1
Anglofil Skrevet 2. desember 2010 #17 Skrevet 2. desember 2010 (endret) Da jeg bodde hjemme fikk jeg aldri slike huslige gaver, om jeg hadde ønsket meg det hadde jeg faktisk skrevet det opp på ønskelista. I dag er jeg veldig glad for at folk faktisk respekterte dette, ikke fordi jeg ikke blir glad for alle gaver jeg får, men fordi jeg flyttet inn i en møblert studentleilighet, hvor det faktisk er veldig lite man kan få plass til. I tillegg hadde samboeren min en del ting fra før, siden han hadde bodd en stund alene da vi møttes. Jeg synes praktiske gaver kan være veldig fine, men jeg synes også man bør lytte til hva de unge selv også ønsker seg. Jeg blir ikke skuffet om jeg får ting til leiligheten, men dessverre ender det kun med at det blir stuet vekk i bokser på loftet til mine foreldre, da vi faktisk kun har 40 kvm å bo på, og vi egentlig ikke har plass til så mye mer. Til bryllupet ønsker vi oss en del ting til hjemmet, men det er da ting vi ikke har fra før, som vi ser for oss at vi skal ta med oss når vi får noe eget og noe som er større enn der vi bor i dag. Disse tingene vil selvsagt måtte lagres, og derfor håper jeg at det ikke blir mye annet stæsj enn det vi ønsker oss. Mvh Yvonne Endret 2. desember 2010 av Yvonne
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2010 #18 Skrevet 2. desember 2010 Jeg syns det er en kjempe fin gave! Jeg har fått bestikk, glass til fint og hverdags, panner, serveringsfat, moccamaster, hvite duker i tre størrelser, juleduk, dessertskåler, karaffler, kvalitetshåndduker, vaffeljern, vannkoker, miksmaster, kakeform, auser, kakespader, serveringsbestikk +++ opp gjennom årene. (er nå 21) Jeg har selv gått inn i butikken og kjøpt fks en isskje av typen carina hardangerbestikk, og sagt til mamma at nå smaler jeg på den serien. "Så har ryktet spredd seg" og jeg har fått fra flere kanter. Begynnte å samle når jeg var 15, og jeg er utrolig glad for det i dag. Setter utrolig stor pris på de tingene jeg har fått. Men jeg har da også ønsket meg de. Har flere venner som er "mesunnelige" for at jeg har så mye huslige artikkler fra før som de må ut å kjøpe på en og samme lønning.
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2010 #19 Skrevet 2. desember 2010 Etter vgs flyttet jeg til utlandet. Med meg på flyet, hadde jeg en koffert. Kun klær, sko, og hygiene produkter i kofferten. For den samlete summen av 473 kroner, ble alt jeg trengte til mitt nye bosted kjøpt inn. Hva i all skal jeg med en samling bestikk,asjetter, glass og kopper i min situasjon? 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2010 #20 Skrevet 2. desember 2010 Jeg selv er 16 og elsker huslige gaver.. spesielt siden jeg ikke har råd til så mye for det om jeg har stipend og en jobb. Men sier helst på forhånd hva jeg ca vil ha. Så slipper det å gå videre neste jul til en annen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå