Gå til innhold

dødsstraff i Norge?

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Abelone
Skrevet

Jeg finner prinsipielt ingen grunner for dødsstraff, og i praksis må jeg si at hele ordningen er makaber. Eks. at barn, psykisk utviklingshemmede, og psykiatriske pasienter blir tatt livet av fordi samfunnet svikter i bånn. Det kan ikke forsvares.

Skrevet

Jeg har i utgangspunktet vært for dødsstraff. Dødsstraff for "seriepedofile" og for folk som dreper kun for sin egen tilfredsstillelse. Inntil jeg flyttet til Usa. Her har jeg fått meg en tankevekker. Usa er en triggerhappy nasjon, og med den nåværende presidenten er det sannelig ikke blitt bedre.

Hvem er det som skal bestemme hvem som skal leve eller dø hvis dødsstraff innføres i Norge? Jo, mennesker som du og jeg. Mennesker som begår feil, lar seg rive med følelsesmessig, ikke har alle fakta på bordet, etc. Høyesterett, sier noen - men høyesterett består av mennesker, den også.

Ingen er 100% objektive. Man blir farget av arv og miljø. Man har meninger, motforestillinger, fordommer. Disse følelsene er det svært vanskelig - om umulig å bare "legge fra seg", for så å ta en avgjærelse som går på liv og død.

Det det hele koker ned til, er at jeg er en omvendt dødsstrafftilhenger. Jeg har blitt for skremt av å oppleve dødsstraff i praksis. Jeg er også skremt av mine egne sterke følelser. Ufrivillige og umiddelbare innskytelser. Jeg blir skremt av at jeg selv kunne kommet til å ta helt gale avgjørelser basert på disse følelsene.

Selvsagt finnes det mennesker som føler "mindre" enn meg - men det blir også feil. Døden er ugjenkallelig.

Samtidig vil jeg poengtere at jeg forstår mødre som dreper sine barns mordere. Men dette går på følelser og medfølelse.

Skrevet

Hvis en hund biter; så skyter vi den.

nei.. vi gjør faktisk ikke en gang det.. selv hunder som biter er det ikke sikkert du får avlivet om då går til sak..

Gjest Cruella
Skrevet

Jeg er prinsipielt imot dødsstraff!

Synes det er noe av den mest primitive og usiviliserte form for straff som finnes. En av grunnene til at Amerika ikke er mitt favorittland.

Skrevet

Synes det er noe av den mest primitive og usiviliserte form for straff som finnes. En av grunnene til at Amerika ikke er mitt favorittland.

:enig:

Skrevet

Enig i at dødstraff er den mest primitive og usiviliserte form for straff, MEN å bare bringe frem USA som et land som begår dødstraff synes jeg blir feil når det er så vanvittig mange andre land som begår drap også.

Her er en liste over verdens land som begår drap og hvem som har avskaffet det.

Skrevet
Hva slags straffer for drap er d vi har i det her landet?

D er omtrent ingenting

Hva har vi fått erfart?

At folk dreper igjen.

Drap er en av de forbrytelsene som gjerningsmannen sjeldnest gjør flere ganger. De fleste som dreper dreper kun 1 gang. Det vet alle som har lest kriminologi.

Gjest Anonymous
Skrevet

Spesiell løsning du foreslår SS..... Egne straffeutmålingsregler som kun gjelder Høyesterett...... (Skjønner godt hvorfor ingen har tenkt på det før :hoho: )

Nå dømmer jo ikke Høyesterett i alle saker da, kun i de saker hvor straffeutmålingen ankes til Høyesterett. Dette betyr at en ikke kan bli dømt til dødsstraff i byrettet, ikke i lagmannsretten, men først hvis en anker straffeutmålingen vil en kunne oppnå dødsstraffen.

Det blir jo lange og dyre runder i rettssalen av slike regler..... Hadde jeg blitt dømt ville jeg helt klart unngått for enhver pris å anket til Høyesterett slik at dødsstraff ikke ville være aktuelt.....

Forøvrig støtter jeg ikke ditt forslag om dødsstraff. Riktignok kan jeg tenke meg enkelte som kunne fortjene det, men så lenge de ikke har tilstått forbrutelsen kan vi jo ikke være 100% sikker på at det ikke har skjedd et justismord. Og en dødsstraff vil aldri kunne reverseres....

Skrevet

Enig i at dødstraff er den mest primitive og usiviliserte form for straff, MEN å bare bringe frem USA som et land som begår dødstraff synes jeg blir feil når det er så vanvittig mange andre land som begår drap også.

Her er en liste over verdens land som begår drap og hvem som har avskaffet det.

...men det er jammen ikkje mange land på den lista der som har ein så framståande posisjon i verdssamfunnet som USA har! Og dessutan er dei langt fleste av dei ressurssvake land (sett i vår vestlege målestokk), og har difor vanskeleg for å legge om rettssystemet sitt...

USA burde, utan tvil, gått føre med eit godt føredøme her! :-?

Gjest sexysadie
Skrevet

Jeg ser ikke grunnen for å skulle sperrre dem inne år etter år; d koster jo bare staten masse penger; og tru at en tur bak murene skremmer en morder blir bare for morsomt. Strafferammene i dette landet er jo til å le av!

You bout to - journey into the mind of a psychopath killer

Blood spiller, mentality much iller

than you could ever imagine in your wildest dreams

Eminem

Skrevet
Riktignok kan jeg tenke meg enkelte som kunne fortjene det, men så lenge de ikke har tilstått forbrutelsen kan vi jo ikke være 100% sikker på at det ikke har skjedd et justismord.

I tillegg finnes det mange eksempler på at mange tilstår ting de ikke har gjort. 90 persoener har tilstått Palmedrapet, Fetteren til Birgitte ble til slutt frikjent osv. Noen gjør det fordi de er syke, noen ønsker oppmerksomhet, noen husker feil og noen vil beskytte forlk de er glade i.

Skrevet

Jeg er imot dødsstraff, først og fremst fordi intet menneske er ufeilbarlig, heller ikke dommere.

Ergo, kan vi aldri vite 100% sikkert om vi sitter på sannheten eller ei.

Jeg har også et par andre argumenter, men dette første holder lenge.

Gjest Dr Zoidberg
Skrevet

Umh, hvis vi aldri kan vite sannheten 100% noen gang - da har verden blitt som i Matrix-filmene?

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg er for dødsstraff! Drep Kurt, David og han derre andre idol dusten.. Drep Valgerd, bondevik og alle i krf. DREP Hill martha solberg, jens stoltenberg, søstra hans og faren, DREP alle i tv2 (de irriterer meg, lager bare drit). DREP Håkon Moslet!! DREP alle i Noregs mållag. DREP Kristin Clemet og Per kristian Foss! DREP alle humler, vepser og bier! DREP Dina, Røyksopp, han derre i A1. Drep alle trendy idioter på samtlige kafébarer i Norge. +++

Skrevet

De som er for dødsstraff, er noen feiginger som har lider av "amerikasyndromet"! Ikke nok med at de er feige, men de er så perverse at de LIKER å DREPE allt som de misliker! "DREP litt her og DREP litt der"

JÆVLA MORDERE!!! :evil:

Skrevet
Jeg er for dødsstraff! Drep Kurt' date=' David og han derre andre idol dusten.. Drep Valgerd, bondevik og alle i krf. DREP Hill martha solberg, jens stoltenberg, søstra hans og faren, DREP alle i tv2 (de irriterer meg, lager bare drit). DREP Håkon Moslet!! DREP alle i Noregs mållag. DREP Kristin Clemet og Per kristian Foss! DREP alle humler, vepser og bier! DREP Dina, Røyksopp, han derre i A1. Drep alle trendy idioter på samtlige kafébarer i Norge. +++[/quote']

:lol: Haha!! :lol:

Skrevet

Jeg er MOT dødstraff. Er enig i at straffene i Norge er for lave på mange områder. Nå har vi fått forvaring, og det kan vel i praksis bety tilnærmet livsstraff. Jeg setter min lit til at de fagkyndige i disse situasjonene gjør vurderinger slik at vi slipper gjentagelse av alvorlige forbrytelser. Etterlatte vil uansett aldri få gjenreisening for sitt tap (få tilbake den de har mistet), så å videreføre tragedien istedet for å rehabilitere og forvare, synes litt unødvendig.

Og det at det koster så mye penger å la drapsdømte sone bak murene som argument for dødsstraff synes jeg er et dårlig argument...

Skrevet

men seriøst... hvis en sjuking hadde drept dama til en venn av meg og han vennen hadde drept sjukingen som hadde gjort det. Da hadde jeg støttet han fullt ut!

Hevn er undervurdert

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...