Gå til innhold

dødsstraff i Norge?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Kanskje dødsstraff kunne vært forbeholdt de som gjør den samme grusomme ugjerningen flere ganger? Vedkommende har jo da bevist at verken fengselsstraff eller diverse hjelpetiltak har hjulpet.

Det samme tenker jeg litt på. Hvis samfunnet klapper en forbryter på skulderen, jaja du kan sitte her i 7 år og så får du komme ut igjen, er ikke det samtidig å si at det er OK å forbryte seg mot andre? Som han duden i Steinkjer, som SS refererte til i første innlegg. Nesten å signere dødsattesten til en person som rusler intetanende rundt utenfor murene. Det skal litt til for å få livstid forvaring i dette landet. Slipper man ut en kronisk seksualforbryter fordi straffen er ferdig sonet, vet man at det går et fremtidig offer rundt et sted. Jeg synes det er ubehagelig å tenke på også.

Som Hilde KS sa, så er jeg imot at en eventuell dødsstraff skal være pinefull. Det er ikke for å "ta igjen" jeg ser littegrann verdi i det, men for å skjerme samfunnet. Som kanskje kunne skjedd tilstrekkelig hvis forvaring viser seg å fungere.

Cawarra: såvidt jeg har forstått i USA så går de sjelden for dødsstraff hvis man har drept 1 person, kun hvis man har drept flere. Forsto det slik da jeg leste om Malvo-saken her om dagen. Da er det gjentagelse som slår inn, selv om ingen straff er sonet imellom.

PS: vi har dødsstraff i Norge, men kun i krigssituasjon i forbindelse med landssvik (noe sånt). Slik fikk Quisling en kule.

Videoannonse
Annonse
Gjest gurimalla
Skrevet

Vi har ikke dødsstraff i krig lenger i Norge.

Gjest sexysadie
Skrevet

det er jo ikke noe nytt at SS uttaler seg om ting hun ikke har greie på da.. :roll:

Er d noen som har så mye greier på dødsstraff her i landet da?

Slutt å kverulere lille gjest.

Som du selv skriver; det er Guds grønne jord - og da er det ikke opp til oss - menneskene - å ta slik avgjørelser etter vårt eget forgodtbefinnende!

D er ikke din gud som bestemmer i dette landet.

Skrevet

Viss staten skal stå for drap - som ei slags 'hevn', fordi vedkomande 'fortener' det, då trur eg me hiv bensin på bålet til mange ungdomsgjengar, som kvittar seg med dei personane som gjer det dei ikkje har lov til (ifølge gjengen sine reglar). Kan ikkje sjå at dette skal virke allmennpreventivt. (Og trur ikkje, såvidt eg veit, at rapportar frå land der dette vert praktisert heller tyder på dette).

Dessutan er det, som mange nemner, svært ofte ein viss tvil i ei sak. Og nye opplysningar kan kome fram seinare.

Men, det viktigaste for meg er prinsippet - drap er ALDRI ein grei måte å straffe på, uansett situasjon. (Menneske skal ikkje rå over liv og død.)

Skrevet

Nei og atter nei!

Her skal ingen kverkes med samfunnets godkjenning.

Uansett.

Gjest sexysadie
Skrevet

D pågikk en sak i Tyskland for noen år siden i mot en mor som hadde skutt ned og drept den mannen som bortførte, pinte,voldtok og til slutt drepte datteren hennes. hun hadde ventet på ham utenfor fengselsporten den dagen han slapp ut (7 års fengsel)

hun syntes ikke dommen imot ham var rettferdig.

D var den heller ikke.

De som er igjen har krav på hevn.'

Gjest gurimalla
Skrevet

Det er staten som straffer - ikke de etterlatte.

Det er forresten ikke dokumentert at dødsstraff gjør det enklere å være etterlatt. Det som vissnok skal ha betydning er om forbryteren blir dømt til samfunnets strengeste straff.

Skrevet

De som er igjen har krav på hevn.

Her er jeg helt uenig, straffen har ingenting med hevn å gjøre. Straffen kommer fordi samfunnet har bestemt at slik har man ikke lov å gjøre, og får til dette ved å straffe de som gjør feil.

Er enig i at straffen på tyskeren var veldig lav, og at slike straffer kan være med på å framprovosere selvtekt. Det burde politikere og rettsvesen snart forstå!

Gjest sexysadie
Skrevet

Her er jeg helt uenig, straffen har ingenting med hevn å gjøre. Straffen kommer fordi samfunnet har bestemt at slik har man ikke lov å gjøre, og får til dette ved å straffe de som gjør feil.

jo; straffen har alt med hevn og gjøre.

Skrevet

Så du vil rett tilbake til blodhevnens tid? Ellers får du utbrodere litt.

Skrevet

...blodhevn då, som i vikingtida? Viss du drep bror min, kan eg med lova i hand drepe syster di som hevn? Nei, takk og lov - det er ikkje slik rettssystemet fungerer! Og verken valdtekts- eller drapsmenn vert straffa for å 'tilfredsstille' dei etterlatne, men for å skjerme samfunnet mot desse folka, og ikkje minst for allmennpreventive omsyn.

Gjest Candyfloss
Skrevet

Hva fikk hun igjen av å drepe han? Hun får jo aldri tilbake datteren sin uansett, hvorfor drepe enda en? Two wrongs don't make one right..eller noe sånt :wink:

Jeg synes det blir feil å bruke Gud inne i alt dette, jeg..Kanskje jeg bare er prippen, men likevel. :-?

Gjest sexysadie
Skrevet

Hva slags straffer for drap er d vi har i det her landet?

D er omtrent ingenting

Hva har vi fått erfart?

At folk dreper igjen.

Skrevet
Two wrongs don't make one right..

Kunne ikke være mer enig!

Er totalt i mot dødsstraff på alle mulige områder og i alle tenkelige saker.

Men synes at straffene i Norge er for snille allikevel da...

Skrevet

Heh...

Ser at det er mange som fremdeles holder på det å drepe er svaret. Og ville egentlig bare minne om at det er fare for justismord, og at mennesker har rettigheter. De burde absolutt få nye sjangser, og psykiatrisk terapi bør spille en stor del av dette. Ingen humanitære demokratier burde ha en slik straff, og det sier bare at "det er lov til å drepe", hadde samfunndet gjort tillat det.

Og som chimp var inne på .... voldsforbrytere har i de fleste tilfeller en bakgrunn som kan forklarer hvorfor. Selv om dette ikke unnskylder dem, forklarer det en hel del, og samfunndet burde hjelpe dem. At allmennheten vil avlive disse menneskene viser bare til arroganse (synes jeg).

Simple og/eller arrogante mennesker tillater dødsstraff.

Et samfund men ansvar og plikter, gjør ikke.

Gjest sexysadie
Skrevet

Så en fæl barndom er unnskyldning altså?

Hvor skal så dette med personlig ansvar komme inn?

Skrevet

jo; straffen har alt med hevn og gjøre.

Feil!

Bare spør alle innen fengselsvesent/politiet/advokater.... rehabiliering er nr en faktisk...

Skrevet

Prøv å se på det på denne måten ; Din sønn bli beskyldt for å være en overgriper og en morder, samfunnet dreper ham.. Er det ok?

Skrevet

Så en fæl barndom er unnskyldning altså?

Hvor skal så dette med personlig ansvar komme inn?

Og det synes jeg er en samfundsplikt.

Man skal hjelpe de som er nede, og/eller på kjøret.

Spesielt hvis man er en fare for seg selv eller andre.

...og alle har selvfølgelig ansvar for egene handlinger.

(Hence; fengsel og andre tiltak)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...