Gå til innhold

dødsstraff i Norge?

Anbefalte innlegg

Gjest sexysadie
Skrevet

Hvor mange kunne tenke seg å gjeninnføre dødsstraff i Norge?

Jeg mener

Mange forbrytelser er så meningsløse at d er ei skamrett og slett at brottsmennene lever videre; iallfall garantere at den samme forbrytelsen ikke blir gjentatt av samme person.

Etter min mening kan mennesker begå forbrytelser som fratar dem retten til å vandre på Guds grønne jord.

Ved å dømme folk til dødsstraff tar man naturligvis en stor risiko; tenk hvis mannen er uskyldig; man kan jo ikke bringe ham til live igjen...

Derfor skal den kun praktiseres under strenge forhold; som jo vårt rettssystem allerede besitter.

Dødsstraff kan kun idømmes hvis:

Personen er over 18 år

Høyesterett idømmer med absolutt flertall

dette er blot ett forslag;kanskje debatten om d her emnet også kunne omhandle hvordan vi sikrer rettferdighet hvis en sånn lov ble innført.

Ja da; jeg vet dette er ett ømtåelig emne; og mange av dere vil bli forarget over å diskutere dødsstraff i ett moderne demokrati; Amnesty International jobber for å få d fjernet over hele verden men hva er verst:

en mann slår sin 19 årige kjæreste ihjel; kommer ut etter 4 år: Finner seg en kjæreste og etter noen år voldtar han og dreper sin samboers 10-årige datter.....

Debatten er løs....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes nå først de kunne teste ut kastrering.. og ikke bare kjemisk, men snitt-snitt. jeg har også vanskelig for å se at mennesker klarer å lage et system som er 100% korrekt og rettferdig (må alltid plusse på litt for den alltid tilstedeværende menneskelige feil). Justismord skjer i alle land, og ved dødsstraff kan man ikke ta en kjapp retrett.

På den annen side er det noen få forbrytere som kanskje skulle fått dødsstraff, de er uhyrlige. Massemordere osv. Ikke sånn at de skal få så vondt at de dør, men rett og slett avlivning som man gjør med hunder.

Det tredje aspektet er preventiv effekt - kanskje man tenker seg to ganger om? Spesielt med de fancy fengselscellene her til lands?

Jeg er veldig usikker. F.eks i california har de det three-strikes systemet, når du blir dømt for 3. gang har du brukt opp sjansene dine, og låses inn på livstid - selv om du bare stjal en sykkel siste gangen. Jeg vil hevde at bare de aller dummeste (og ikke nødvendigvis de farligste) lar seg ta og bli dømt 3 ganger, de litt smartere flytter til en annen stat hvis de har 2 dommer.. Systemet er da ikke valid, de tar ikke hva de var ute etter å ta. Noen vil kanskje si seg fornøyd med "sålenge vi tar NOEN er det greit" men det var vel ikke helt intensjonen..

Gjest Hilde K S
Skrevet

Noen udåder finens det ikke formildende omstendigheter rundt. Slik eksempelet du nevnte SS.

La han dø en pinefull død !

Så kommer en annen sak inn ; hvor søren er ettervernet da ? Når man gjør slike ting er man jo alvorlig alvorlig syk på sinnet. Det har alltid vært en stor frustrasjon for meg at man kan drepe noen med fullt overlegg og så slippe ut igjen. Enda værre er det at dersom man ikke er tilregnelig i gjerningsøyeblikket så er det en formildende omstendighet.

Dersom man dreper kjæresten fordi hun gjorde det slutt, slipper man med en kortere straff fordi man i sitt forvaklede hode tenker : "Hun var min, jeg klarte ikke at hun skulle være sammen med noen andre enn meg. Da kunne hun like godt dø "

Vanskelig sak å diskutere dette. Meninger rundt dette er som oftes svært sterke.

Skrevet

NEI!

Det er jeg av prinsipp 100% i mot!

Døden kan aldri brukes som "straff" dersom vi på noe vis med respekt for oss selv, kan kalle oss et sivilisert samfunn!

argumenter:

-menneskerettigheter

-justismord (det skjer!)

-nye sjanser

-psykisk tilregnelig

-gjør det mer akseptert å "straffe" med fysisk vold og at det å ta liv kan være en "straff" (ikke et bra signal å sende til enkelte elementer i samfunnet!!!)

Gjest Madam Felle
Skrevet

”Dødsstraff er samfunnets tegn på, at de ikke ønsker å tilgi”.

Martin Luther King.

Skrevet
”Dødsstraff er samfunnets tegn på, at de ikke ønsker å tilgi”.

Martin Luther King.

:enig:

og tilgivelse er jo en av grunnpilarene!!

Skrevet (endret)

.

Endret av Gundel Gaukeley
Skrevet

Jeg er prinsipielt mot dødsstraff. Jeg synes ikke det er samfunnets oppgave å ta liv. Det forutsetter et rettssystem som er 100% feilfritt, og det er det jo slett ikke. Vi kan ikke garantere at de vi fengsler, er de samme som har begått en ugjerning. Den dagen samfunnet dømmer en uskyldig person til døden, har samfunnet gått for langt.

Gjest gurimalla
Skrevet

Interessant å se at dette spørsmålet kommer opp samtidig som Høyesterett har bestemt seg for å gjenoppta "Sigrid-saken". Hvis vi hadde hatt dødsstraff ville han som ble dømt vært død for lenge siden. Man kan ikke garantere at justismord aldri vil skje.

Jeg er prinsipielt motstander av at staten kan drepe et annet menneske. Vi kan gjerne diskutere lengde på straffen, og behandlingsmetoder, men dødsstraff - aldri i livet.

Det er dessuten ikke dokumentert at dødsstraff er preventivt. Hvorfor vil man innføre en så brutal straffemetode som ikke endrer innbyggernes handlingsmønster?

Dødsstraff kan kun idømmes hvis:

Personen er over 18 år

Høyesterett idømmer med absolutt flertall

Hva er absolutt flertall i Høyesterett? Høyesterett er som regel satt med 5 dommere; 3 for og 2 mot er flertall. I Høyesterett er det enstemmig eller dissens.

Jeg kan forresten ikke se for meg at dommerne i Høyesterett i Norge ville ha vært ansvarlig for å dømme noen til døden (litt utenfor tema, men.....)

Det må vel være andre vilkår som skal ligge til grunn for dødsstraff. Hvilke forbrytelser er det du snakker om?

Gjest Anonymous
Skrevet

Hva er absolutt flertall i Høyesterett? Høyesterett er som regel satt med 5 dommere; 3 for og 2 mot er flertall. I Høyesterett er det enstemmig eller dissens.

Jeg kan forresten ikke se for meg at dommerne i Høyesterett i Norge ville ha vært ansvarlig for å dømme noen til døden (litt utenfor tema, men.....)

Det må vel være andre vilkår som skal ligge til grunn for dødsstraff. Hvilke forbrytelser er det du snakker om?

det er jo ikke noe nytt at SS uttaler seg om ting hun ikke har greie på da.. :roll:

Skrevet

Veldig vanskelig tema, jeg er en tviler. Jeg lufter derfor noen av mine tanker rundt dette emnet.

En del forbrytelser er så grusomme at jeg forstår hvorfor mange ønsker å ikke se ugjerningsmannen/kvinnen for sine øyne igjen. Men hva da hvis det har skjedd et justismord? Hvis en person er uskyldig dømt og fjernet fra jordens overflate er det umulig å gi vedkommende oppreisning.

Kanskje dødsstraff kunne vært forbeholdt de som gjør den samme grusomme ugjerningen flere ganger? Vedkommende har jo da bevist at verken fengselsstraff eller diverse hjelpetiltak har hjulpet.

Noen ganger tenker jeg at dødsstraff er for lettvint, at ugjerningsmannen slipper for billig unna. Kanskje det er mer straff å "pine" vedkommende, ved å la ham/henne sitte i fengsel i mange år og/eller kastrerer vedkommende dersom det er noe seksuelt straffbart vedkommende har gjort.

Dødsstraff eller ei, jeg mener uansett at straffesystemet i Norge må forandres en del. Når en person har fått 21 års fengsel, bør h*n sitte inne i 21 år. Punktum. (Og da mener jeg 21 år med 12 måneder i året.)Hvorfor i all verden skal man slippe ut tidligere fordi man har oppført seg pent i fengselet? Det er det kriminelle man har gjort man sitter inne for og det blir ikke mindre ugjort fordi man oppfører seg bra seinere.

Blåveis; mener du at alle ugjerninger bør/kan/skal tilgis?

Gurimalla; dødsstraff er jo preventivt på den måten at ugjerningsmannen ikke får gjort noe mer kriminelt...

Gjest gurimalla
Skrevet
Gurimalla; dødsstraff er jo preventivt på den måten at ugjerningsmannen ikke får gjort noe mer kriminelt...

Det har du rett i, men det er like preventivt å sette h*n i fengsel resten av livet. Dødsstraff er ikke almenpreventivt .

Skrevet

Er imot dødsstraff av prinsipp, selv om enkelte forbrytelser på mange måter kanskje rettferdiggjør det. (Eks.: Hvis noen hadde voldtatt/drept datteren min, hadde nok jeg personlig sørget for å skjære av ham hodet….i sakte kino, dvs gitt ham en langsom og pinefull død. Dette er selvtekt, som selvfølgelig ikke er lov, og skal ikke være lov, men er høyst forståelig…men i et sånt tilfelle hadde det neppe spilt noen rolle for meg om det var lov eller ei).

Argumenter mot dødsstraff:

- hvis JEG/SAMFUNNET tar et liv, er vi ikke bedre enn han/hun som drepte i utgangspunktet

- et sivilisert, humanitært samfunn med demokratiske verdier, bruker andre straffemetoder

- voldsforbrytere har i de fleste tilfeller en bakgrunn som kan forklare, men ikke unnskylde deres handlinger

- fare for å begå justismord

Skrevet

Bra at det ikke er de etterlatte eller den generelle allmennheten som skal dømme kriminelle. Dødsstraff synes jeg bare tyder på lynsje-lyst-tendenser og mob mentality. Hører man om noe tragisk på TV'n, så er det lett å bli revet med. Og man glemmer ofte at den kriminelle har (og burde ha) rettigheter.

Det er fare for justismord, og mennesker har rettigheter. De burde absolutt få nye sjangser, og psykiatrisk terapi bør spille en stor del av dette. Ingen humanitære demokratier burde ha en slik straff, og det sier bare at "det er lov til å drepe", hadde samfunndet gjort det.

Og som chimp var inne på .... voldsforbrytere har i de fleste tilfeller en bakgrunn som kan forklarer hvorfor, selv om dette ikke unnskylder dem. Men det forklarer en hel del. Og at allmennheten vil avlive disse menneskene viser bare til arroganse (synes jeg).

Gjest Embla s
Skrevet
200 % imot.

Støtter meg til Amnesty

300% imot.

Syns bare ikke at en stat skal henrette mennesker. Justismord er ille nok i dag om de ikke skal innebære tap av liv og. Og som andre er inne på - det er en grunn til at mennesker er som de er og gjør det de gjør. Ofte er gjerningsmenn ofre selv. Jeg klarer ikke å tro at mennesker er o n d e eller at noen fortjener å dø. Uansett.

Skrevet
Etter min mening kan mennesker begå forbrytelser som fratar dem retten til å vandre på Guds grønne jord.

:o Som du selv skriver; det er Guds grønne jord - og da er det ikke opp til oss - menneskene - å ta slik avgjørelser etter vårt eget forgodtbefinnende! Jeg forstår at man kan ha lyst til det i visse tilfeller, men det er ikke dermed sagt at man har rett til å gjøre det.

HAN gir liv og HAN tar liv. Og, nei det er ikke alltid vi forstår - vi synes stort sett det bare er blodig urettferdig - men selv om man ikke ser i en døvinkel, bør man ikke ta for gitt at det ikke er noe der...

Gjest gurimalla
Skrevet

Ja, tænke det; ønske det; ville det med, - men gøre det! Nej; det skønner jeg ikke!

Henrik Ibsen

Gjest Candyfloss
Skrevet

Jeg synes ikke noen skal dø samme hva de har gjort,jeg.. :cry:

Derimot ville jeg likt å sett at alle soner den opprinnelige soningstiden..Og at vi får en litt høyere minimumsgrense...Ja til soning,nei til dødsstraff :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet

Derimot ville jeg likt å sett at alle soner den opprinnelige soningstiden..Og at vi får en litt høyere minimumsgrense...Ja til soning,nei til dødsstraff :wink:

Sånn ser jeg det også. Jeg er ikke for dødsstraff, men jeg syns det burde være strengere straffer her tillands, ikke minst under voldtektssaker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...