Gjest Eva-lill Skrevet 14. oktober 2003 #1 Skrevet 14. oktober 2003 Jeg og min nye kjæreste skal feire vår første jul sammen og vi skal være hos min familie... Men det er vel ikke så veldig rettferdig overfor ham at vi alltid må til min familie? Jeg har nemlig ikke så veldig lyst til å feire jul hos hans familie... Jeg er så familiekjær men da bare når det gjelder mine egne... Ikke kjenner jeg hans familie så godt heller.... Dessuten ville jeg mye heller feiret jul bare jeg og ham sammen enn hos hans familie. Men er det ikke litt trist og kjedelig å feire jul bare oss to sammen? Hva gjør dere andre som er i et parforhold? Når vi får et par barn sammen kan vi så absolutt feire jul bare vi og barna sammen. Og hvis den ene i forholdet har barn fra før, hvordan ordner dere dette da? Er ungen hos den ene forelderen annenhver jul eller? Enn om barnet vil feire jul sammen med begge foreldrene samtidig mens den ene alt har en annen partner... Dette siste dilemmaet har nemlig en venninne av meg. Hun er veldig lei seg da det virker som om kjæresten hennes også gjerne vil feire jul sammen med barnet og barnets mor
Iselilja Skrevet 15. oktober 2003 #2 Skrevet 15. oktober 2003 Vi feirer jul hos familiene våre annenhvert år. Blir jo mest rettferdig sånn, selv om jeg selfølgelig helst ville vært hjemme hvert år.
Ingeborg Skrevet 15. oktober 2003 #3 Skrevet 15. oktober 2003 Vi er heldige og kommer fra samme by. Så vi er omtrent annenhver dag hos familiene våre, vi. Så bytter vi på hvem vi feirer julaften hos. Min søster og samboeren er fra forskjellige steder. De er annethvert år, men så drar de til det andre stedet i romjula en gang.
Gjest Anonymous Skrevet 15. oktober 2003 #4 Skrevet 15. oktober 2003 Jeg er så familiekjær men da bare når det gjelder mine egne... Ikke kjenner jeg hans familie så godt heller.... Dessuten ville jeg mye heller feiret jul bare jeg og ham sammen enn hos hans familie Du er jammen egoistisk! Kanskje du hadde blitt litt mer familiekjær ovenfor hans familie hvis du hadde giddet å bli kjent med dem..... Er man blitt to, så får man også være villige til å endre gamle vaner og tradisjoner som man hadde da man var singel. Synes dere kan feire jul med hans familie hvis han vil det og heller ha en kveld bare for dere to i romjula. Jula er definitivt ikke tiden for å være egenrådig, men fleksibel ovenfor andres ønsker!
Gjest Hilde K S Skrevet 15. oktober 2003 #5 Skrevet 15. oktober 2003 Hei Eva Lill ! Bor dere på samme sted da ? Da kan dere vel ta noen dager her og noen dager der ? Å bli kjent med hans familie er forøvrig en god ide. Særlig dersom dette skal være av varig karakter ! Har forresten en god venninne som heter det samme som deg !
Gjest Madam Felle Skrevet 15. oktober 2003 #6 Skrevet 15. oktober 2003 Vi feirer julaften hjemme førstedag hos mine foreldre og andre dag hos hans foreldre. Hvorfor ikke invitere dem hjem til dere da? hvem har sagt at det er dere som må flytte på dere på julaften?
Ursula Skrevet 15. oktober 2003 #7 Skrevet 15. oktober 2003 Vi feirer julaften hver for oss. Jeg hos min familie-han hos sin. Jeg vil helst tilbringe julaften sammen med min familie, fordi jeg ser dem bare noen få ganger i året, og siden han har et barn så blir det til at han feirer med sin familie.
Tusenogtredve Skrevet 16. oktober 2003 #8 Skrevet 16. oktober 2003 Hans foreldre bor en 10-timers kjøretur fra oss, mens foreldrene mine bare bor en liten spasertur unna. Dermed blir julefeiringa hos hans foreldre - som stadig vekk klager på at de ser for lite til oss. Og slik blir det vel de nærmeste årene. Men nyttårsfeiringa tar vi hos mine foreldre - så er alle glade!
*marte* Skrevet 16. oktober 2003 #9 Skrevet 16. oktober 2003 Annet hver år hos hver familie. Siden vi begge har skilte foreldre blir det ekstra slit... Lille julaften hos pappaene, julaften hos mammaene, første juledag hos den mammaen vi ikke var hos på julaften + diverse familieselskaper i begge familier hvert år. Jul er noe slit altså, men sååå koselig også Hvis dere har planer om å bytte på må dere begynne et sted, synes derfor ikke det er dårlig gjort overfor han om dere feier hos din familie i år. Dersom dere skal gjøre det hvert år derimot...
Summerprincess Skrevet 17. oktober 2003 #10 Skrevet 17. oktober 2003 Vi bytter på og det er mest rettferdig. Da familie betyr like mye for oss begge, er vi blitt enige om at det er det rette. Så annet hvert år hos hverandres familier. Det fungerer bra.
Joplaya Skrevet 17. oktober 2003 #11 Skrevet 17. oktober 2003 Pust-pes hos oss... Mine foreldre er skilt, og hans foreldre er skilt. hver jul løper vi ræven av oss for å rekke alle sammen + mine besteforeldre og venninner og ting og tang. Vi bor langt vekke fra all familie og må ta alt i en en-ukes-maraton :-? Hans familie vil du jo etter hvert bli mer kjent med. Så neste år kan det bli mer naturlig for deg å feire med hans familie. Men hvis du absolutt har bestemt deg for å være familiekjær hos din egen familie kan du plutselig gå glipp av å bli en del av en grei og varm familie - familien til den mannen du elsker. Det er de som er en stor del av årsaken til at han har blitt den han har blitt. Egoistisk å nekte å feire med hans familie. Hva med deres barn da? Skal de aldri få oppleve å feire jul sammen med farmor og farfar?
Pusekatt Skrevet 21. oktober 2003 #12 Skrevet 21. oktober 2003 Hva med å invitere alle foreldrene deres til julefeiring hos dere da? Funket supert for oss i fjor (Pusekatt greide til og med å få svoren på ribba sprø 8) )
Gjest Gjesta Skrevet 22. oktober 2003 #13 Skrevet 22. oktober 2003 Jeg er også blitt samboer, og vi skal feire den første julen sammen i år. Vi har bestemt at vi feirer julaften hver for oss slik som vi har gjort de siste årene. For meg er det veldig viktig å feire hos mamma og pappa, tror nok ikke det er så viktig for han å være hos sine, men...Resten av jula kommer jo til å bestå av besøk hos begges familier. Jeg håper at vi fra og med neste jul kan bytte på hvor vi feirer julaften, og at vi bytter på hvor vi er og hvem vi inviterer til oss. Men jeg skal ærlig innrømme at jeg hater tanken på ikke å feire julaften med foreldrene mine og søstrea mi...
Bø Skrevet 22. oktober 2003 #14 Skrevet 22. oktober 2003 Julaften blir ikke den samme om jeg ikke får feire den hos mamma. Har feiret hos mora til eksen, fordi vi har barn sammen. Men det var så utrolig trist. Hjemme har vi masse juletradisjoner, som starter lillejulaften, og varer til over nyttår. Hos eks-svigermor var det karbonader og gelè på julaften. Urk. Da kunne hun like så godt ha slengt en Grandiosa i ovnen spør du meg... Også er det et strev med all reisingen da. Så vi har blitt enige om at vi skal feire julaften bare oss kjernefamilien, (selv om vi ikke er sammen lengre), så får vi heller bytte på hvor barna er i romjula.
Gjest Anonymous Skrevet 23. oktober 2003 #15 Skrevet 23. oktober 2003 Min nye sambo har barn fra før og de har vi annenhver jul og annenhver nyttår (deler "juleuka") -
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå