Gjest Nabojenta Skrevet 29. november 2010 #1 Skrevet 29. november 2010 Heisann Jeg kommer til å bli innkalt til sanitetsbataljonen på Setermoen, hvor de har innrykk i august. Dermed lurer jeg på om det er noen her som enten har vært i saniteten, vært i den leiren, eller andre som har informasjon om den bataljonen. Jeg lurer dermed på om hvordan det er i den bataljonen? Er man mye sammen med de andre bataljonene? Er det ofte øvelser? Og hva kan være lurt for ei jente å ha med seg i rekrutten, og ellers?
SmallTalk Skrevet 29. november 2010 #2 Skrevet 29. november 2010 (endret) Samboeren var der, og ifølge han er det i kategorien "barnehage for voksne drittunger". Han hadde det visst knall gøy der. Dere har vel øvelser like ofte som de andre bataljonene, og jeg vil tippe at dere har en del øvelser sammen med de andre bataljonene. Dere skal jo f.eks trenes i sikring av skadested, setting av kanyler i armer og ben, prioritetsvurdering av skadde, førstehjelp, sying, sammenlapping osv, og da sier det seg selv at dere må ha noen stakkarer å trene på. Endret 29. november 2010 av SmallTalk
feuerstein Skrevet 30. november 2010 #3 Skrevet 30. november 2010 Gratulerer med innkalling til en avdeling som vil lære deg masse du har stor nytte av senere i livet Setermoen er svært og har omfattende velferdstilbud, noe som delvis kompenserer for at du ikke har spesielt mye by i nærheten. Den er også hjem for en rekke ulike avdelinger og tjenestetyper, og med unntak av stormere (ett grynt = nei, to grynt = ja, sikling = sulten) er det relativt sunn og oppegående ungdom der. Regn med mye venting og dødtid i starten. I min tid var pocketbøker sterkt anbefalt (alternativ for stormere: vannfast pekebok), nå til dags er det sikkert mer aktuelt med mp3-spiller og laptop, men vent med å ta med dyre/store ting til du har vært hjemme på perm første gang, da vet du mye mer om hvordan du bor og hvordan systemet er for skapplass og låsing. En enkel, robust klokke er kjekt å ha, ikke regn med å kunne bruke mobilen som klokke i tjenesten. Casio har et stort utvalg aktuelle modeller til en billig penge. Jeg tror du vil få en liste sammen med innkallingen over ting som er kjekt å ha, evt. brukes noe som heter utvalgt.no hvor alt sånt blir diskutert av andre i din situasjon, det vil du få brukernavn/passord til med innkallingen.
minienthe Skrevet 30. november 2010 #4 Skrevet 30. november 2010 og med unntak av stormere (ett grynt = nei, to grynt = ja, sikling = sulten) (alternativ for stormere: vannfast pekebok) beklager veldig avsporingen men....
Gjest Nabojenta Skrevet 1. desember 2010 #5 Skrevet 1. desember 2010 Okei Høres jo egentlig veldig greit å moro ut. Spesielt det med triage og sikring av skadested. Er det noe vits å ha med privatklær når jeg går inn? Altså før første perm. Og har vi stor oppbevaringsplass ca til private ting?
Supraspinatus Skrevet 1. desember 2010 #6 Skrevet 1. desember 2010 Okei Høres jo egentlig veldig greit å moro ut. Spesielt det med triage og sikring av skadested. Er det noe vits å ha med privatklær når jeg går inn? Altså før første perm. Og har vi stor oppbevaringsplass ca til private ting? Det kommer til å stå på innkallingen hva du trenger å ta med. Egentlig er det ikke nødvendig med mer enn et par skift, samt undertøy til en god uke. Jeg er ikke kvinne, men da jeg var i forsvaret måtte kvinner bruke herreundertøy eller ta med sitt eget. Ikke ta med mye penger i kontanter, alkohol eller narkotika. Det sier seg nesten selv. Dessverre finnes det tjuvradder i alle samfunnsklasser.
Gjest Nabojenta Skrevet 2. desember 2010 #7 Skrevet 2. desember 2010 Det kommer til å stå på innkallingen hva du trenger å ta med. Egentlig er det ikke nødvendig med mer enn et par skift, samt undertøy til en god uke. Jeg er ikke kvinne, men da jeg var i forsvaret måtte kvinner bruke herreundertøy eller ta med sitt eget. Ikke ta med mye penger i kontanter, alkohol eller narkotika. Det sier seg nesten selv. Dessverre finnes det tjuvradder i alle samfunnsklasser. Åja, flott at de opplyser om dette på innkallingen da. Bor heldigvis bare 45 minutter unna med bil, så hvis jeg har glemt noe, eller har for lite penger, er det ikke vanskelig å få hentet det
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2010 #8 Skrevet 4. desember 2010 Jeg har vært i saniteten på Setermoen, og det var et kjempebra år Første tiden trenger du egentlig ikke å ha med noe spesielt. Du får ikke bruke privattøy som rekrutt, så det er ingen vits i å ta det med før etter første permisjon. Jeg kjøpte meg noen gode boxere, samt sportsbh'er, og dette var jeg glad for i ettertid. Det du får utdelt er ikke noe særlig, men jeg tror man får bedre undertøy nå enn da jeg var inne. Renseservietter, intimservietter er det greit å ha et lager av når du skal ut på øvelse, samt en god håndkrem. Ellers var det lite annet jeg trengte. Sanitetsbataljonen har både egne øvelser og samtreninger med de andre bataljonene. De fleste andre trenger jo sanitetstøtte når de skal ut på øvelse. Tror vi hadde rundt 50 øvelsesdøgn i løpet av året. Ellers bodde jeg på den gamle kaserna som var temmelig bedriten, men nå har visst saniteten fått en kjempefin kaserne som ligger i leiren til kavaleriet. Regner med det er bedre mat å få også, vi gikk i alle fall til andre leire for å spise da jeg var inne Ellers; kjempegodt miljø, bra befal osv. I forhold til andre jeg har snakket med som har vært inne et år, virket det som vi i saniteten hadde det bedre enn de fleste.
Gjest brutal_mann Skrevet 4. desember 2010 #9 Skrevet 4. desember 2010 Forbered deg på at øvelser er våte, kalde og fulle av venting. regn med et lass med umotiverte suttrere. Regn også med at gutta vil regne med at du er en feltmadrass. Ergo, ikke finn på å flørt med noen mens du avtjener. Ellers vil du oppleve å fryse mer og være mer sulten enn du noen gang har vert. Saniteten er da en av de få stedene i forsvaret du lærer noe nyttig. Håper du er glad i blod og har en jordnær, på grensen til kynisk, tilnærming til ødelagte mennesker. De er bare et kasus som du skal få inn i strid, få bakover til sykehus eller avrette på stedet. Sanitet i forsvaret handler om å være en maskin. Forøvrig virker det som om du er vandt med ødemark og mørketid. Da har du en fordel fremfor de ignorante oppblåste søringene som er totalt blottet for idé om hva de begir seg ut på. Lykke til!
Gjest Nabojenta Skrevet 13. januar 2011 #10 Skrevet 13. januar 2011 Forbered deg på at øvelser er våte, kalde og fulle av venting. regn med et lass med umotiverte suttrere. Regn også med at gutta vil regne med at du er en feltmadrass. Ergo, ikke finn på å flørt med noen mens du avtjener. Ellers vil du oppleve å fryse mer og være mer sulten enn du noen gang har vert. Saniteten er da en av de få stedene i forsvaret du lærer noe nyttig. Håper du er glad i blod og har en jordnær, på grensen til kynisk, tilnærming til ødelagte mennesker. De er bare et kasus som du skal få inn i strid, få bakover til sykehus eller avrette på stedet. Sanitet i forsvaret handler om å være en maskin. Forøvrig virker det som om du er vandt med ødemark og mørketid. Da har du en fordel fremfor de ignorante oppblåste søringene som er totalt blottet for idé om hva de begir seg ut på. Lykke til! Kjenner jeg gruer meg litt til øvelsene ja. Hvertfall Cold response! Hehe. Har jo heldigvis bodd på Setermoen i flere år tidligere og jobbet der så er jo kjent i lokalmiljøet, men ikke i leiren. Tror ikke jeg kommer til å bli kalt feltmadrass. Har hatt kjæreste i over 1 år, og kommer definitivt ikke til å flørte med noen når jeg er i militæret. Jeg er jo der av helt andre årsaker enn å sjekke opp gutter. Jeg har gått ambulansefag fra før, så blod og diverse kommer ikke til å være noe problem. Ikke lenge igjen nå, gleder meg!
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2011 #11 Skrevet 13. januar 2011 Hei! Jeg er jente, og har også tjenestegjort i sanitetsbataljonen på Setermoen. Velger å være anonym her, hadde jeg brukt nicket mitt ville jeg fort kunne blitt gjenkjent. Først og fremst, ikke hør på Brutal Mann. Saniteten sover i gode og varme telt med en ordentlig ovn, og der vi jobber med pasienter (hjelpeplass etc) er det godt og varmt. Du kommer ikke til å fryse mye. Selvsagt må du sove i knappetelt under rekrutten, men det er jo i august og da er det fremdeles ganske varmt selv på Setermoen. Du kommer heller ikke til å få problemer fordi du er jente i Sanitetsbataljonen. Det er mange kvinner i hver eneste tropp der, både blant soldater og befal. Det er svært liten plass til lagring av private ting, og i rekrutten er det ikke anledning til å reise hjem for å hente noe. Ta med vanlige toalettsaker, boxere, sports-bh'er, en bok, pysj (så slipper du å sove i grønn t-skjorte), innesko, kamera, våtservietter, intimservietter, mange hårstrikker og gjerne leave-in balsam som ikke trenger å skylles ut hvis du har langt hår, for ofte får man ikke så god tid til å dusje. Skal poste igjen hvis jeg kommer på noe mer. Ta med tynne sokker og joggesko også, de du får utdelt er ikke gode å trene i. Ellers...når du har ambulansefag fra før bør du være forberedt på at det blir lite ny teori å lære i sanitetsfagene, og at det kanskje vil oppleves litt kjedelig. Men du kommer til å få med deg masse ny kunnskap uansett! Lykke til
Gjest Nabojenta Skrevet 13. januar 2011 #12 Skrevet 13. januar 2011 Hei! Jeg er jente, og har også tjenestegjort i sanitetsbataljonen på Setermoen. Velger å være anonym her, hadde jeg brukt nicket mitt ville jeg fort kunne blitt gjenkjent. Først og fremst, ikke hør på Brutal Mann. Saniteten sover i gode og varme telt med en ordentlig ovn, og der vi jobber med pasienter (hjelpeplass etc) er det godt og varmt. Du kommer ikke til å fryse mye. Selvsagt må du sove i knappetelt under rekrutten, men det er jo i august og da er det fremdeles ganske varmt selv på Setermoen. Du kommer heller ikke til å få problemer fordi du er jente i Sanitetsbataljonen. Det er mange kvinner i hver eneste tropp der, både blant soldater og befal. Det er svært liten plass til lagring av private ting, og i rekrutten er det ikke anledning til å reise hjem for å hente noe. Ta med vanlige toalettsaker, boxere, sports-bh'er, en bok, pysj (så slipper du å sove i grønn t-skjorte), innesko, kamera, våtservietter, intimservietter, mange hårstrikker og gjerne leave-in balsam som ikke trenger å skylles ut hvis du har langt hår, for ofte får man ikke så god tid til å dusje. Skal poste igjen hvis jeg kommer på noe mer. Ta med tynne sokker og joggesko også, de du får utdelt er ikke gode å trene i. Ellers...når du har ambulansefag fra før bør du være forberedt på at det blir lite ny teori å lære i sanitetsfagene, og at det kanskje vil oppleves litt kjedelig. Men du kommer til å få med deg masse ny kunnskap uansett! Lykke til Men det høres jo bra ut at det er varme telt da. Hehe. Vet du når innrykket er ca foresten? Er det lurt å kun ha sports-bh'er da eller hvordan er det? Har man tid på seg til å dusje? :o Sover ikke folk i undertøyet der da? Eller er det slik at man er nødt å sove med en pysj eller den grønne t-skjorta?
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2011 #13 Skrevet 13. januar 2011 Hei igjen! Vet ikke når innrykket er nå, da jeg var der for flere år siden var det i begynnelsen av august hvis jeg ikke husker helt feil. Når det gjelder dusjing hender det ofte at det må gjøres på svært kort tid, f.eks. hvis man har fyfo (trening) på begynnelsen av dagen og teorileksjon like etter. Jeg sparte mye tid på å bruke leave-in balsam, du får kjøpt det hos frisører eller på Body Shop. Jeg ville tatt med noen vanlige bh'er og noen sports bh'er. Og selvsagt kan du sove i undertøyet eller grønn t-skjorte hvis du vil, men hvis du bruker en av Forsvarets t-skjorter til å sove i får du en mindre til dagbruk. Det er ikke toaletter på rommene, så jeg syntes iallfall at det var greit å sove i en pysjbukse og singlet, så slapp jeg å kle på meg hvis jeg skulle på toalettet om natten.
Gjest brutal_mann Skrevet 13. januar 2011 #14 Skrevet 13. januar 2011 Men det høres jo bra ut at det er varme telt da. Hehe. Vet du når innrykket er ca foresten? Er det lurt å kun ha sports-bh'er da eller hvordan er det? Har man tid på seg til å dusje? :o Sover ikke folk i undertøyet der da? Eller er det slik at man er nødt å sove med en pysj eller den grønne t-skjorta? Komforten i telt avhenger av om du er kun sanitetspersonell, eller om du er sanitetspersonell for andre våpengrener. Oppvarmet telt var det lite av i min tid der vi vandret Troms på kryss og tvers
Gjest Nabojenta Skrevet 13. januar 2011 #15 Skrevet 13. januar 2011 Komforten i telt avhenger av om du er kun sanitetspersonell, eller om du er sanitetspersonell for andre våpengrener. Oppvarmet telt var det lite av i min tid der vi vandret Troms på kryss og tvers Er det lenge siden du vandret Troms på kryss og tvers da?
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2011 #16 Skrevet 13. januar 2011 Det stemmer, Brutal Mann. I sanitetsbataljonen er man heldigvis kun san-personell i teltene, og slipper å traske Troms på kryss og tvers. De utdanner også noe personell til andre avdelinger, men når man er innkalt til san bn som TS, så får hun bli der hele året. Fysisk tungt likevel til tider. Pasienter og mye tungt utstyr man skal flytte på. Forresten, TS: Det kan lønne seg å trene en del styrke det neste halvåret. Hvis ikke blir det fort slitsomt for ryggen.
Gjest brutal_mann Skrevet 13. januar 2011 #17 Skrevet 13. januar 2011 Er det lenge siden du vandret Troms på kryss og tvers da? Lenge nok til at jeg er gammel nok til å kunne ha vert faren din
Gjest Nabojenta Skrevet 13. januar 2011 #18 Skrevet 13. januar 2011 Har ordnet med trening på studio nå, så håper å få opp styrken nok til jeg skal inn:) Ja det er godt mulig at du er gammel nok til det. Jeg spurte bare for nysgjerrighetens skyld. Hadde du nemlig vært der iløpet av de tre siste årene hadde jeg garantert sett deg før
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå