Gå til innhold

Vanlig for 1,5åring å sove 9 timer om natta?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes jeg hører bare om de ungene på 1-2 år som sover 11-13 timer om natten.. Kan si jeg er LITT lei av å stå opp klokken 5- halv 6 hver morgen, men men.

Hvordan har dere andre det med søvnen til de små?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mine barn har aldri sovet mer enn 11 timer, gjerne mindre.

Sover h*n om dagen?

Det er fryktelig slitsomt å stå opp ved 5-5.30 tiden. Jeg føler meg heldig hvis jeg får sove til 6.15 (minstemann er 3 1/2 år)

Skrevet

Minsten min sov 8-9 timer frem til h*n var 3 år.Var opp og gå hver eneste morra kl 0500 her :natti: Endret seg når vi sluttet med soving på dagen. Nå soves det fra 1930-gjerne 0800 (er 5 år nå).

Skrevet

Når legges hun om kvelden da? Våkner hun tidligere om hun legges tidligere?

Skrevet

Når legges hun om kvelden da? Våkner hun tidligere om hun legges tidligere?

Ja, om hun legger seg 1 time før, så kan det faktisk skje at hun sover 9,5 timer. (Men for meg, så blir jo det teknisk sett å stå opp en halvtime før da)

Det varierer når hun legges, men mellom 20-20:30.

Skrevet

Sover h*n om dagen?

Jepp, hun får sove 2 timer. Vi tenkte at ved å begrense dagsovinga, så sover hun kansje mer om natta (hadde det vært opp til henne kunne hun ofte sovet 2,5- 3 t.), men i det siste har jeg begynt å lure på om det har noe hensikt..

men hun er jo 1,5 år da, burde ikke dagsovingen begrenses for nattesøvn da?

Jeg mener på at hun sover mindre på natten etter at vi begrenset dagsovingen. Men, dette kan jo ha bare med alderen å gjøre, evt. om hun burde sove ennå mindre.

Jaja, det skal ikke være lett å forstå seg på...

Skrevet

Ja, om hun legger seg 1 time før, så kan det faktisk skje at hun sover 9,5 timer. (Men for meg, så blir jo det teknisk sett å stå opp en halvtime før da)

Det varierer når hun legges, men mellom 20-20:30.

Er ikke det ALT for seint for en på 1,5 år? Her legges frøkna som er like gammel kl ca 18:30.

Skrevet

Hvordan går det når hun får sove 2,5-3 timer på dagen og legges litt tidligere? Blir det minimalt med søvn på natten eller sover hun kanskje mer?

Ellers har gjerne barn perioder hvor de står opp veldig tidlig! Jeg ville ihvertfall lagt henne litt tidligere, når det ikke har innvirkning for når hun står opp, da blir det nok enklere å kvitte seg med dagsovingen om et halvt års tid også :)

Skrevet (endret)

Tvillinger på 1,5 år sover fra 19.00 til ca 06.00 på natten. De sover også 1-2 timer på dagtid.

Kanskje du skal prøve å legge henne tidligere, men barn er forskjellige. Noen trenger mer søvn en andre.

Endret av Caramba
Skrevet

Synes også det høres litt sent ut å legge henne mellom 20-2030. Har en på 1,5 år og han legges 18.30 (senest kl. 19) og sover da til kl. 05-06. Sovingen på dagtid varierer, fra 1 til 3 timer. Legges uansett til samme tid om kvelden.

Er usikker på når man kan begynne å tenke på å kutte litt på dagsovingen. Ser at det er en del som bare får sove 1 time i bhg, men da dreier det seg om barn på rundt 2,5 år.

Skrevet

Min på drøyt 1,5 legger seg ca 18.45 og sover til ca 07.15. På dagen blir han vekket om han sover mer enn 1,5 timer.

Skrevet

Jeg skal prøve å legge henne før (selv om hun ikke bruker være trøtt før), så får vi se.

Skrevet

Vi legger lillegutt ca 20.30. Han er 1,5 år. Leggetiden er av flere årsaker, men blant annet fordi jeg ikke vil stå opp kl 05. Her hjelper de IKKE å legge tidligere, da bare står han opp grytidlig. Han sover 9-11 t om natta, an på hvor mye han sover på dagtid. Dvs. 11-12 t i døgnet.

Skrevet

Du legg ungen altfor seint! Kl 19.00 er det seinaste ein bør leggje så små ungar. Mine (2,5 og 15 mnd) legg seg ca 18.30. Dei søv som regel i 12-13 timar kvar natt. Minsten søv ein time eller to på dagtid.

Skrevet

Jeg skal prøve å legge henne før (selv om hun ikke bruker være trøtt før), så får vi se.

Ungar skal leggast før dei visar teikn på å vere trøtte. Ein 1,5-åring som får så lite søvn som din, er garantert trøtt før 20.30 om kvelden!

Skrevet (endret)

Jenta vår er 16 måneder gammel, og her er det fortsatt sånn at søvn avler søvn. Hun sover ofte 2-2,5 timer på dagtid, men dagluren må avsluttes før kl 14. Da er hun veldig trøtt når klokka passerer 18, og sovner stort sett rundt 18.45. Jeg tror nok også du bør forsøke å legge henne tidligere, samt passe på å roe ned den siste timen før leggetid; rolige aktiviteter (bok, barne-tv, sitte i fanget), dempet lyd og belysning, osv.

Dersom hun legges noe særlig etter 19-19.30, er hun overtrøtt, og da blir det hurlumhei, der hun løper rundt, ler høyt og lager kaos. Og da er hun ekstremt vanskelig å legge, også.

Normalt sover hun til 06.30-07.00 om morgenen. Bortsett fra i dag, da jeg skulle ha hjemmekontor, og bruke god tid om morgenen. Da var det visst morgen 05.30. :roll:

Endret av Honesty
Skrevet

Når man leser div tabeller om søvn så er faktisk 10-11 t ofte satt opp som normalt så lenge de sover på dagen. 12 t når de har sluttet med dagsoving. Det er slettes ikke alle små som sover 12 t eller mer om natten, det hadde vært luksus her i huset gitt. Vi hadde tidlig leggetid leeenge. Og har forsøkt over lengre perioder senere, ikke tale om at han sover 12 t om natta uansett. Da står han bare veldig tidlig opp istedet. Han sovner lettere, sover bedre om natta pluss er mer uthvilt om morgenen hvis vi legger ham litt senere. Så barn er forskjellige og har ulikt behov for søvn.

Skrevet

Min på 14mnd legger seg kl 18.00, og sover til 06.45.

I tillegg sover han tre ganger på dagen (2t+1t+1t).

Føler jeg er veldig heldig sånn:) Ingen problemer å legge han heller, sier bare at nå er det natta, så vinker han å sier "natta, hadet, natta":)

Skrevet

Slitsomt når barna våkner så tidlig :klemmer:

Jeg ville også ha lagt barnet tidligere. Mine er snart 1,5 år og de legges 18.45, de sover til ca 8. Altså 13 timer.

De trenger ikke så mye søvn på dagtid lenger. De sover alt fra 30 minutter til en time.

Skrevet

Du legg ungen altfor seint! Kl 19.00 er det seinaste ein bør leggje så små ungar. Mine (2,5 og 15 mnd) legg seg ca 18.30. Dei søv som regel i 12-13 timar kvar natt. Minsten søv ein time eller to på dagtid.

Hvis man har en A4 unge. Eller at man innser at det kan være individuelle forskjeller som hos store mennesker og at ikke alltid søvn avler søvn osv.

Min unge har aldri sovet etter skjema, og legging kl 19 var stå opp kl 05. Legging kl 20 er stå opp 06. Velg selv.

Han sov aldri mye selv om han sov på dagtid heller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...