AnonymBruker Skrevet 29. november 2010 #1 Skrevet 29. november 2010 Sliter til tider med angst og søvnvansker, er Sobril eller Vival det beste alternativet?
Gjest yojo Skrevet 29. november 2010 #2 Skrevet 29. november 2010 Ville tro at Sobril virket best på søvn, men det der er vel individuelt kanskje? Kan du ikke spørre legen om du kan prøve ut begge, så vet du hva som passer deg best?
AnonymBruker Skrevet 29. november 2010 #3 Skrevet 29. november 2010 Sobril har en mild innsovningseffekt, brukes ofte før operasjoner på sykehus for å roe ned pasienter som er urolige. Hør med legen din, ikke alle gir ut Sobril uten en skikkelig grunn.
Cata Skrevet 29. november 2010 #4 Skrevet 29. november 2010 Med fare for å være frekk: Spør legen. De skal da være utdannet såpass at de kan forordne riktige medikamenter til forskjellig bruk. (Fikk en gang sobril og syntes i grunnen ikke den hjalp på noe som helst, men jeg hadde ikke problemer med innsovning - mitt problem var at jeg våknet etter bare 2-3 timer og så ikke fikk sove igjen.)
AnonymBruker Skrevet 29. november 2010 #5 Skrevet 29. november 2010 Vival er best på angst hvis man skal være ute blant folk for eksempel fordi den gjør bare at man føler seg normal og tar bort angsten, mens Sobril blir man gjerne trøtt av, men selvfølgelig angst og uro forsvinner også.
Elanio Skrevet 30. november 2010 #7 Skrevet 30. november 2010 Vival og Valium er det samme, diazepam. Benzodiazepiner er noe man må være veldig forsiktig med å begynne med og de bør vel strengt tatt ikke benyttes dersom man ikke har stor angst. Det er flere alternativer til bzd til søvn, men de korttidsvirkende z-preparatene er vel de minst potensielt "skadelige" av de såkalte vanedannende sovemedisinene, de har en litt annen struktur enn benzodiazepinene men har stort sett samme virkning. Siden du har både angst og søvnvansker er kanskje ikke disse benzo-lignende z-preparatene ideelle for deg siden de har så kort halveringstid. Sobril har stort sett lik effekt som Valium for de fleste, men diazepam har mye lengre halveringstid en oxazepam, Sobril. Så derfor om du spør legen om å få foreskrevet Valium for søvn, så vil den virke litt angstdempende dagen derpå også. Vet ikke hvor gammel du er, men bzd-derivater virker over lengre tid dess eldre man er, f.eks et benzodiazepin som har en halveringstid på 50 timer hos en 20 åring vil ha en ca 25-30 timer lengre halveringstid hos en 50 åring. En stor ulempe med disse medisinene er at de fleste utvikler toleranse, ganske raskt for den søvndyssende effekten, den angstdempende effekten kan det se ut som det ikke utvikles toleranse for hos mange, eller i svært liten grad, særlig ved lav dose, ved høyere dose vil det alltid utvikles toleranse, og de som har genetisk lav affinitet for bzd på GABA-A reseptorene trenger en høyere dose for å føle noe hjelp. De må IKKE benytte benzodiazepiner hver dag over lang tid, da vil de dersom de ikke øker dosen komme i toleranse-abstinens. Det er svært ubehagelig, man får da mye mer angst. Jeg, for min regning, vil kunne forsvare bruk av benzodiazepiner, til folk som ikke får angstlindring av noe annet, over en lengre periode,over år, men det må legges inn perioder som man ikke benytter medisinene med jevne mellomrom. Dette for å unngå oppbygging av toleranse som ubønnhørlig vil lede til abstinenssyndrom når man slutter med medisinene.
AnonymBruker Skrevet 30. november 2010 #8 Skrevet 30. november 2010 Vival og Valium er det samme, diazepam. Benzodiazepiner er noe man må være veldig forsiktig med å begynne med og de bør vel strengt tatt ikke benyttes dersom man ikke har stor angst. Det er flere alternativer til bzd til søvn, men de korttidsvirkende z-preparatene er vel de minst potensielt "skadelige" av de såkalte vanedannende sovemedisinene, de har en litt annen struktur enn benzodiazepinene men har stort sett samme virkning. Siden du har både angst og søvnvansker er kanskje ikke disse benzo-lignende z-preparatene ideelle for deg siden de har så kort halveringstid. Sobril har stort sett lik effekt som Valium for de fleste, men diazepam har mye lengre halveringstid en oxazepam, Sobril. Så derfor om du spør legen om å få foreskrevet Valium for søvn, så vil den virke litt angstdempende dagen derpå også. Vet ikke hvor gammel du er, men bzd-derivater virker over lengre tid dess eldre man er, f.eks et benzodiazepin som har en halveringstid på 50 timer hos en 20 åring vil ha en ca 25-30 timer lengre halveringstid hos en 50 åring. En stor ulempe med disse medisinene er at de fleste utvikler toleranse, ganske raskt for den søvndyssende effekten, den angstdempende effekten kan det se ut som det ikke utvikles toleranse for hos mange, eller i svært liten grad, særlig ved lav dose, ved høyere dose vil det alltid utvikles toleranse, og de som har genetisk lav affinitet for bzd på GABA-A reseptorene trenger en høyere dose for å føle noe hjelp. De må IKKE benytte benzodiazepiner hver dag over lang tid, da vil de dersom de ikke øker dosen komme i toleranse-abstinens. Det er svært ubehagelig, man får da mye mer angst. Jeg, for min regning, vil kunne forsvare bruk av benzodiazepiner, til folk som ikke får angstlindring av noe annet, over en lengre periode,over år, men det må legges inn perioder som man ikke benytter medisinene med jevne mellomrom. Dette for å unngå oppbygging av toleranse som ubønnhørlig vil lede til abstinenssyndrom når man slutter med medisinene. Sobril har en lengre virketid enn vival. Vival/valium går raskt inn i blodet og man får en topp og en rask nedbremsing igjen, men halveringstiden er lang. Hvis en valium virker effektivt i 4-5 timer, vil en sobril virke i ti timer men man opplever ikke en topp. Derfor er sobril bedre å sove på. Visste ikke at 50-åringer reagerer annerledes enn en 20-åring. Det trodde jeg gjaldt eldre mennesker på cirka 70-80 pluss. Det er viktig å ha pauser og ha et moderat bruk. Begge er avhengighetskapende og pasienten bør selv være delaktig i behandlingen for å unngå avhengighet. Alle klarer seg med lite søvn en kort periode. Å ta piller uten å også takle problemene løser ikke problemet, men skaper nye.
AnonymBruker Skrevet 30. november 2010 #9 Skrevet 30. november 2010 Takk for gode svar! Tror jeg vil prøve et annet alternativ først, hvis det finnes... Er litt redd for både det med toleranse og avhengighet. Jeg ville ikke brukt dem hver dag, bare på de "verste" dagene..
Elanio Skrevet 30. november 2010 #10 Skrevet 30. november 2010 Sobril har en lengre virketid enn vival. Vival/valium går raskt inn i blodet og man får en topp og en rask nedbremsing igjen, men halveringstiden er lang. Hvis en valium virker effektivt i 4-5 timer, vil en sobril virke i ti timer men man opplever ikke en topp. Derfor er sobril bedre å sove på. Visste ikke at 50-åringer reagerer annerledes enn en 20-åring. Det trodde jeg gjaldt eldre mennesker på cirka 70-80 pluss. Det er viktig å ha pauser og ha et moderat bruk. Begge er avhengighetskapende og pasienten bør selv være delaktig i behandlingen for å unngå avhengighet. Alle klarer seg med lite søvn en kort periode. Å ta piller uten å også takle problemene løser ikke problemet, men skaper nye. Har Sobrol lenger virketid enn Vival? Det har jeg aldri hørt før men mulig det er riktig, iallefall på en eller to dagers inntakt, men diazepam med sin lange halveringstid på oppmot 200 timer for eldre folk, med sine aktive metabolitter, (diazepams ene aktive metabolitt er oxazepam, så det at Solril, oxazepam, virker lengre enn diazepam høres rart ut for meg) bygger opp en konsentrasjon i blodet som i løpet av en tids bruk vil måtte ligge serumsmessig høyere enn oxazepam alene. Jeg tror det regnes ca. ett års lengre halveringstid for hvert år over 20.
Elanio Skrevet 1. desember 2010 #11 Skrevet 1. desember 2010 Jeg tror det regnes ca. ett ÅRS lengre halveringstid for hvert år over 20. Mulig det var en time jeg mente.. :søvn:
Gjest AK-47 Skrevet 26. januar 2012 #12 Skrevet 26. januar 2012 jeg anbefaler sobril, og forresten så har sobril lengre virketid en vival
Elanio Skrevet 26. januar 2012 #13 Skrevet 26. januar 2012 jeg anbefaler sobril, og forresten så har sobril lengre virketid en vival Det kommer vel litt an på alder og kanskje, oxazepam metaboliseres vel ikke i leveren så vidt jeg vet, diazepam gjør det og nedbryningstiden blir lengre med høyere alder, mens oxazepam, sobril, ikke brytes ned senere og senere og oppfattes ikke som mer potent ved høy alder.
Gjest Bomullsdott Skrevet 26. januar 2012 #14 Skrevet 26. januar 2012 Ikke for å være bitchy... Men jeg har selv vurdert sobril. Psykiateren min frarådet meg det på det sterkeste. Du blir skikkelig avhengig, og det blir vanskelig å slutte med medisinen, for den løser ingen ting på sikt. Det er bedre å bruke for eksempel Cipralex, den er ikke like sterk og virker på en litt annen måte. Men den er ikke vanedannende! Aldri bruk sobril og liknende med mindre du vil gå på medisiner resten av livet.
Elanio Skrevet 26. januar 2012 #15 Skrevet 26. januar 2012 Det kommer vel litt an på alder og kanskje, oxazepam metaboliseres vel ikke i leveren så vidt jeg vet, diazepam gjør det og nedbryningstiden blir lengre med høyere alder, mens oxazepam, sobril, ikke brytes ned senere og senere og oppfattes ikke som mer potent ved høy alder. Grapefruktjuice gjør og at diazepam nedbrytes saktere og virkningen føles lengre, men grapefruktjuicen har ingen innvirkning på oxazepam.
Elanio Skrevet 26. januar 2012 #16 Skrevet 26. januar 2012 Ikke for å være bitchy... Men jeg har selv vurdert sobril. Psykiateren min frarådet meg det på det sterkeste. Du blir skikkelig avhengig, og det blir vanskelig å slutte med medisinen, for den løser ingen ting på sikt. Det er bedre å bruke for eksempel Cipralex, den er ikke like sterk og virker på en litt annen måte. Men den er ikke vanedannende! Aldri bruk sobril og liknende med mindre du vil gå på medisiner resten av livet. Det med avhengighet er veldig individuelt, jeg får ikke abstinene selv om jeg har brukt valium et år og stopper brått, mens noen blir aldeles elendig. Cipralex virket på meg akkurat som en sukkerpille, ingen virkning og ingen bivirkning.
Gjest Gjest Skrevet 26. januar 2012 #17 Skrevet 26. januar 2012 Ikke for å være bitchy... Men jeg har selv vurdert sobril. Psykiateren min frarådet meg det på det sterkeste. Du blir skikkelig avhengig, og det blir vanskelig å slutte med medisinen, for den løser ingen ting på sikt. Det er bedre å bruke for eksempel Cipralex, den er ikke like sterk og virker på en litt annen måte. Men den er ikke vanedannende! Aldri bruk sobril og liknende med mindre du vil gå på medisiner resten av livet. Sobril kan man ta ved behov, mens cipralex er noe en må gå på konstant. Og jo, med mindre du går på "hamsterdose" blir du avhengig av de også, og må seponere. Heller 20 valium i året, enn 365 cipralex for min del.
Gjest Bomullsdott Skrevet 27. januar 2012 #18 Skrevet 27. januar 2012 Sobril kan man ta ved behov, mens cipralex er noe en må gå på konstant. Og jo, med mindre du går på "hamsterdose" blir du avhengig av de også, og må seponere. Heller 20 valium i året, enn 365 cipralex for min del. Problemet er vel at det etter hvert ikke holdet med 20 valium i året. I teorien går det greit, men i praksis vil du stadig få behov for meg valium. Og valium er verre å bruke enn Cipralex med tanke på avhengighet. Google it.
Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2012 #19 Skrevet 27. januar 2012 Problemet er vel at det etter hvert ikke holdet med 20 valium i året. I teorien går det greit, men i praksis vil du stadig få behov for meg valium. Og valium er verre å bruke enn Cipralex med tanke på avhengighet. Google it. Pussig. Dette har vært realiteten for min del de siste 6-7 årene, og jeg kjenner ingen som har gått fra et lavt forbruk til avhengighet. Derimot kjenner jeg flere som sliter med å seponere SSRI, som så fint skal være umulig å bli avhengig av...
Mamma1 Skrevet 27. januar 2012 #20 Skrevet 27. januar 2012 Jeg gikk på mellom 10 og 20 mg sobril daglig et par uker. Ble overhodet ikke avhengig. Så om det er for å komme over kneika så ser jeg ingen problemer med det.
Anbefalte innlegg