Gå til innhold

Noen flinke damer der ute som kan hjelpe med utdanning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg holder på å bli gal av å saumfare både internett og hjernen min etter løsningen på stuievalg!

Etter to års sykdom kommer jeg nå til våren endelig å bli ferdig med vgs :D Har elsket skole, så nå får jeg endelig oppfylt drømmen om å studere :)

Spørsmålet som dukker opp nå som jeg endelig har mulighet, er hva jeg faktisk ønsker å bli!

Selvfølgelig har jeg tenkt på dette siden jeg var liten, men alt det jeg har vært innom til nå er uaktuelt. Har ikke snitt til å bli advokat eller psykolog, og jeg kan heller ikke flytte etter utdanningstilbudet. Har en liten sønn og en samboer som studerer her i hjembyen, så det må bli noe her i traktene.

Det som tilbys her i Stavanger som jeg kunne tenke meg er økonom og administrasjon, markedsføring, historie, statsvitenskap og kunst og kultur.

Helst ville jeg studert øk.ad pga lønn og gode jobbmuligheter i ettertid (drømmen måtte vært en jobb innen HR), men så er ikke realfag min sterke side for å være ærlig. Matten og statistikken skremmer meg!

Statsvitenskap blir nytt i 2011 og tilbyr bare 20 plasser, så det er nok uaktuelt med tanke på poenggrenser.

Ellers føler jeg at de øvrige utdanningene jeg har nevnt er dødfødte! Har hørt mer enn nok skremselspropoganda om jobbmuligeheter etter endt utdanning innen disse feltene.

Sikker litt vanskelig for dere å svare på, men alle innspill hadde blitt satt stor pris på. Hva skal jeg studere er det store spørsmålet!

Kom gjerne med erfaringer!

Ellers kan jeg si at jeg har klisterhjerne og har alltid skilt meg ut innen de fleste fag utenom matte, naturfag osv. Jeg er også veldig flink til å forumlere meg (selv om det kanskje ikke kommer helt fram i denne sammenhengen). Jeg er en person som elsker historie og samfunn, men som også er glad i typisk markedsføring og salgsfag. Jeg føler jeg har ekstra store vansker med å velge da jeg i det på den ene siden vil være karrierekvinne og superselger, og i det andre øsnker jeg å grave meg ned i gamle bøker og lese om alt i fra engelsk litteratur, mytologi til psykologi.

Eneste jeg absolutt ikke kan tenke meg å jobbe med er helse og realfag.

Vet dette ble veldig langt og kronglete, men hvis noen kunne tatt seg tid til å svare hadde jeg som sagt satt veldig stor pris på det :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg går selv økonomi, og liker det veldig godt. Matten, statistikken osv. er ikke spesielt vanskelig, faktisk helt grunnleggende. Man lærer derimot å bruke den grunnleggende matten på en nyttig måte.

Det er ikke rare mattekravene man trenger for å få master i finans, greia er bare at du må skjønne det helt grunnleggende. Har du kontroll på vanlig og partiell derivasjon, integrasjon, litt funksjonsdrøfting og ligninger har du egentlig det meste. Stort mer trenger du ikke. Jeg var heller ikke noe særlig god i matte og den type fag, lå vel på 3-4 på VGS. Det kom seg stort når jeg kom på høyskole og fikk skikkelige forelesere og gode oppgaver med gode løsningsforslag.

Det som er litt negativt med øk.adm er at man nesten må bygge på med en master. En bachelor er ikke verdt spesielt mye fordi det er svært mange som har det. Kommer du fra NHH eller en av de større BI-skolene med bachelor står du bedre rustet, men en master åpner med en gang mye flere muligheter. Startlønnen stiger betydelig og man får raskere jobb.

Endret av aluminium
Skrevet

Dersom du tror du kan trives med øk.ad, så er ikke matten noe som burde hindre deg i å begynne. :)

Skrevet

Takker for svar! :D

Men må tilføye at det er ikke selve utdanningen i økonomi som frister meg (iallefall ikke første året), mer jobbmulighetene i ettertid. Kunne virkelig tenke meg å jobbe innen HR. Feks ta øk.ad og bygge på med en master i organisasjonpsykologi.I tillegg fikk jeg en 2er i matte. Jeg er ikke helt inne i den logiske tenkemåten merker jeg. Er mer en type som elsker teori og lesing. Stiller jeg ikke litt svakt i disse studiene da?

Ellers er det ingen som har noen innspill å komme med når det gjelder de andre nevnte studiene?

Skrevet

Jeg tror ikke det. Legg mye arbeid i matten første året. Får du et greit grunnlag der så er mye gjort. Fag som bedriftsøkonomi osv. handler like mye om å forstå hva du gjør som å faktisk kunne regne det ut. En besvarelse som forklarer hvordan ting henger sammen kan være like mye verdt som en som kun presterer å putte tallene i en formel og få noe ut. Det som skiller de dyktige fra de mindre gode er de som skjønner ting, hvordan ting henger sammen. Det har ingenting med matte å gjøre...

Skrevet (endret)

BI har organisasjonspsykologi master som godkjenner bachelor i administrasjon, økonomi, markedsføring, sosiologi, sosialantropologi, psykologi og statsvitenskap. Så hvis du vil jobbe innenfor HR så har du mange bachelor valg og alikevel kan kunne ta denne masteren på BI! http://www.bi.no/no/Heltid/Master/MSc-in-Leadership-and-Organisational-Psychology/

Så om du føler økonomi bachelor kan være tung hva med noe lignende som markedsføring eller administrasjon (mindre tall fag)? Eller hva med feks en bachelor i noen av de samfunnsvitenskapelige fagene og ta frie poeng innen økonomi?

Endret av Sapree

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...