AnonymBruker Skrevet 29. november 2010 #1 Skrevet 29. november 2010 Jeg har vært singel og ikke seksuelt aktiv i mange år, men nå har jeg truffet en som kan potensielt bli kjæreste / samboer.. drømme, drømme :-) Hørte med legen sist jeg var der om det var vanlig å teste seg for HIV før man setter igang med ny partner. Det var det ikke, og det skulle visstnok være god grunn for testing. Bruk kondom sa han. Jada.. Jeg bare synes at i tiden vi lever i, der mange har mange seksualpartnere, at det ville vært et usikkerhetsmoment, og en test ville vært som et forsikringspapir og trygghet. Han sa derimot at mange jenter kommer etter funnet av ny partner for å teste for clamydia. Glemte å spørre hva det betyr da. Blir disse jentene smittet av guttene, fordi de har vært med snabben overalt? Så er det hun som må slite med det? Hva gjør dere når dere finner ny partner? Tar dere noen forhåndsregler eller?
AnonymBruker Skrevet 29. november 2010 #2 Skrevet 29. november 2010 Veldig mange får soppinfeksjoner ved partnerbytte eller ved hyppig sex (som ikke er uvanlig når man er nyforelsket og fin), det tror jeg setter en del tanker i spinn rundt temaet. Hvis man da ikke har testet seg på forhånd og kan være 100% sikker på at man ikke har en klamydiainfeksjon,vil jeg tro det kan være en lettelse å få testet seg. Det skjedde i hvert fall meg, og selv om det gikk veldig bra skulle jeg ønske at vi testet oss før vi ble sammen for å slippe alle tankene. Der og da var det liksom ikke så viktig og alt var rosa, men så kom bekymringene i ettertid. Det trenger ikke være kjæresten som har vært så veldig aktiv, men kanskje ons'en til hun som han stolte på, som du igjen føler du kan stole på.. Det ekleste med klamydia er jo at den ikke trenger å gi symptomer, og den kan gjøre steril.
Anglofil Skrevet 29. november 2010 #3 Skrevet 29. november 2010 Jeg gjorde det ikke, da det ikke var en nødvendighet, men hadde både min partner og jeg hatt mange sexpartnere hadde saken stilt seg annerledes. Synes det er bra at man tester seg, bedre før vare for å si det slik. Mvh Yvonne
Gjest Anjelika Skrevet 29. november 2010 #4 Skrevet 29. november 2010 Jeg har pleid å teste meg ved ny partner. Grunnen til at man gjør det etter man har fått partner er vel (i mitt tilfelle iallefall) at man bruker kondom i begynnelsen. Når man vet det er noe fast/langvarig på gang så vil man gjerne droppe kondomen, og det er vel da man får tanker om at det kan være greit å sjekke seg først.
Gjest Katten. Skrevet 3. desember 2010 #5 Skrevet 3. desember 2010 Jeg tester meg stort sett rundt fire ganger i året, uansett forhold eller ikke. Det er gratis, og overhodet ikke noe man skal ta lett på. Rather safe than sorry. (Grunnen til at jeg tester meg så ofte er at jeg hater kondom over alt på denne jord )
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2010 #6 Skrevet 3. desember 2010 Jepp! Er jo greit å vite at en er frisk? Har vært borti en x tidligere som sa han hadde sjekket seg, men løy om det.. 6 måneder etterpå fikk jeg sterke magesmerter, og det var klamydia som hadde blusset skikkelig opp Og jeg visste jeg var ren før jeg ble sammen med ham.. Så ja, sjekker meg ALLTID nå uansett hva partner sier han har gjort. Og han sjekket seg ikke pga han ikke hadde symptomer på noe.. Mangen som går i den fella
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2010 #7 Skrevet 3. desember 2010 Tester folk seg før hver nye partner, selv når de holder seg unna tilfeldig sex? Hvorfor? Og hvorfor tester dere ikke dere regelmessig når dere er i et fast forhold (avslutning av et forhold fører ikke til kjønnssykdommer)?
Ethereal Skrevet 3. desember 2010 #8 Skrevet 3. desember 2010 Kommer selvfølgelig an på hvor mange sexpartnere jeg og min partner har hatt tidligere. La oss si at begge kun har vært med en person før, og de vi hadde vært med før heller ikke hadde vært med noen. Altså at alle var jomfruer. Da er det ikke nødvendig. Men om det blir flere partnere ser jeg det som et "krav" at han skal teste seg. Jeg ville naturligvis gjort det samme om han ønsket det.
Evighet Skrevet 3. desember 2010 #9 Skrevet 3. desember 2010 Selv kom jeg fra et langvarig forhold (hvor jeg var sikker på at ingen av oss var smittet av noe som helst) da jeg ble sammen med samboeren min, så jeg testet meg ikke. Samboeren min, derimot, hadde ikke vært i noe fast forhold, bare hatt noen flørter her og der, så jeg fikk ham til å teste seg før noe skjedde. Greit å være sikker
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2010 #10 Skrevet 3. desember 2010 Dere som tester dere snakker dere da om klamydia og "slikt" eller er er HIV også inkludert der i deres testing? I følge legen min så var det ikke bare bare å få HIV testa seg, det var visstnok en omstendelig greie. Jeg tar det som en selfølge om jeg nå havner i et seksuelt forhold at han bruker kondom, men jeg hater kondom, så om dette blir langvarig forhold / samboer / gift, så er det en selvfølge i min tankegang at en tester seg for det meste før man velger vekk kondomen. Klamydia, jeg har ikke hatt det, men allikevel, det er vel en antibiotika kur, så er man frisk igjen?! HIV,blir man ikke kvitt igjen, så det er for meg nr.1 man tester seg for. TS.
Gjest Sommertid Skrevet 4. desember 2010 #11 Skrevet 4. desember 2010 Jeg bruker kondom frem til jeg kan få et bevis på at partneren ikke har sykdommer. Jeg tester meg selv også ved partnerbytte bare for å være sikker. Nå som jeg er singel bruker jeg kondom hvis jeg skulle havne i senga med noen, men vil sikkert teste meg et par ganger i året for sikkerhetsskyld da også.
HopelessFear Skrevet 4. desember 2010 #12 Skrevet 4. desember 2010 Jeg sjekker meg om jeg har hatt ubeskyttet sex med tidligere partner. (Dette skjer sjeldent.) Men ellers nei.
Suzy Skrevet 6. desember 2010 #13 Skrevet 6. desember 2010 Tester folk seg før hver nye partner, selv når de holder seg unna tilfeldig sex? Hvorfor? Og hvorfor tester dere ikke dere regelmessig når dere er i et fast forhold (avslutning av et forhold fører ikke til kjønnssykdommer)? En grunn kan jo være at om du selv har vært trofast så kan partneren ha vært ute på galeien... jeg fikk en kjønnsykdom av eksen selv om jeg vr trofast. Skikkelig moro gitt
Heisannmannen Skrevet 8. desember 2010 #14 Skrevet 8. desember 2010 (endret) Dere som tester dere snakker dere da om klamydia og "slikt" eller er er HIV også inkludert der i deres testing? I følge legen min så var det ikke bare bare å få HIV testa seg, det var visstnok en omstendelig greie. Det er nok en dyrere test, ja, og de vil nok unngå å gjennomføre den i tide og utide. Legen min spurte om jeg hadde hatt sex med noen i risikogruppe (mao, prostituerte eller homofile) eller med personer fra land som har høy andel av HIV. Og jeg forstår ham. Det er lite HIV i Norge, og er du en vanlig heterofil person med lite spesielt utsvevende sexliv kaster du bort samfunnets penger hvis du hele tiden tester deg unødvendig. I fjor ble 17 kvinner smittet av HIV ved å ha hetero-sex i Norge. Åtte av disse var utlendinger. Ni av de 17 ble smittet av fast partner: dvs. er du en norsk kvinne og mener det er fornuftig å hiv-teste deg før du inngår et nytt seksuelt forhold med en norsk mann, så er det like (u)fornuftig å teste seg underveis i forholdet, da det er 50-50 sjanse for at smitten vil skje mens dere er i et forhold med denne mannen. Endret 8. desember 2010 av Heisannmannen
MissStiles Skrevet 12. desember 2010 #15 Skrevet 12. desember 2010 Kontaktannonse har blitt fjernet. MissStiles, mod
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå