AnonymBruker Skrevet 29. november 2010 #1 Skrevet 29. november 2010 Hei! Jeg har blitt lurt med på et veddemål om å klare å gå ned i spagaten....Derfor lurer jeg på hvordan jeg bør trene på dette? Vet at jeg må være oppvarmet og tøye mye, har noen forslag til tøyeøvelser?? Jeg kommer halvveis ned i både jente- og guttespagaten, men mangler som sagt litt....er ellers en godt trent jente på 19.... På forhånd takk for alle svar:)
Periwinkle Skrevet 29. november 2010 #2 Skrevet 29. november 2010 Først skal det nevnes at alle klarer ikke gå ned i spagaten. Har ingenting med hvor myk/trent/bevelgelig man er, men at kroppen er bygd slik at det er fysisk umulig å komme helt ut (snakk om inntil 5cm fra bakken) Har ei venninne som har det sånn. Klarer ikke gå ut i spagaten uansett hvor mye hun trener bevegelighet, og denne jenta er bevegelig. Jeg sklei rett ut da jeg trente bevegelighet regelmessig. (Har ikke prøvd på ei stund, men tror ikke det, med ei god oppvarming, skal være det helt store problemet) Du må trene bevegelighet, som ja, er tøying på et vis. http://ndla.no/node/18017 her er en plan over hvordan du bør trene for å oppnå mer bevegelighet. Det er ikke noe som skjer over natta da, så du må beregne deg god tid og la musklene få tid til å bli mer elastiske, om ikke kan du ende opp med senestrekk eller avslitte nerver og sener. (jeg sleit av ei sene i ene låret da jeg gikk ut i spagaten litt for tidlig en gang Klarte ikke bruke foten på 3 uker og har enda i dag vondt i foten når jeg tøyer (4 år siden jeg sleit sena) Lykke til!
Betty2 Skrevet 29. november 2010 #3 Skrevet 29. november 2010 du kan fint bruke tøye øvelser som egen oppvarming, men da må du ta det helt rolig og ikke presse for mye. hvis du har noen som kan tøye i lag med deg, så kan han/hun, sette sine føtter på insiden av dine legger or presse de forsiktig bak, mens du skyver bekkene mot han/henne. obs obs pass på ryggen og ikke stress med øvelsene. trene begge spagatene, gå så langt ut som du selv klarer, også få noen til å hjelpe deg med å kanskje der foten et par ekstra cm lenger ut. Det er ikke alle som er laget for å kunne gå ut i spagaten, bare husk å ta deg god tid, ikke stresse og hør etter på hva korppen sine muskler, scener sier. det er lett å få strekk.
AnonymBruker Skrevet 29. november 2010 #4 Skrevet 29. november 2010 Vær klar over at for noen jenter/kvinner så er det ikke så heldig å gå ned i guttespagaten, det kan være en belastning for hoftene. Jeg kommer fint ned i jentespagaten men guttespagaten gjør rett og slett for vondt i hoftene. Når jeg var yngre så klarte jeg å sitte i guttespagaten og vri meg over i jentespagaten, men nå kjennes det ut som om jeg er en barbie noen har revet av benet på og satt det på igjen når jeg prøver guttespagaten. Det finnes masse tøyeøvelser med bilder på nettet, er vanskelig å forklare egentlig. Lykke til! Med en del trening så kommer du langt ned.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå