Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste en gang at det ligger millioner på millioner hjemme hos folk i form av gavekort i skuffer og skap, som man glemmer å bruke. Kjente meg truffet der, ja...

Nå som jeg endelig hadde fått ut fingeren og funnet ut noe å bruke gavekortet på, er det utløpt med 12 dager. Er det noe vits i å gå innom butikken og høre, eller er det frekt? Det står tross alt 17. november tydelig på kortet, og gyldigheten er ett år.

Hva ville du ha gjort?

Og PS- IKKE gi meg gavekort til jul, please... :sjenert::ler:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes ikke det er frekt å prøve.

Forøvrig synes jeg det er fryktelig dumt at butikkene har så kort tidsrom å bruke gavekort på. Butikken har jo fått pengene sine.

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke frekt, men sjansen for at du får brukt det er liten. Dette er som du sier big business fra butikkenes side, og de spekulerer i korte frister på gavekort.

Skrevet

Er ett år kort frist?

• Liker 2
Skrevet

Er ett år kort frist?

Nei, kanskje ikke. Men hva er poenget med å sette ett år? Dessuten har jeg opplevd flere ganger å få gavekort med 6 måneders holdbarhet på. Og også 3 måneder. Spekulativt og noe bransjen drar inn millioner på vært eneste år!

Skrevet

Det er bare å bruke gavekortet er ikke verre enn det.

Gjest gjest- silje
Skrevet

Tror ikke det nytter seg å prøve hvis det er et gavekort som man drar i bankterminalen, da må de gi deg et nytt som du kan dra, og det er ikke så mange som er villige til å gjøre det?

Jeg gidder ikke å sponse store butikker/kjeder med penger gratis, så får jeg gavekort så er det første jeg gjør å bruke det. Og da bruker jeg hver krone på det :)

Skrevet

Litt off topic og jeg har ikke noen lov å vise til akkurat nå, men da jeg jobbet som frisør fikk vi klar beskjed fra daglig leder av kjeden at det i utgangspunktet ikke er lov til å ha tidsbegrensning på gavekort. (skal ikke si 100% at det stemmer i og med at det er så mange som har det. Men hadde ihvertfall en veldig oppegående sjef som var opptatt av å følge lover og regler, så et sted må hun jo ha fått det fra.. :) )

Når det gjelder spørsmålet ditt TS, jeg ville ha dratt ned å spurt evt, ringt ned å spurt, har selv fått brukt gamle gavekort, er ikke overalt de er så fryktelig strenge på det.. :)

Skrevet

Ta med deg gavekortet i butikken og spør eller ring de. Det er opp til butikken også så er det kjede ville jeg ringt neste butikk om den første sa nei ;)

Der jeg jobber er det ikke så nøye, men vi har heller ikke elektroniske gavekort.

Sjøl fant jeg et elektronisk gavekort fra g-sport som var gått flere mnd over tiden. Sjekket det på nett og saldo var fortsatt der. Ringte nærmeste butikk og forklarte at jeg var et surrehue og hadde funnet et gavekort :) Ikke noe problem å få brukt det, men om det går for lang tid så virker ikke gavekortet mer og saldo forsvinner. Da er det vanskligere.

Skrevet

Leste en gang at det ligger millioner på millioner hjemme hos folk i form av gavekort i skuffer og skap, som man glemmer å bruke. Kjente meg truffet der, ja...

Nå som jeg endelig hadde fått ut fingeren og funnet ut noe å bruke gavekortet på, er det utløpt med 12 dager. Er det noe vits i å gå innom butikken og høre, eller er det frekt? Det står tross alt 17. november tydelig på kortet, og gyldigheten er ett år.

Hva ville du ha gjort?

Og PS- IKKE gi meg gavekort til jul, please... :sjenert::ler:

gavekort er betalt! Det er egentlig svindel at det er datostempel på dem. klag til forbrukerrådet. joda jeg vet det er helt vanlig, men det er galt likevel.

Skrevet

Gyldighet på gavekort er 3 år, med mindre det er tydelig tidsbegrenset. Som regel er det ett år. Kjipt, men sant. Om det er gått ut, er det ikke verre enn at du spør. God service ville være å la deg bruke det.

Synes forøvrig gavekort er bånn i bøtta å få. Det viser liten omtanke, og null fantasi. Om en ikke vet hva en skal gi - la vær. Om en ikke kan/klarer å la vær - gi penger da, gjerne med et personlig kort.

Skrevet

Jeg jobbet i en ganske stor butikkjede og der lot vi kunder bruke både gavekort og tilgodelapper selv om datoen var gått ut. :)

Skrevet

Det er vel ikke så veldig stort problem å få brukt gavekort utover fristen tror jeg. Vi har ikke elektroniske gavekort, men ser helst at det blir brukt innen et år. Men om det kommer noen og har gode grunner for at det ikke er blitt brukt så er ikke jeg vanskelig. Men vi ser helst at det er innenfor et år pga årsoppgjør rett og slett. Ikke godt å holde orden på et regnskap hvis man får inn 100.000 (f.eks) kroner i gavekort et år og så går det tre år før de blir brukt. Da er det lett å komme skeivt ut. Men et år er da ikke en kort frist, det er bare å huske å bruke det! Vi har liggende gavekort på 10 - 15.000 som er utgått på dato, muligens har folk god råd!

Skrevet

hvis det er elektronisk gavekort (som ett bankkort) så er det ikke alltid at det virker etter den datoen.. Men der jeg jobbet så ringte vi inn til hovedkontoret hvis ikke bankkortmaskinen vår tok det imot. og kunden fikk bruke det allikevel. så lenge det var innen rimelighetens grenser på datoen da. 2 uker hadde vi vel som grense for å bruke det etter utgått dato. :) så du kan jo prøve deg, det hadde jeg gjort. :)

Gjest Ruccola
Skrevet

Jeg ville bare spurt den aktuelle butikken :)

Men gjør det snart!

Bedre med tre uker over datoen, enn 3 mnd... :)

Skrevet (endret)

Det er jo bare å høre om det går greit :) Det skader ingen å spørre

Men ikke gjør som denne damen jeg hørte om i går :gjeiper: Hun kom inn med et gavekort (elektronisk som er gyldig i 2 år) der saldoen var borte, tror det var 3 år siden hun fikk det.. Og etter mye om og men og telefonering til sjefer når det endelig ble klart for henne at det ikke var mulig å bruke kortet lenger fyrte hun seg skikkelig opp og øste ut om den dårlige kundeservicen over den uheldige medarbeideren hun hadde henvendt seg til..

Jeg må bare le av sånne kunder :ler:

Skjønner de ikke at hvis det er noe som gjør at butikkansatte overhodet ikke ønsker å strekke seg for dem, så er det dårlig oppførsel? Selv om det i dette tilfelle ikke var noe å gjøre uansett.

Endret av Shade
Skrevet (endret)

Det kommer an på hvem du spør. I den samme butikken kan en si nei, mens en annen sier ja. Ofte kan det lønne seg å spørre sjefen. Sånn fungerer det i den kjeden jeg jobber i ihvertfall :) De som er nye i gamet, sier ofte nei, fordi de er redd for å gjøre feil, mens andre ikke bryr seg så mye om datoen.

Edit: Vi har ikke elektroniske gavekort..

Endret av Smulan
Skrevet (endret)

Synes forøvrig gavekort er bånn i bøtta å få. Det viser liten omtanke, og null fantasi. Om en ikke vet hva en skal gi - la vær. Om en ikke kan/klarer å la vær - gi penger da, gjerne med et personlig kort.

...mens jeg elsker å få det! :) Da kan jeg gå og shoppe uten noen dårlig samvittighet, fordi kortet MÅ brukes opp, i motsetning til kontanter som går inn sammen med sparepengene. :fnise:

Og; for å svare på TS' spørsmål: Det er ikke frekt å prøve seg, men ikke bli furten dersom det ikke går.

Endret av Meaty
Skrevet

...mens jeg elsker å få det! :) Da kan jeg gå og shoppe uten noen dårlig samvittighet, fordi kortet MÅ brukes opp, i motsetning til kontanter som går inn sammen med sparepengene. :fnise:

Helt enig, jeg elsker gavekort. I hvert fall når de er til en butikk som har ting jeg liker :)

Og det å ikke "klare" å bruke opp et gavekort innen fristen går ut må virkelig gå under kategorien luksusproblemer :)

• Liker 1
Skrevet

Folk klager på de ikke får fine nok gaver og nå er gave kort ille også? :skratte:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...