Gå til innhold

Sanghefte eller ikke?

Bente

Anbefalte innlegg

Vi ønsker oss taler i bryllupet vårt, men vi vil ikke ha disse ferdigproduserte kaffelars-visene. Vi blir derimot veldig glade om folk har tatt seg tid til å lage en sang til oss. Det betyr jo bare at de er glade i oss. Dessuten er verken min far, min mor eller min stefar spesielt glad i å prate høyt. Pappa vil da komponere brudevalsen for oss, men i stedet for talen fra brudens far regner jeg med at vi får en sang fra brudens mor (som ikke liker å prate for 100 mennesker).

En har forskjellige preferanser. Det å kalle andres gjennomtenkte bryllup for "speiderleirer" synes jeg er på grensen til dårlig gjort. Selv om jeg ikke liker alle ideene dere andre kommer med, kommenterer jeg heller de ideene jeg liker enn å sable ned ideer som for andre vil skape verdens herligste dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aktiviseres??? :o

Så gjest, når du er invitert i selskaper og middager, pleier dere også å synge da????Jeg og mine venner pleier fint å kunne aktivisere oss selv når vi har middager sammen, og det blir jo ikke noe annerledes nå, det blir bare fler.

Og det att det er frekt å be folk ikke om å skrive sanger, er noe vi gjør fordi vi ikke vil ha ett speiderleir bryllup, men ett bryllup med litt mer stil.

Kommer endel mennesker fra utlandet, som hadde gjort store øyne om alle plutselig hadde begynnt å synge. :hoho:

greit det muppi, men i en annen lenke her så har du bedt folk om å ikke sette store øyne og nedvurdere ditt form for bryllup. la nå andre velge sanger om de ønsker det uten at du ser superoverassket ut over det. sanger er tross alt mer vanelig enn ikke, her hjemme i gamlelandet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv syns jeg kun taler i bryllupet mitt hadde blitt for stivt. Jeg vil lage liv og det lages ved noen underholdende sanger skrevet av folk som er glad i oss. Jeg liker sanger og det gjør også våre venner og familie. Vet at flesteparten kvier seg for å holde taler. Da skal ikke vi tvinge dem til det, og heller la de få skrive en sang til oss. Noe vi setter like stor pris på.

Hos oss slår det an med sanger og det er jeg glad for. Det som betyr noe for oss er at alle koser seg og morer seg. De som vil holde taler gjør det, men jeg skal for all del ikke vær så sær og nekte folk å holde sanger for oss. Enten det er kaffesanger eller hva det nå er.

Ellers syns jeg det er dårlig av en bruker her og dømme andres bryllup etter den kategorien. Oser snobberi lang vei nesten. Helt uhørt altså. Nei dere, la oss nå overse denne bemerkningen. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke tenkt å lage sang selv, heller ikke ha "standard" sanger, som takk for maten, velkommen til bords el., men regner med at det kommer noen sanger. Synes det er bare hyggelig jeg! Veldig koselig at noen gidder å bruke mange timer på å dikte en sang til oss.

Har forøvrig en serdeles musikalsk familie, så ville vært rart om vi skulle nekte dem å komme med musikalske innslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en samboer som driver litt med musikk og han vil gjerne ha sanger. Jeg er ikke glad i sanger og for meg hadde det holdt med bare velkommensang, og eventuelt sanger gjester hadde laget til oss.

Vi er ikke ferdigdiskutert i saken så jeg vet ennå ikke hva det blir til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har IKKE lyst på sanger, men det ser ut som om det er vanskelig å gjennomføre et bryllup uten.

Foreldrene mine sa: jamen du bør jo ha en takk for maten sang og en velkomst sang.

Vil ikke, vil ikke, vil ikke :grine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La nå stakkaren få ha sangene sine. Fra og med dagen etter er det du som er sjef på fulltid vettu.....

.......å søren....er jeg ikke sjef før dagen etterpå!!???

Da har jeg missforstått alt...... :kul::kul::kul::kul:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Me hadde nokre songar. På førehand var eg litt sånn spørjande til det heile (det siste bryllaupet eg var i før vårt var det sikekrt 15 songar ved middagsbordet... :roll: ), men no i ettertid er eg kjempeglad for det. Me hadde bordvers, song frå foreldra våre og forlovaren min, + til/om kvarandre. Altså berre 'heimelaga' songar (bortsett frå bordverset). Ingen 'Velkommen til bordet' eller 'Kaffevise' - det ville me ikkje ha. Dessutan var ingen av songane på 15 vers, og dei fleste var ganske morsomme, så det skapte rett og slett liv rundt bordet.

Ingen av mine foreldre likar å snakke framfor mange menneske, eg hadde difor sagt frå om at dei ikkje skulle føle at dei måtte. Dei tykte jo då det var kjekt å kunne skrive ein song i staden (og den var i tillegg kjempebra! :) ) Hadde dei ikkje hatt moglegheit til det, hadde gjerne ein av dei vore 'nøydd' til å tale (kan liksom ikkje gifte bort veslejenta utan å få sagt eit ord om ehnne!). Og eg ville iallefall ikkje følt meg komfortabel med det...

Reagerer òg sterkt på desse speidarleir-hentydningane. Særleg sidan dei kjem frå ei som ber om å bli repsektert og teken godt vare på sjølv om ho vil ha eit annleis bryllaup enn mange her inne... :-?

Vårt bryllaup var aldri meint å vere så veldig høgtideleg og stivt, me hadde ein meir avslappa stemning, og trivdest med det.

Det er ikkje dermed sagt at det ikkje var stilig, vel!? (Me hadde ikkje hattar på oss heller, og det var ingen som rapte ved bordet, for å seie det sånn...)

Trur det er viktig å vende blikket litt utover - det er faktisk andre ting enn det ein sjølv skal gjere som kan vere fint og fungere godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min familie synges det gjerne over en lav sko, morgen, middag og aften. Jeg synger hver dag på jobb, har vært aktiv i kor og sang også i "band" da jeg var ung og uskyldig! (Så lenge det varte!)

Familiebegivenhet uten sang? Neppe!!!

:digge::digge::digge:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Og hva er galt med speiderleir????? Jeg har alltid hatt det sosialt og hyggelig på speiderleir. I tillegg har det vært en så stor opplevelse at det er noe jeg husker og savner. Hva er galt om noen gjester skulle huske bryllupet ditt sånn?

(ja vi skal ha sanghefte - noen sanger familie har lagd, kanskje en salme som betyr mye for oss, men ikke noen "ferdigproduserte")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Jeg synes faktisk det er viktigere at de mindre taletrengte kan få si hva vi betyr for dem gjennom en sang enn frykten for at noen utenlandske gjester ikke må tenke nedsettende om mitt bryllup. Jeg setter utrolig pris på at besteforeldre f.eks. tar seg tid til å lage en liten sang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis Mother er moren din som det hevdes og diskuteres hvorvidt er tilfelle her, så blir det vel flust av sanger på deg??

I min familie synges det gjerne over en lav sko, morgen, middag og aften.

:D Jeg håper noen skriver sang til oss i alle fall - moren min overrasket meg i konfirmasjonen og den var kjempefin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men hvis Mother er moren din som det hevdes og diskuteres hvorvidt er tilfelle her' date=' så blir det vel flust av sanger på deg[/quote']

Nå er det sånn at alle besteforeldrene våre er gått bort.....

Men det kan godt hende det blir en og annen sang ja. Jeg vil bare ikke ha sånne ferdigsanger, sånne som fex

"Å nå er vi så kaffetørst

etterpå skal vi bli så børst" kind of thing......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så trasig at du ikke får ha besteforeldrene dine sammen med deg på den store dagen da, men hvis det er noen musikalske sjeler i familien så kan de jo være at det kommer en sang eller tre som ikke er ferdigkjøpte! Jeg må nok overtale min kjære m/ familie til å ikke kopiere halve sangboka for å "ha noe å gjøre" innimellom. Jeg foretrekker hjemmelagde sanger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det blir noen sanger i vårt bryllup, men forloveren min har hintet om at hun kunne tenkt seg å lage en sang, og det synes jeg bare er koselig hvis det blir noe av :D Tror ikke vi kommer til å lage noen sanger selv, men vi kommer heller ikke til å be folk om ikke å komme med sanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigers oppfordret oss til å lage sanghefteomslag, så det har vi gjort. Så får de sette inn de sangene de måtte lage. Regner ikke med maaange sanger, så vi rekker det nok innimellom talene under middagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...