Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå fikk vi oss nettopp nytt sted å bo og alt i desember går rett til depositum. Jeg får lyst til å grine... alle gir meg alltid så fine ting, men i år har jeg ikke råd til noe som helst! Sånn går det når husvert plutselig står på døra og vil heller ha to blonde venninner boende (ja det var meg som skrev den tråden) hos seg.

Så hva gjør man? Noen tips? Brødrene mine giftet seg begge to for ikke så lenge siden, ganske på sparket (Las Vegas og festival) så tenkte jeg kunne male noe symbolsk til dem til å slenge på veggen. Foreldrene mine er glad i hager, så den er god. Men så er det kjæresten da. Jeg har vel malt alle mulige symbolske kjærlighetserklæringer jeg kan komme på til han, sitter helt fast, og selv om jeg kommer på noe - vi bor jo sammen, hvor hemmelig kan jeg holde en sånn gave, og hvordan skal jeg få gjennomført dette på 27 dager?

julestria, ja! SKjønner hva de mener nå!

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Man trenger hverken stresse, bruke mye penger eller gjøre alle til lags. Man får masse gaver med mening pr bryllup, bare finn ut hva folk har fra før osv. Jo mer du vet om dem jo lettere. Puter på Ikea osv er slikt som ikke er dyrt men godt å ha.

Stikk innom Smart Club, Alnabru, eller et kjøpesenter. Det er salg på noe innimellom.

Typen har sikkert sagt til deg hva han vil ha. Stikk litt rundt i butikker sammen, uten å ha no spes plan. Som Ikea, han snakker sikkert om ting han ønsker seg... Og vips, en gave under 300 kr i boks som han blir rørt over.

Endret av Wonders
Skrevet

Hva med å bake noe? F.eks julegodt... Karameller osv. Selv lager jeg såper, noe jeg syntes er supert, men må bare passe på at det ikke blir for dyrt. Såpemasse på panduro koster 69 kr, så trenger du jo farge og lukt og form. Kan bli dyrt etterhvert.

Eller gi gavekort på 100 kr, hvis du har penger til dette.

Hvis du gir noe lite og rett og slett sier til dem direkte at 'Jeg må bare si at jeg setter utrolig pris på gavene deres i år, men jeg har desverre ikke råd til mer enn jeg gir i år, og håper på deres forståelse for det. Jeg kan gi noe større/bedre neste år.'

Bare forslag :)

Skrevet

jeg hadde en tøff jul her for noen få år tilbake. Økonomisk så var det helt på tryne. I tillegg så var jeg syk og hadde en tøff periode. Unger kom hjem. De sa at det var ikke all verden som du kunne kjøpe men samværet som var viktigst. Ikke hadde jeg ordnet noe særlig hjemme, ikke var det ryddig og rent. Vi hadde en riktig god jul sammen. På tross av og fordi ... Er ikke alt som teller. Det rundt en. samvær er viktigst.

Gjest Consensio
Skrevet

Hva andre gir til meg eller hverandre gir jeg mer eller mindre blaffen i.

Jeg gir gaver utifra min egen lommebok, ikke utifra prisen på gaver jeg selv får.

Jeg er ferdig med alle julegavene i år, og den totale summen kom på 1500kr, da fordelt på 12 personer. Dvs litt over hundrelappen pr pers.

Jeg gir gaver fra hjertet så om jeg hadde hatt mer penger å bruke på gaver, så tviler jeg på at jeg hadde brukt mer penger.

• 2 uker senere...
Skrevet

Å tusen takk for svar, beklager jeg ikke leste denne tråden før nå, men følte jeg kanskje over-angstet litt og turte ikke å lese tråden og svarene :gjeiper:

Male noe rakk jeg ikke oppi all flyttesjauinga, aner ikke hvor malingen min ligger og føler meg ikke inspirert... men uansett de har jo black design på vågsbygd senter, så kanskje det løser seg der for brødre :) De er jo så glad i svart metalhuene!

Kjæreste har bare sagt han ønsker seg plekter, jeg føler det blir litt upersonlig, når jeg ellers kjøper det i overraskelse til han uten noen anledning?

Foreldrene mine ønsker seg termometer til å henge på utsiden av vinduet, jeg føler det og kanskje blir litt tustelig å lite, det alene. Huff går bare og tenker hver dag hva i alle dager man gir folk når en har dårlig råd, og helst ikke vil havne i "hva er det verste du har fått til jul"tråden :ler:

Skrevet

Bestem hvor mye penger du har å bruke på julegaver, og hvor mye på hver. Så sier du bare fra at det blir rimelige julegaver i år pga dårlig råd, jeg kan ikke tenke meg at noen vil reagere negativt.

Gavetips: hvis du har et ekstra fint bilde av foreldrene/søsknene/veninna etc så kan du feks ordne det i Photoshop e.l om det trengs (fargekorrigering og sånt), printe ut og ramme inn og gi bort (masse flotte rammer å få tak i som ikke koster mye). Evt skrive et personlig dikt (eller finne et du liker) og printe ut og ramme inn.

Filmer/dvder er lett å finne billig, samme med bøker og musikk. Sjekk feks cdon, Play eller amazon. Husker et år jeg fikk tak i en cd av sambos favorittgruppe (som ikke selges lenger) brukt fra noen i USA, han var fra seg av glede.

Nå er det allerede 10. desember, så jeg ville i all fall anbefale deg og hive deg rundt, hvis du skal bestille gaver så bør det gjøres så fort som mulig for å få dem innen jul.

Jeg har fått selvlagde gavekort fra en venn, kanskje det kan være noe? gavekort på barnepass, massasje, snømåking eller hva det måtte være.

Andre ting som er relativt rimelige gaver (men man må jo kjenne mottakeren) er: fleecepledd, duftlys, hampvott/skrubb, hjemmelagd badesalt/kroppsskrubb (søk på nett for oppskrift), håndkrem, dusjsåpe, et blad/magasin pluss sjokolade, kaffe eller te.

Skrevet

Hvorfor skal du gå rundt å synes at det andre faktisk ønsker seg av deg blir for "stusselig og lite" eller for "upersonlig". Personlig kan du være i kortet f.eks. Synes plekter og termometer høres ut som fine gaver, jeg :)

Skrevet

Hei!

Siden kjæresten din ønsker seg plekter...

Hva med å ta med gitaren hans på en liten oppfriskning i en butikk hvor de selger gitarer/instrumenter?(snike den ut av huset litt:D ) Få de til å skifte til nye strenger og polere opp gitaren så den blir så god som ny?!

gjorde dette for noen år tilbake selv,og mener å huske det ikke var så altfor dyrt. :)

Skrevet

Hør på de andre her. Det er ikke prisen på gavene som teller, men tanken bak. Hverken plekter eller termometer er stusselige gaver. Det er jo til og med noe de ønsker seg. :)

Sånn personlig så vil jeg heller ha en pose god kaffe, sjokolade, leppebalsam, håndkrem enn dyr nips til mange hundre kroner. De tingene er faktisk noe jeg har glede og nytte av og bruker. Jeg vil heller ikke at unger nærmest skal sulte for å kunne gi meg dyre gaver. De er studenter så der er det ikke all verden med penger. Det er omtanken som teller.

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Åå, jeg skjønner at situasjonen du er i ikke kan være noe lett..

Tror alle kommer til å ha forståelse for at du ikke har mulighet til å kjøpe fine/dyre ting. Så lenge du forklarer situasjonen er det umulig noen som kan bli sur på deg.

Skrevet

Hvorfor skal du gå rundt å synes at det andre faktisk ønsker seg av deg blir for "stusselig og lite" eller for "upersonlig". Personlig kan du være i kortet f.eks. Synes plekter og termometer høres ut som fine gaver, jeg :)

Fordi det er sånt jeg kunne kjøpt til vanlig, synes de fortjener noe finere og større og dyrere, og bare det at jeg skriver dette viser hvor mye julestresset har tatt over sinnet mitt!

Jeg vil jo bare gi de noe som samsvarer med hvor mye jeg setter pris på dem, ser ikke ned på ønskene, absolutt ikke, men vet de ikke sier hva de egentlig ønsker seg for de vet jeg har dårlig råd... Var bare det jeg mente :)

Å men tusen takk for fine tips! Likte det med gitaren veldig godt, så det er kjedelig at det er 100% ugjennomførbart, siden han tviholder på den gitaren hele dagen med mindre han skal spise, på badet eller kose ;) hehe skulle sendt han på byen uten muligheter til å komme seg hjem før neste dag, så hadde det gått! Hvorfor skrev du ikke dette til meg på fredag? :ler:

Skrevet

Forstår at situasjonen ikke er noe kjekk, men har noen forslag som nesten ikke koster noen ting.

For et par år siden fikk vi gavekort på bilvask av en kammerat som hadde lite penger. Han hadde laget et stilig kort selv, og i romjulen kom han og vasket bilen vår. Vi ble super glad for gaven:-)

Hva med å gi et gavekort på en romantiskskitur med kakao til kjæresten din?

Eller gavekort på vindusvask til foreldrene dine? Har brødrene dine barn? I så fall kan du jo gi dem barnevakt timer.

Det er virkelig ikke pengene som teller, men tanken bak gaven. Håper dette var til hjelp:-)

Skrevet

Kjøp ett plekter til han, regner med han skjønner at du ikke har så god råd akkurat nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...