Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, det høres vanvittig ut, men sånn er det. Jeg har ikke råd til å jobbe.

Forklaringen:

Jeg er arbeidsledig og lever helt på grensa økonomisk. Jeg klarer å spare 200 kr på en god måned, men ofte dukker uforutsette ting opp sånn at jeg heller ender opp med å leve på nudler et par uker. Jeg mottar dagpenger hver 14. dag. Hvis jeg jobber f.eks. to dager denne uka mister jeg dagpenger for to dager på neste utbetaling, mens lønna for jobben gjerne ikke kommer før om minst en måned. Om jeg skulle klare å finne meg fulltidsjobb mister jeg alle dagpengene, og venter fortsatt på lønn i en måned eller mer etter det.

Så da må jeg be om sosialstønad. Der kommer jeg i ei ny klemme. For behandlingstida på søknader er 3 uker. Man kan be om hastevedtak, men det er man ikke sikret å få. Jeg har vært i samme situasjon for noen få år siden og da fikk jeg beskjed om at jeg burde søkt tre uker tidligere. Men tre uker tidligere hadde jeg jo penger til livsopphold og faste utgifter, så da ville jeg fått avslag på en søknad.

Hjelp! Hvordan kommer man seg over i arbeid på denne måten? Det hadde jo vært supert om jeg kunne jobbe et sted der de kunne utbetalt forskudd, men hvordan vet jeg at de gjør det? Det passer seg dårlig å sitte på jobbintervjuet og spørre om det går an å få forskudd på lønn...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sitter i samme knipa selv, selv om jeg greier å spare litt mer enn deg i mnd pga jeg har samboer som betaler litt for meg, så betyr det at jeg må gå noen måneder ekstra arbeidsledig for ikke å komme bakpå eller få inkasso osv.

Skrevet

Sitter i samme knipa selv, selv om jeg greier å spare litt mer enn deg i mnd pga jeg har samboer som betaler litt for meg, så betyr det at jeg må gå noen måneder ekstra arbeidsledig for ikke å komme bakpå eller få inkasso osv.

TS her.

Ja, er det ikke håpløst?

Mine faste utgifter er sånt som jeg ikke kan kutte ut. Jeg må ha telefon (men bruker den så lite som mulig), forsikring, strøm og et sted å bo (bor så billig som mulig). Bil må jeg også ha, for det går buss bare to ganger om dagen her. Heldigvis er bilen gjeldfri, men den koster jo penger likevel. Jeg vil gjerne flytte til noe litt mer sentralt sånn at jeg kan kvitte meg med bilen, men da må jeg regne med høyere husleie i tillegg til busskort, så da er jeg like langt. I tillegg koster det jo penger å flytte, penger jeg ikke har.

Føler meg veldig fastlåst i en umulig situasjon her. Har prøvd å snakke med NAV om dette. Den enkelte ansatte der forstår problemet, men fordi alt går på forskjellige budsjetter kan de ikke hjelpe meg. Det eneste de kan råde meg til er å hoppe i det, søke sosialstønad når krisa er et faktum og håpe på at jeg får hjelp fort nok til å ikke havne i inkassosaker.

Gjest Anjelika
Skrevet

Du kan ikke låne av familie eller venner?

Eller be om utsettelse av husleie eller utsette/dele opp større regninger og avbetalinger.

Det vil jo føre til at du ligger bakpå økonomisk, men på sikt er det jo mer lønnsomt å jobbe selv om du må bruke den første tiden på å komme deg opp av grøfta.

Mange faste stillinger har fastlønn som er delvis forskuddsbetalt, i min siste jobb startet jeg den 15. og fikk lønnsutbetaling for inneværende måned den 20. Noe som var bra, jeg levde også litt fra hånd til munn og fryktet at jobbskifte ville medføre veldig lang tid uten utbetaling. Det er jo et kjent problem for mange, men skjønner at det er ekstra prekært for deg!

Skrevet

Mitt inntrykk er vel at de fleste seriøse aktører som telefonselskap, strøm o.l. gjerne er behjelpsomme med å utsette betalingen en måneds tid. De er jo faktisk mer opptatt av å få pengene sine enn å gi deg inkassokrav (noe som er en prosess som tar litt lengre tid enn en måned, da det er nøye regler for dette (med unntak av offentlige organer). F.eks kan du betale en regning innen 14. dager over forfallsdato uten å få purring for dette...

Men snakk gjerne med dem på forskudd, og hør hvordan det ligger an. Kanskje utleieren din også gå med på at du kan betale leien en mnd. på etterskudd?

Det ordner seg alltid for snille piker! Lykke til :)

Skrevet

Til TS og AB som er i samme situasjon:

Dette er ikke så håpløst som dere vil ha det til, og det er flere muligheter som kan benyttes for at dette skal gå opp :)

For det første vil det sjelden være noe problem å få utsettelse på regninger i et slikt spesialtilfelle.

For det andre vil de aller fleste arbeidsgivere ha forståelse for at det kan være behov for et lønnsforskudd den første måneden.

Lykke til!

Skrevet

Ting som kan kontrollere økonomi :

Slutt å drikke alkohol

Slutt å røyk

Kjøpe evt. first price produkter hos Kiwi

Og andre billige merkevarer hos andre matbutikker

Bruk beina fatt, i stedet for buss, bil o.l

Bruk ringkontantkort i stedet for et abonnement

Kutt ut brus og andre unødvendige ting i matbuttiker

Lån eller se på aviser på bibiloteket

Hvem har sagt at du MÅ ha nye klær hver eneste måned?

Si opp internett, og bruk bibiloteket, eller andre.

Ikke spise ut, ta med deg alltid en matpakke hvis du er sulten

Vær forsiktig med strømmen

Be venner til deg hjem, er dra til andre i steden for å dra på cafe.

Kjøp heller en sekk med poteter, mere næringsstoffer enn i nudler, man kan ofte få en 2 kg sekk, til under 30 kr.

Spis mindre

Gå turer i skogen i steden for treningsentere

Bruk spenol i ansiktet i steden for dyre hudpleie produkter

kjøp Lano dusjsåpe, kan brukes over hele kroppen

Er klærne for store- bruk heller 2 plagg på hverandre

Er klær for små- slank deg!!

Drikk vann med sitron i stedet for saft

Bruk telefon på NAV

Send mail i steden for å ringe

• Liker 1
Skrevet

Ja, Babydrama: Du tror ikke at trådstarter allerede har tenkt på det der? Det du der skriver opp er faktisk det første man gjør når inntekten går ned. Et sånt innlegg kan lett oppfattes som hån overfor trådstarter.

• Liker 4
Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Den aller enkleste måten å endre dette problemet på er å bite tenna sammen den dagen du får jobb. Du jobber, og frasier deg retten til dagpenger, og så lever du på et eksistensminimum i 4 uker.

Du følger rådet til babydrama over her, kutter ned på alt, og ringer til strømlevrandør, internett/kabellevrandør, mobil osv og ber om å få utsettelse på neste regning.

For hva er best?

Å gå på NAVpenger fordi du ikke har råd til å jobbe, som du sier,

eller ha et helvete i en måned for deretter å kunne leve og jobbe akkurat som alle andre? :)

Ja, det blir tøft, men det er ikke umulig!

Skrevet

Ting som kan kontrollere økonomi :

Slutt å drikke alkohol Drikker nesten aldri uansett, har ikke smakt en dråpe alkohol det siste halve året.

Slutt å røyk Har aldri røkt

Kjøpe evt. first price produkter hos Kiwi Har jeg gjort lenge, også før jeg ble arbeidsledig

Og andre billige merkevarer hos andre matbutikker Har jeg gjort lenge, også før jeg ble arbeidsledig

Bruk beina fatt, i stedet for buss, bil o.l Nærmeste butikk/NAV-kontor/mulig arbeidsplass er en mil unna, jeg er dessverre ikke sprek nok til å gå dit og tilbake

Bruk ringkontantkort i stedet for et abonnement Det er bindingstid på abonnementet mitt, vil koste penger å si det opp

Kutt ut brus og andre unødvendige ting i matbuttiker Har jeg gjort for lenge siden

Lån eller se på aviser på bibiloteket Har ikke kjøpt avis/magasin/bok siden jeg ble arbeidsledig.

Hvem har sagt at du MÅ ha nye klær hver eneste måned? Hvem har sagt at jeg noensinne har kjøpt nye klær hver eneste måned? Jeg har aldri brukt mye penger på klær, og nå er det kun hvis det er absolutt nødvendig

Si opp internett, og bruk bibiloteket, eller andre. Biblioteket ligger over ei mil unna. Skal jeg ha mulighet til å kontakte omverdenen uten å ringe dyre samtaler på telefon er jeg avhengig av internett. For øvrig er internett inkludert i husleia.

Ikke spise ut, ta med deg alltid en matpakke hvis du er sulten. Spiser ikke ute.

Vær forsiktig med strømmen Jeg betaler et fast beløp til huseier for strøm pr mnd, mitt forbruk påvirker ikke beløpet.

Be venner til deg hjem, er dra til andre i steden for å dra på cafe. Ja, det gjør jeg. Men når jeg besøker venner må jeg kjøre bil. Mine venner bor 3-4 mil unna.

Kjøp heller en sekk med poteter, mere næringsstoffer enn i nudler, man kan ofte få en 2 kg sekk, til under 30 kr. Jeg tåler karbohydrater dårlig (insulinresistens), så jeg spiser ikke nok poteter til at det er noe poeng. Spiser ikke nudler heller.

Spis mindre Spiser jeg noe mindre nå blir jeg syk.

Gå turer i skogen i steden for treningsentere Er ikke medlem på noe treningssenter. Bruker naturen flittig.

Bruk spenol i ansiktet i steden for dyre hudpleie produkter Har faktisk en flaske spenol på badet, bruker den over hele kroppen.

kjøp Lano dusjsåpe, kan brukes over hele kroppen Lano er for dyrt, jeg bruker billigere såper.

Er klærne for store- bruk heller 2 plagg på hverandre Unnskyld? Hvordan skal det hjelpe på økonomien? Jeg bruker klærne som de er ment å brukes selv om de er for store.

Er klær for små- slank deg!! Har gått ned 15 kilo på seks måneder. Bra nok?

Drikk vann med sitron i stedet for saft Eller bare rent vann, så slipper man å kjøpe sitron. Liker ikke saft.

Bruk telefon på NAV Ja, når jeg først har brukt bil/bensin for å kjøre dit.

Send mail i steden for å ringe Jeg ringer aldri private samtaler, der går det på mail. Iblant må jeg ringe pga jobbmuligheter eller legeavtale, men jeg holder telefonsamtaler til et minimum.

Som en annen her sa: Når man får redusert økonomi er disse tingene det første man gjør.

Når det gjelder å be om utsettelse: Ja, det er en mulighet, og det vil jeg gjøre et forsøk på, men det er dessverre ikke mye å hente der (Det er kun forsikring og telefon jeg kan be om utsettelse på, strøm og husleie betaler jeg direkte til huseier). Det er imidlertid ingen garanti for at man får det (huseieren er i hvertfall ikke interessert i å gi utsettelse, det har jeg dessverre vært nødt til å be tynt om en gang før). Og hvis man da ikke får utsettelser, hva gjør man da?

Er det noen som vet om en type bijobb man kan gjøre der man får pengene raskt utbetalt?

TS

Skrevet

Den aller enkleste måten å endre dette problemet på er å bite tenna sammen den dagen du får jobb. Du jobber, og frasier deg retten til dagpenger, og så lever du på et eksistensminimum i 4 uker.

Med fare for å virke negativ: Det der KAN bli litt vanskelig når man allerede lever på et eksistensminimum, og man må regne med å kjøre bil 1-5 mil (avhengig av hvor man får jobb) hver vei til og fra jobb hver dag.

TS

Skrevet

Til TS og AB som er i samme situasjon:

Dette er ikke så håpløst som dere vil ha det til, og det er flere muligheter som kan benyttes for at dette skal gå opp :)

For det første vil det sjelden være noe problem å få utsettelse på regninger i et slikt spesialtilfelle.

For det andre vil de aller fleste arbeidsgivere ha forståelse for at det kan være behov for et lønnsforskudd den første måneden.

Lykke til!

Takk!

Når det gjelder lønnsforskudd: Jeg håper jeg får en sånn arbeidsgiver, men jeg vet om mange som ikke har fått det i tilsvarende situasjon.

TS

Skrevet (endret)

Går det an å be NAV snilt om å få dagpenger fram til første lønningsdag, istedenfor første arbeidsdag?

Altså, det kan jo ikke skade å spørre?

EDIT: det var kanskje dette TS snakket om ref det å få støtte for perioden mellom første arbeidsdag og første lønningsdag...

Endret av alCaldazar
Skrevet

Jeg fikk lønnsforskudd første måneden jeg var i jobb etter lengre periode uten jobb. Da valgte jeg å ta ut like mye i forskudd som jeg hadde å rutte med i månedene før, slik at jeg kom ajour igjen allerede måneden etter (så da hadde jeg lite penger de to første månedene i jobb, før jeg fikk utbetalt full lønn måneden etter det).

Skrevet

Går det an å be NAV snilt om å få dagpenger fram til første lønningsdag, istedenfor første arbeidsdag?

Altså, det kan jo ikke skade å spørre?

Man må gjerne spørre, men svaret vil være NEI.

Skrevet

Er det noen som vet om en type bijobb man kan gjøre der man får pengene raskt utbetalt?

TS

Jeg jobber i bemanningsbyrå, og der er pengene på konto 9 dager etter å ha fylt ut timelista. Veldig praktisk :) På den andre jobben jeg har i det offentlige tar det 2 mnd...

Skrevet

Jeg jobber i bemanningsbyrå, og der er pengene på konto 9 dager etter å ha fylt ut timelista. Veldig praktisk :) På den andre jobben jeg har i det offentlige tar det 2 mnd...

Jeg fikk lønn etter 10 dager i en offentlig stilling, så det varierer nok fra sted til sted og jobb til jobb.

Skrevet

Få deg en jobb.

Du utsetter tlf og forsikring.

Så får du høre med NAV sosial om de kan hjelpe deg når konto er tom og kan de ikke det får man enten ta opp kontokreditt, bruke mastercard eller ta et forbrukslån på 5-10 tusen. I jobb vil du klare å betale tilbake det ganske greit.

Det er som flere her nevner, snakk om å leve veldig trangt en mnd til og så vil det går seg bedre til.

Men vikarbyrå som betaler forløpende hver 14 dag er ikke et dumt sted å starte.

Skrevet

Kommer an på hvor du jobber også, noen arbeidsgiver kan være ekstra hjelpsomme med tidligere utbetalinger. Jeg hadde ihvertfall en sånn snill sjef når jeg jobbet på rema mens jeg studerte. Fikk penger litt tidligere når jeg var i en knipe! :)

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Jeg tror det er flere muligheter enn du er klar over, TS! Det virker jo litt som du avfeier alle forslag her med "nei, fordi" og med en slik innstilling kommer du ikke lagnt..

Nå har jeg aldri vært særlig mye i kontakt med NAV, men du kan jo høre med rådgiveren du har der om hva de anbefaler at du gjør i situasjonen du er i? Du er jo ikke førstemann som ønsker å gå fra dagpenger til jobb, men er usikker på hvordan du skal få det til økonomisk.

En eller annen person i NAV må ha et svar til deg.

Jeg liker svaret til Oliven, her er det mye bra å ta av.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...