Blackpuma Skrevet 29. november 2010 #1 Skrevet 29. november 2010 Hei! Jeg er en jente på 18 år som drømmer om å reise til Paris. Har ingen å reise med, og føler at å reise alene kan være fint. Det jeg lurer på da er om noen har noen tips angående både det å reise alene og Paris generelt? Er det trygt for meg å reise alene? Hvor forsiktig må jeg være(kan jeg dra ut på bar om kveldene ol)? Tenker å reise så fort som anledningen byr seg. Hvor mye penger bør jeg beregne på mat? Noen andre som har erfaringer med å reise alene? 1
Gjest Nabojenta Skrevet 29. november 2010 #2 Skrevet 29. november 2010 Hei! Jeg er en jente på 18 år som drømmer om å reise til Paris. Har ingen å reise med, og føler at å reise alene kan være fint. Det jeg lurer på da er om noen har noen tips angående både det å reise alene og Paris generelt? Er det trygt for meg å reise alene? Hvor forsiktig må jeg være(kan jeg dra ut på bar om kveldene ol)? Tenker å reise så fort som anledningen byr seg. Hvor mye penger bør jeg beregne på mat? Noen andre som har erfaringer med å reise alene? Hvor lenge har du tenkt å være der da? Jeg ville tatt med minst 2000 til mat dersom du skal være en uke eller noe. Spørs jo selvsagt på hvor mye du spiser, og hvor du spiser. Har ikke reist alene til Paris, men reiste alene til Tyrkia i sommer da jeg akkurat var fylt 18. Syns det å reise alene var helt greit, men det ble litt kjedelig. Man har jo ingen nære å prate med og oppleve ting med. (Vet ikke helt om det kan kalles at jeg reiste alene da, ettersom reisefølget ankom en og en halv dag etter meg. Men litt var jeg jo alene.)
gard Skrevet 29. november 2010 #3 Skrevet 29. november 2010 Hei Det går jo greit å reise alene men det kan være litt kjedelig. Jeg ville anbefalt deg å sjekke om det er andre reisende som du kan henge deg på så du får litt selskap..litt avhengig av hvor lenge du skal være der. Du kan komme i kontakt med andre reisende på f.eks. travbuddy.com eller couchsurfing.com Her er et reisebrev som jeg laget da jeg var i Paris for noen år siden: http://gardkarlsen.com/Paris_France.htm . Kanskje du kan få et inntrykk av hva du kan forvente deg utfra det. 1
afeio Skrevet 29. november 2010 #4 Skrevet 29. november 2010 Jeg har reist alene, riktignok ikke til Frankrike. Det er mye lettere å bli kjent med andre mennesker når en reiser alene for da blir en mye lettere inkludert i en gjeng og en er kanskje mer åpen for det. Da jeg reiste alene hadde jeg mye opplegg med utflukter fordi jeg skulle se veldig mye på altfor kort tid og dermed prioriterte jeg ikke å gå ut og satt ikke og nøt tida på restauranter like mye som jeg ville gjort med et reisefølge. Dette angrer jeg på nå, fordi jeg endte opp tidlig tilbake på hotellrommet og da fikk jeg virkelig følelsen av å være alene. Kan forresten var lurt av deg å ha med en liten bok/guidebok/blad på restauranter osv sånn at du ikke blir sittende og glo ut i lufta mens du venter på maten, det kan bli kjedelig. Angående sikkerhet vil jeg tro det holder å bare bruke de samme forhåndsreglene som om du skulle gått alene ut på byen i Oslo. Ha dessuten alltid noen ekstra penger liggende i sko eller lignende, bare sånn i tilfelle. Og pass på sånn at du har verdisaker litt godt gjemt. Generelt pass på tingene dine. Nå reiste jeg riktignok i Sør-Amerika og ble fort lært opp av lokale til å passe godt på lommene mine, men det er aldri dumt å gjøre det andre steder heller. Ta forøvrig ikke mer enn akkurat det du trenger av verdisaker. I løpet av mine reiser har jeg heldigvis ikke opplevd noe galt, og har ikke forsikret meg med noe annet enn vett i hodet og sunn fornuft (type: du går ikke ned en mørk bakgate mitt på natta). 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2010 #5 Skrevet 29. november 2010 Hvis du bor på youth hostel blir du sikkert raskt kjent med noen du kan gå ut sammen med på kveldstid. Backpackere pleier å være åpne og hyggelige. Jeg har bare positive erfaringer med å reise alene. Jeg synes det er deilig å gjøre hva jeg vil på dagtid uten å måtte ta hensyn til andre, spise hvor og når jeg vil, gå i akkurat de butikkene og museene jeg vil og ingen andre, følge innfall jeg får slik som det akkurat passer meg og riktig nyte alenetiden. Vær litt påpasselig med hvor du går og når, og ikke drikk for mye. Pass på at ingen får muligheten til å putte noe i glasset ditt når du er ute om kvelden, og bruk sunn fornuft, så går det helt sikkert flott. 1
ToveM Skrevet 29. november 2010 #6 Skrevet 29. november 2010 Har reist alene til Paris flere ganger da jeg var yngre (men litt eldre enn deg)Men da hadde jeg vært au-pair rett utenfor Paris da jeg var 19, så jeg hadde kunnskap om hvor jeg ikke burde bevege meg alene om kveldene. jeg har aldri vært så glad i å gå på barer, og etter å ha valset rundt i Paris hele dagen, var jeg somregel tidlig i seng på hotellet uansett. Paris kan absolutt anbefales. selv om jeg har vært der flere ganger de senere årene med familien, SKAL jeg ha meg en tur alene dit igjen, bare for å kunne gjøre akkurat som JEG vil. 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2010 #7 Skrevet 29. november 2010 Jeg har vært i Paris før, men ikke alene. Flott by, men jeg syns det rett og slett var ubehagelig å gå rundt der selvom vi var flere! Likte ikke atmosfæren i byen. Nå skal det sies at jeg er to år yngre enn deg også. Jeg har gått rundt alene i London, og følt meg trygg. Mine foreldre syntes ikke noe om det, men det gjelder og ta forhåndsregler og bruke sunn fornuft. Jeg har aldri gått alene, passer på at det er folk og trafikk rundt meg hele tiden og at jeg aldri går med verdifulle ting på meg. Passer også godt på ha telefonen min fulladet før jeg har dratt ut! Jeg har da gått rundt i min egen verden, gjort som jeg selv vil og passet på meg selv. Og som jeg skrev - jeg er to år yngre enn deg! Så klart, det kan bli kjedelig også, men jammen er det deilig å kun ta hensyn til seg selv og gjøre akkurat det som en selv vil. Jeg har alltid planlagt nøye hvor jeg har tenkt meg på forhånd og lagt inn gatenavn og kjennemerker på iPhonen. Jeg har aldri hatt med meg kart. Har heller ikke gått meg bort. Har jo vært politi, taxier, busser og undergrunnstasjoner over alt, så det har ikke vært noe problem i det hele tatt. Jeg skal ikke si så mye mer om London nå, siden det er Paris hele tråden her handler om. Ville dele mine erfaringer og si som andre over her sier - bruk sunn fornuft og ta forhåndsregler! Viktig, viktig! Når jeg på 16 drar rundt alene, klarer nok du det på 18 også God tur, om du bestemmer deg for å reise 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2017 #9 Skrevet 30. juli 2017 opp. Tips og råd om reising fra flyplassene? Anonymkode: 9d143...f1b 1
Hurepoix Skrevet 30. juli 2017 #10 Skrevet 30. juli 2017 (endret) Unngå muslimer og svarte, hold deg til de driiiiiitsexy gallerne! Endret 30. juli 2017 av Hurepoix 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2021 #11 Skrevet 23. juli 2021 Dytt! Noen som vet hvordan det er å bevege seg ute på kveldstid i sentrum alene som jente? Anonymkode: dba5c...57e 2
gard Skrevet 24. juli 2021 #12 Skrevet 24. juli 2021 10 hours ago, AnonymBruker said: Dytt! Noen som vet hvordan det er å bevege seg ute på kveldstid i sentrum alene som jente? Anonymkode: dba5c...57e Jeg tror at det er veldig avhengig av området. Hold deg til områder der det er andre folk og ikke i mørke bakgater så skal nok det gå helt fint 1
Natta1980 Skrevet 25. juli 2021 #13 Skrevet 25. juli 2021 AnonymBruker skrev (På 24.7.2021 den 0.00): Dytt! Noen som vet hvordan det er å bevege seg ute på kveldstid i sentrum alene som jente? Anonymkode: dba5c...57e Hvilket arrondissement skal du bo i? Vær obs på at det er vanvittig mye lommetyver i Paris, alle steder. Og du bør unngå å drikke for mye alkohol da det åpenbar svekker dømmekraften for sånt (og verre). 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2021 #14 Skrevet 26. juli 2021 Natta1980 skrev (På 25.7.2021 den 3.37): Hvilket arrondissement skal du bo i? Vær obs på at det er vanvittig mye lommetyver i Paris, alle steder. Og du bør unngå å drikke for mye alkohol da det åpenbar svekker dømmekraften for sånt (og verre). Skal bo i 5 arrondissement og har en venninne som skal bo i 7, like ved Eiffeltårnet. Hvordan er gåruten om kveldstid herfra langs seinen mellom disse to stedene? Takknemlig for svar. Anonymkode: dba5c...57e 2
Natta1980 Skrevet 26. juli 2021 #15 Skrevet 26. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Skal bo i 5 arrondissement og har en venninne som skal bo i 7, like ved Eiffeltårnet. Hvordan er gåruten om kveldstid herfra langs seinen mellom disse to stedene? Takknemlig for svar. Anonymkode: dba5c...57e Det 7. er vel et av byens tryggeste områder. 5. er også ganske trygt. Så jeg ville ha vært trygg på å gå der, hvis det er andre folk der også. Men ikke etter midnatt, da ville jeg personlig ha tatt drosje. 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2021 #16 Skrevet 26. juli 2021 Natta1980 skrev (1 time siden): Det 7. er vel et av byens tryggeste områder. 5. er også ganske trygt. Så jeg ville ha vært trygg på å gå der, hvis det er andre folk der også. Men ikke etter midnatt, da ville jeg personlig ha tatt drosje. Tuuusen takk for svar Anonymkode: dba5c...57e 1
Gjest Alterego666 Skrevet 27. juli 2021 #17 Skrevet 27. juli 2021 Hold deg hjemme til pandemien er over.
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2021 #18 Skrevet 27. juli 2021 AnonymBruker skrev (På 24.7.2021 den 0.00): Dytt! Noen som vet hvordan det er å bevege seg ute på kveldstid i sentrum alene som jente? Anonymkode: dba5c...57e Det blir som å stille samme spørsmål om Oslo. Det er områder der jeg føler meg helt trygg, og områder jeg absolutt ikke ville gjort det. Alene i Paris ville jeg nok valgt meg det turistifiserte og populære området opp mot Sacre Cæur. Her er det alltid mennesker, men området har likevel en sjarm, og det er ikke festing/rølp. Og gjort meg ferdig med farting på t-bane og på tvers av områder i 20-21 tiden. Generelt er jeg ikke redd, jeg har også vært alene på reise i storbyer i Asia og USA. Men akkurat Paris kan være litt ubehagelig, med grupper av ungdommer og unge voksne. Samtidig er politiet tett på. Anonymkode: ef7ad...23d
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2021 #19 Skrevet 27. juli 2021 AnonymBruker skrev (På 24.7.2021 den 0.00): Dytt! Noen som vet hvordan det er å bevege seg ute på kveldstid i sentrum alene som jente? Anonymkode: dba5c...57e Hold deg unna området rundt Sacre Coer og Gare du nord. Anonymkode: 55215...a41 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2021 #20 Skrevet 27. juli 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hold deg unna området rundt Sacre Coer og Gare du nord. Anonymkode: 55215...a41 Enig. Har bodd på hotell ved Gare du nord og opplevde mye uteliggere&bråk om natten. Sacre Corer har også et dårlig rykte, er der bare på dagtid. Bodde i bydelen Passy, der var det aldri bråk og er et trygt område, ganske pent der. Anonymkode: d8c8f...f5e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå