AnonymBruker Skrevet 29. november 2010 #1 Skrevet 29. november 2010 Jeg er en dansk statsborger som har tatt det aller meste av min skolegang her i Norge. Jeg har da naturligvis også bodd her mest. Jeg har ikke bestått vgs enda (er 20 år gammel, jobber med saken), men har gått 10. klasse i Danmark, og kan dermed komme inn på dansk vgs om jeg skulle ønske det. (og om jeg bodde i DK.) Jeg savner hjemlandet mitt. Jeg lengter, veldig. Jeg føler meg fanget her oppe, hemmet, mentaliteten, språket, maten, ingenting tiltaler meg og mørketiden tar knekken på meg hver vinter, samme hvor hardt jeg kjemper. Byen jeg bor i er en liten by LANGT vekk fra hovedstaten (nærmere bestemt ca. 2000km), med lite muligheter og liten plass for individualitet. Og ikke minst, dårlige, SVÆRt dårlige helsetilbud. Jeg føler meg fanget, ensom og hemmet her, og jeg savner å bo et større, mer tilgjengelig sted. Og med bedre helsetilbud. Kort sagt, jeg har hjemlengsel til det deilige land skapt av isen som gled av norges isbrè alle de tusen årene siden. Danmark. Jeg har utrolig lyst å flytte tilbake til Danmark, men jeg vet ikke hvordan jeg skal få gjort det. Er det noen firmaer eller offentlige instanser man kan kontakte, kanskje ambassaden? Noe sted jeg kan få hjelp til å finne jobb og bosted der? Jeg har arbeidserfaring innenfor barnehageyrket samt butikk. Ikke noe high-end, men noe man trenger de fleste steder. Det samme med utdanning. Er det noen jeg kan kontakte som kan rådgi meg mht utdanning? Hvor/hvordan søker jeg? Jeg kunne tenke meg å utdanne meg innenfor reklame eller grafisk design. Helst kunne ejg tenke meg å se om det fantes en høgskole man kunne gå på som ikke trengte at man hadde bestått vgs, men jeg har heller ingenting imot å skulle gå vgs om igjen i Danmark. Jeg kan jo ikke flytte dit før jeg vet at jeg har et sted å bo, og det kan jeg ikke skaffe før jeg vet at jeg har jobb eller skole å komme til der. Og DET kan jeg jo ikke skaffe før jeg er bostedsregistrert i Danmark, kan jeg vel? Og hva med stipend? Noen som kan hjelpe meg? Eller som vet hvor jeg kan få hjelp? Jeg har virkelig ikke lyst til å måtte bli her i 3-5 år til før jeg flytter, jeg vet ikke om jeg klarer det. Jeg føler meg som en fengselsfange som venter på å komme ut, og som hele tiden får straffen sin forlenget...
AnonymBruker Skrevet 29. november 2010 #2 Skrevet 29. november 2010 Ta kontakt med den danske ambassaden i Oslo, de vet hvor du finner flyttemelding og lignende (Sjekk også borger.dk) Jeg tror også det er sånn at det du har oppspart deg av rettigheter og dagpenger her i Norge, vil du ha i alle land i Norden. Her finner du også en del info: http://www.hallonorden.org/forside/nor/forside/danmark.aspx Du kan jo også søke jobb og studier fra Norge, så lenge du vet hva du vil. Om du har planer om å gå på skole, kan det lønne seg å sette seg på en venteliste for kollegier om du har planer om å bo billig på den måte. Laaang ventetid og vanskeligere å finne bosted enn i Norge, i alle fall om du tenker å bo i en av de større byene.
Primarius Skrevet 29. november 2010 #3 Skrevet 29. november 2010 Jeg ville gjort meg ferdig med norsk videregående, og så søkt på videregående (høyere) utdannelse i Danmark. Grunnen til det er at det kan være svært tungvint å skifte system det siste året, og slippe å skulle ta fag om igjen for et dansk vitnemål fra gymnasiet. Har man et vitnemål fra nordisk land holder det langt. (Ytterligere er jobbmarkedet sånn for tiden i Danmark at det ikke er like lett å få jobb selv når man har utdannelse.) Men hvis du ikke har så lenge igjen, kan du hvertfall begynne å søke på nye ting i Danmark. Søke på videregående utdannelse i Danmark gjøres via Den Koordinerende Tilmelding: http://www.kot.dk Som Dansk statsborger vil det være til din fordel å få studiestøtte fra Danmark: http://www.su.dk/Sider/default.aspx Kollegieboliger søker du på etter du vet hvilket område du vil til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå