AnonymBruker Skrevet 28. november 2010 #1 Skrevet 28. november 2010 Jeg har rettslære 2, og hadde ikke rettslære i fjord. Derfor sliter jeg veldig med hvordan jeg skal besvare oppgaver i rettslære. Vi fikk nylig en eksamensoppgave som vi skal løse innen et par dager. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, dette er den første oppgaven vi har fått i faget. Forstår det er ganske kjedelig for dere å lese alt dette, men setter pris på det :-) Kanskje det er noen her som også har rettslære? HER ER OPPGAVENE: OPPGAVE 1 Importgrossisten AS sender følgende tilbud til Kontoratelieet AS:Importgrossisten ASMellomgata 134517 KVINDAL 9. september 2009Kontoratelieet ASHandlegaten 64598 ÅRSTADENTilbud på kontorstolerVi har gleden av å tilby 40 kontorstoler med bomullstrekk i sete og rygg. Fargen påstoffet er beige. Pris per stk. er kr 690 uten merverdiavgift. Stolene kan leveres iÅrstaden, og kjøpesummen må betales kontant ved levering.Vi håper at tilbudet er interessant!Med vennlig hilsenÅge Kroghadm.dir. Kontoratelieet AS mottar brevet den 11. september. Daglig leder i Kontoratelieet ASKristine Hol er på ferie, og ekspeditøren, Lars Bekk, som leder driften av butikken nårKristine ikke er til stede, leser brevet og legger det deretter på Kristines kontor. Når Kristine kommer tilbake fra ferie, går hun gjennom posten og leser brevet fraImportgrossisten AS. Den 26. september skriver hun til Importgrossisten AS at hun gjernevil kjøpe partiet med kontorstoler. Forutsetningen er at hun ikke må betale kontant, menat hun kan vente med å betale til 45 dager etter levering.Den 7. oktober ber Kristine Lars om å ringe til Importgrossisten AS og etterlysekontorstolene hun bestilte for mer enn en uke siden. Lars får snakke med Åge Krogh,som sier at kontorstolene allerede er solgt til en annen kunde. Krogh mener at han ikkelenger er bundet av tilbudet siden Kristine svarte for sent, og siden hun har stilt andrekrav enn det som opprinnelig sto i tilbudet. Dette protesterer Lars på. • Drøft om det er inngått en bindende avtale om salg av kontorstoler mellomImportgrossisten AS og Kontoratelieet AS. OPPGAVE 2: Forutsett at Lars aksepterer Kroghs påstand om at det ikke er inngått noen bindendeavtale om salg av kontorstolene. Krogh vil gjerne ha et godt forhold til Kontoratelieet ASog tilbyr Lars 40 kontorstoler av et annet merke som han akkurat har fått inn. Dissestolene er etter Kroghs mening av bedre kvalitet, og de har i tillegg armlener. Meningen var å tilby disse stolene for kr 880 uten merverdiavgift og ellers de samme betingelsenesom i tilbudsbrevet. Lars skal få 40 stoler av denne typen for den samme prisen som deopprinnelige kontorstolene, altså kr 690, men da må han svare straks. Lars synes dettehøres ut som et meget gunstig tilbud. Kristine er ikke i butikken, men etter å ha tenkt segom aksepterer Lars tilbudet fra Krogh. Lars var veldig i tvil om han skulle akseptere tilbudet. Han hadde ved flere anledningerforetatt bestillinger på forretningens vegne, både fra Importgrossisten AS og andreleverandører. Kristine hadde ikke hatt innvendinger til det. Men for en tid tilbake haddeKristine sagt til Lars at han ikke lenger fikk lov til å bestille varer til butikken. Årsaken varat Lars hadde foretatt noen lite vellykkede bestillinger som hadde påført KontoratelieetAS økonomisk tap. Lars var også klar over at Kristine nylig hadde sagt at KontoratelieetAS for tiden hadde problemer med økonomien. Hun forlangte derfor konsekvent atbetalingen først skulle skje 45 dager etter levering. Til tross for dette syntes Lars attilbudet fra Krogh var så gunstig at han valgte å kjøpe stolene.Når Kristine får vite om bestillingen til Lars, kontakter hun straks Krogh og hevder at detikke har blitt inngått noen bindende avtale om kjøp av kontorstoler. • Drøft om det er inngått en bindende avtale om kjøp av kontorstoler mellomKontoratelieet AS og Importgrossisten AS. OPPGAVE 3: Jonas er fire år gammel. For et halvt år siden arvet han kr 45 000 etter sin bestemor.Beløpet står nå på en høyrentekonto.En lørdag er Jonas med faren sin Gunnar Mo på handletur. De går inn i en liten forretningKunst og presang som selger kostbare kunst- og gaveartikler. De skal se om de kan finneen presang til moren til Jonas. På vei inn i butikken sier Gunnar til Jonas at han må holdeham i hånden fordi det er mange dyre gjenstander som lett kan ødelegges i butikken. Gunnar treffer en gammel klassevenninne som han ikke har sett på lenge. De blirstående og snakke om forskjellige ting som har skjedd i det siste. Jonas blir lei av å hørefaren snakke med den ukjente damen. Han drar seg løs fra farens grep.Jonas går rundt i forretningen og ser seg om. Etter en stund får han øye på Rune, som gåri samme barnehage som Jonas. Dagen før hadde Rune kastet sand i øynene på Jonasmens de lekte i barnehagen. Jonas går bort til Rune. De begynner å krangle, og Jonasdytter hardt til Rune slik at han faller mot en hylle med håndlagde kunstglass. Mange avglassene faller ned på gulvet og knuser. Den samlede verdien på glassene er kr 8 412. Eieren av Kunst og presang, Kari Lie,forlanger at enten Jonas eller faren hans betaler for glassene som er ødelagt. Gunnaravviser dette både på sine og sønnens vegne. Etter hans mening er det butikkens risikodersom noen av varene blir ødelagt av kunder, ikke minst siden det er så liten avstandmellom hyllene. Han mener at så verdifulle gjenstander burde vært sikret mye bedre, foreksempel ved å plassere dem i et skap. Han avslutter med å si at dersom han skulle bli ansvarlig, vil det være sterkt urimelig. For en drøy måned siden hadde også Gunnar betaltnesten kr 8 000 til naboen for en skade Jonas hadde påført bilen hans. • Drøft om noen er helt eller delvis ansvarlige for det tapet Kunst og presang erpåført. Er det noen som har peiling på dette? Vi skal gjøre oppgave 1-3. Setter pris på ALLE svar, ALT hjelper!!
Independent_ Skrevet 28. november 2010 #2 Skrevet 28. november 2010 Jeg kan ikke gjøre oppgaven for deg. Men det du gjør er at du først finner ut hvilke lover du evt. må ta stilling til i denne oppgaven, og leter de opp i lovsamlingen og merker de av med blyanten. Så setter du deg ned og lager et tankekart over hvilke relasjoner det er mellom selskapet og hvilke problemstillinger det er + nødvendig informasjon. Så bruker du lovene for å løse problemet, og for å svare på oppgaven. Vanskeligere er det ikke, og du vet jo hvordan du skal gjøre det hvis du hadde Rettslære 1 ifjor.
Independent_ Skrevet 28. november 2010 #4 Skrevet 28. november 2010 Jeg hadde IKKE rettslære i fjord Oi..hvordan går det an da? Krever det ikke at du har kurset 1 først og så 2? Jeg hadde begge kursene da jeg gikk på VGS, og ser ikke for meg hvordan du skal kunne klare det 2. kurset uten de grunnleggende fra det 1.
AnonymBruker Skrevet 29. november 2010 #5 Skrevet 29. november 2010 Det finnes gode bøker i oppgaveskriving å få kjøpt. Jeg brukte en sånn da jeg tok faget som privatist. Det stilles en del formelle krav til hvordan oppgaveteksten skal formuleres, så en slik bok er en god investering. Det er blant annet svært viktig å ha med rettsgrunnlaget. Så skaff deg en sånn bok asap, jeg ville aldri klart toppkarakter uten den, nettopp pga de formelle detaljene. Apropos detaljer, jeg tror aldri noen har tatt rettslære i en fjord
AnonymBruker Skrevet 29. november 2010 #6 Skrevet 29. november 2010 KG har dessverre en regel om at det ikke er lov å hjelpe folk med lekser, så kan ikke hjelpe deg.
AnonymBruker Skrevet 29. november 2010 #7 Skrevet 29. november 2010 Jeg hadde IKKE rettslære i fjord Jeg tror det er svært få som tar rettslære i en fjord. Da ville jo bøkene bli ødelagt :klø:
Honesty Skrevet 30. november 2010 #8 Skrevet 30. november 2010 Juks lønner seg ikke! Er ikke hele poenget med å ta et fag at du faktisk skal lære noe? Lærerne dine har sannsynligvis også tilgang til programvare som hjelper dem med å avsløre juks, så jeg tror det beste du kan gjøre er å faktisk forsøke å løse oppgaven selv. På den måten sitter du kanskje igjen med litt kunnskap etterpå, også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå