Gå til innhold

Voksne nakne

Anbefalte innlegg

Skrevet

2 spm:

-Sikkert individuelt; men ca hvor gamle er barn når de begynner å bli flaue når de ser foreldrene sine nakne på badet/dusjen? :roll:

-Når begynner barn å bli flaue/sjenerte over sin egen nakenhet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det tror jeg varierer fra barn til barn, og om det er samme kjønn (mor eller far).

Jeg har ei jente på 13 (ikke kommet i puberteten enda men), hun kan godt finne på å komme inn på badet mens jeg sitter i badekaret for å spørre om et eller annet. Men vet ikke om hun ville ha gjort det hvis det var faren. Dog; hun hadde fått elveblest (utslett) bak på rumpa, og da brettet hun ned trusa og visste det til faren (faren er dog lege, men likevel..).

Søstera på 7 er fullstendiig usjenert! Hun kan valse rundt naken, og hefter ingenting. Kan godt stå og banke på døren og gå inn og tisse mens faren er i dusjen.

Tror det går på litt hvor naturlig nakenhet er i hver familie. Hvis barna vokser opp med at nakenhet er fy og skam, så vil de såklart føle det sånn selv også. Nå er det ikke sånn at vi valser nakne rundt i huset, men skulle nå jentene mine slumpe til å seg med mer eller mindre uten klær så er ikke det noen krise. Såklart så dekker jeg meg jo litt til, f.eks synker litt ned i badekaret eller snur ryggen til er jeg i dusjen.. Det er iallefall viktig at barna får et naturlig forhold til det!

Skrevet

Jeg er snart 19 år, men jeg har ingen problemer med å se Mamma naken.

Skrevet

2 spm:

-Sikkert individuelt; men ca hvor gamle er barn når de begynner å bli flaue når de ser foreldrene sine nakne på badet/dusjen? :roll:

-Når begynner barn å bli flaue/sjenerte over sin egen nakenhet?

Svaret er avhengig av om du mener hva som er naturlig for barnet selv uavhengig av kulturell påvirkning eller hvor fort det skjer med massiv kulturell påvirkning.

Uten kulturell påvirkning/opplæring vil ikke barn instinktivt bli flaue over å se sine foreldre nakne på noe tidspunkt. Dette er kun en kulturell opplæring. Hvis barnet læres opp til at det forbindes med skam å se sine foreldre av motsatt kjønn, samme kjønn, søsken eller seg selv nakne så vil dette normalt kunne begynne å virke fra ca 5 års alderen.

Selvutviklet flauhet/sjenanse over egen nakenhet kommer en del senere. Dette intreffer gjerne meget tidlig i puberteten. Denne flauheten/sjenansen/usikkerheten opptrer i alle kulturer, både nakenkulturer (både primitive og siviliserte naturistkulturer) og i påkledde kulturer. Denne sjenansen varer gjerne noen år frem til barna er ca 14-15 år avhengig av ytre påvirkning. Vi vet fra kjønnsnøytrale nakenkulturer at denne flauheten i utgangspunktet er rettet i like stor grad mot begge kjønn. Det er en større andel av jenter som utvikler denne flauheten enn gutter. I alle kulturer så er det en vesentlig del som ikke utvikler denne sjenansen selv.

Det kan være svært vanskelig å vurdere om barns sjenanse er egenutviklet eller kulturelt opplært. Tilpassning til kulturelle regler og opplæring er en av de kraftigste psykologiske mekanismer vi kjenner til (Søk på "Conformity" på youtube). Mange barn vil utvikle flauhet/sjenanse på grunn av kulturell opplæring lenge før de gjør det av eget instinkt. Når barn er 14-15 år så vil i de fleste tilfeller kulturelle regler bestemme hva som er flaut eller ikke og langt de fleste barn vil la seg styre av kulturelle regler fremfor egne instinkter.

For noen tiår siden ble barn flau over egen kropp et godt stykke opp i barneskolen. I dag skjer det ca ved skolestart. I Usa et par år tidligere. Blandt konservative jøder ennå noen år før det igjen (ca 3-4 år). Det meste av dette er selvfølgelig kulturelt betinget.

Skrevet

Ut fra diverse tråder om dette emne på kg, har jeg forstått at jeg tydeligvis er HELT unik som alltid LÅSER døra på badet. Det er ingen som slumper til å se meg naken. Og jeg er vokst opp med en mor som var helt motsatt. Hun satt på toalettet med døra åpen, og jeg lukket den når jeg passerte. Har aldri hatt noe behov for å se andre dusje eller gjøre sitt fornødne.

Skrevet

Ut fra diverse tråder om dette emne på kg, har jeg forstått at jeg tydeligvis er HELT unik som alltid LÅSER døra på badet. Det er ingen som slumper til å se meg naken. Og jeg er vokst opp med en mor som var helt motsatt. Hun satt på toalettet med døra åpen, og jeg lukket den når jeg passerte. Har aldri hatt noe behov for å se andre dusje eller gjøre sitt fornødne.

Så unik er du nok ikke. Men her blander du sammen litt forskjellige ting. Toalettbesøk er noe ganske annet enn det som har vært diskutert her og i andre tråder. Det å ville være alene når man tisser er ikke så uvanlig selv om mange synes at det også er greit. Har man "tyngre prosjekter" foretrekker de fleste å være alene uansett hvilken holdning de har til nakenhet ellers. Det gjelder selv for små barn lenge før de har flauhet over egen kropp generelt sett.

Skrevet

Jeg har en sønn på 16 og en datter på 12. Vi har den regelen at vi låser på badet hvis vi vil være alene, ellers er det fritt fram. Sønnen min hadde en periode for to tre år siden der jeg ikke så han helt naken på et par år. Jeg tror ikke han ble flau hvis han så meg naken på badet. Nå er han ikke så nøye lenger, og dekker seg ikke til om jeg kommer inn på badet. Datteren min er ikke flau over å se eller være naken i det hele tatt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...