Frk Doodad Skrevet 14. oktober 2003 #1 Skrevet 14. oktober 2003 Jeg tenkte å prøve å lage krydderolje m/pepper, chili, hvitløk og evt. noe basilikum eller andre urter. Men så lurer jeg på om man skal tørke urtene, chili og hvitløk før man legger det i olje??? Tenkte at det kanskje blir råttent etterhvert dersom man legger det i olje mens det er ferskt? Noen som vet dette? Synes foresten at dette var en knall julegaveide...... og at det er greit å prøve litt selv først for å se om det blir bra :blunke:
Gjest GreenSky Skrevet 15. oktober 2003 #2 Skrevet 15. oktober 2003 Det spørs vel hva du har tenkt å legge oppi. Hvitløk og chili vil holde seg i evigheter! Hele pepperkorn er også en ide å legge oppi. Basilikumblader er jeg faktisk ikke sikker på om bør tørkes først... Synes krydderolje var en god ide, det er veldig godt på blandt annet pizza!
Titti Skrevet 15. oktober 2003 #3 Skrevet 15. oktober 2003 Å ja, har så lyst å prøve å lage slike i julegave. Men hvordan gjør man det, og man må jo forsegle det på noe vis, for litt synd om alt skulle renne ut under treet.....??!
Gjest GreenSky Skrevet 15. oktober 2003 #4 Skrevet 15. oktober 2003 Kanskje du kunne forsegle den med stearin?
Glitterchick Skrevet 15. oktober 2003 #5 Skrevet 15. oktober 2003 basilikumbladet og andre krydderurter med "myke" blader (hvis du skjønner hva jeg mener) ville jeg nok tørket først, ellers ser de så ekle ut. Har selv en olje med einer, kanelstang og chili oppi, supergodt!
Gjest gjest1 Skrevet 15. oktober 2003 #6 Skrevet 15. oktober 2003 Har laget krydderoljer men de mugner alltid. Da er det lettere å lage krydder eddik. Bare kjøp vanlig hvit eddik 7% og ha oppi ønsket krydder og sett det i en vinduskarm i ca tre uker. vend på flaskenhver dag. Har lagd bringebæreddik, estragoneddik, rosmarin og timianeddik Hell over på en pen flaske og vips venninnegaver.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå