Gå til innhold

Vil du jobbe?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvorfor jobber du egentlig? Jobber du kun for pengenes skyld, det sosiale eller hva?

Hadde du sluttet å jobbe om du hadde mottatt samme lønn som nå uten å gjøre noe for det (hvis vi later som det var mulig)?

Jeg jobber for pengenes skyld, i den jobben jeg har.

Hadde jeg vært økonomisk uavhengig av å jobbe der, ville jeg kuttet ut og startet en liten butikk/bedrift for meg selv der jeg hadde solgt egne produksjoner, kanskje en liten "epla.no"-butikk, der jeg og andre kunne stille ut og selge egenlagde ting. Samtidig som jeg ville brukt enda litt mer tid på dansen og det å instruere. Reist mer, lært mer og gjort mer, bare mine ting og ikke ting som hovedsakelig er fordi jeg trenger lønna mi.

Dette betyr dog ikke at jeg mistrives i jobben jeg har, men det er ikke drømmen min.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Per dags dato jobber jeg(de gangene jeg jobber), kun for pengenes skyld, og hadde gladlig droppet jobb om jeg fikk pengene uansett. Men det ligger nok mest i at jeg ikke trives i jobben "min". Føler at jeg er underbetalt i forholdet til det ansvaret jeg ofte får. Veldig gøy å gjøre jobben til daglig leder, men få betalt som assistent...

Skrevet

Ja og nei. Jeg strever mot en doktorgrad for øyeblikket, så nå ville vært et noe dårlig tidspunkt å gi seg på, men når (*krysser fingrene*) graden er oppnådd ville jeg nok gjerne tatt imot pengene ja. De ville kommet godt med under en ny utdanning :jepp:

Å gå fullstendig arbeidsløs ville jeg nok ikke klart. Kanskje i en periode, så jeg kunne forsøkt meg på å skrive bok eller noe sånt...

Interessant spørsmål fra TS :)

Skrevet

Hvorfor jobber du egentlig? Jobber du kun for pengenes skyld, det sosiale eller hva?

Hadde du sluttet å jobbe om du hadde mottatt samme lønn som nå uten å gjøre noe for det (hvis vi later som det var mulig)?

Eg jobber fordi eg må.

Det er kun for pengenes skyld.

Ja, det hadde eg.

• Liker 2
Skrevet

Jeg er veldig glad i jobben min. Jeg merker det ekstra godt nå når jeg er nyoperert og er sykemeldt i tre uker. Kjeder meg nesten ihjel! Liker å bruke kroppen og hodet. Hadde jeg ikke trengt pengene like mye ville jeg nok jobbet 50 %. Eneste grunnen til det er bare at da ville det vært mye enklere å få hverdagen til å gå opp.

Hadde jeg valgt selv akkurat nå så hadde en stor pengesum som i lottogevinst, arv eller lignende gjort at jeg nok ville valgt et litt annet yrke. Da ville jeg åpnet et stort galleri i hjembyen min. Ikke et jallagalleri, men et skikkelig et :rødme:

• Liker 1
Skrevet

Jeg elsker å jobbe! Det gir en god følelse, får venner for livet, får gjøre noe aktivt og det er rett og slett deilig!

Skrevet

Hvis det ikke hadde fått følger økonomisk, ville jeg gjerne jobbet mindre. Men ikke sluttet helt, da tror jeg jeg hadde gått på veggen ;) Ser ingen verdi i å ha fri absolutt hele tiden, men for tiden er det veldig mye stress og en litt lavere stillingsprosent hadde vært deilig (regner med at pengene følger med inn i pensjonsalderen også, så jeg ikke taper pensjonspoeng hehe).

Skrevet

Jobber kun for å tjene penger. Hadde jeg kunnet tjene penger uten å jobbe ville jeg ha gjort det.

Vil helst være hjemme og ikke jobbe, men i Norge må alle kvinner jobbe.

-Kvinne, 26-

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde ikke jobbet hvis jeg ikke var nødt.

Forstår ikke alle som kjeder seg hjemme. Jeg for min del elsker fridagene mine, da går jeg lange turer, leser, syr, trener, besøker folk ... har aldri opplevd å kjede meg en time.

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde ikke jobbet hvis jeg ikke var nødt.

Forstår ikke alle som kjeder seg hjemme. Jeg for min del elsker fridagene mine, da går jeg lange turer, leser, syr, trener, besøker folk ... har aldri opplevd å kjede meg en time.

Dette gjør jeg på fritiden. Hadde jeg kunne gjøre dette hele dagen, hadde det jo ikke vært noe gøy lenger.

Skrevet

Jeg hadde sagt opp jobben min om det ikke fikk noen økonomiske konsekvenser for meg. Jeg trives i jobben min, men hadde jeg hatt valget, ville jeg heller arbeidet som frivillig i forskjellige organisasjoner/lag der jeg ville hatt muligheten til å gjort hverdagen bedre for andre mennesker.

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde jobbet, og jeg hadde studert, men ikke hundre prosent.

Gjest Idamarte
Skrevet

Jeg skulle gjerne sluttet å jobbe. Er flink til å finne på ting på fritiden, skulle gjerne hatt mer tid til å sysle med egne ting :)

Men, på grunn av det sosiale, tror jeg at jeg ville jobbet noe.

Skrevet

Jeg hadde sluttet i jobben, uten tvil. Men å slutte jobben hadde ikke vært ensbetydende med å bare gå hjemme å sture. Hadde jeg vært økonomisk uavhengig så hadde jeg gjort hva jeg ville når jeg ville. Reist, tatt forskjellige kurs, dyrket hobbyer. Gjort hva enn som falt meg inn, rett og slett.

• Liker 1
Skrevet

Jeg jobber både fordi jeg må, og fordi jeg stort sett liker jobben min. Men jeg hadde nok trappet ned om jeg hadde hatt råd. ;)

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Jeg liker å jobbe, og trenger noe litt strukturert å gå til (eller i hvert fall oppdrag jeg må gjøre). Var "hjemme" en periode pga lite jobb (frilanser), og det tok etter hvert på selvtilliten. Jeg liker den bekreftelsen det gir å utføre en jobb, og å utvikle meg faglig og sosialt gjennom jobb og studier. Hadde forøvrig ikke noe stort problem med å få dagene til å gå , med hobbyer, egne (ulønnsomme) prosjekter osv men det gir ikke samme feedback (mine interesser er også stort sett litt asosiale). Nå har jeg fulle studier og endel oppdrag, og merker det er bra for intellekt og psyke. Selvsagt ville økonomisk sikkerhet betydd noe for hvordan man føler seg som hjemmeværende, men jeg vet i hvert fall med meg selv at penger ikke er nok.

Men det er selvsagt perioder hvor jeg hadde syntes det var fint å trappe ned på jobb, eller være helt hjemme, f eks om jeg hadde små barn.

Skrevet

Jeg jobber nok ikke for pengenes skyld først og fremst. Da hadde jeg valgt et helt annet yrke :P Jeg jobber først og fremst fordi jeg synes det er gøy og fordi jeg får utfordret meg selv. Hadde jeg fått den samme lønnen uten å jobbe så ville jeg nok tatt meg noen år fri, men så ville jeg nok gått tilbake til å jobbe ;)

Skrevet

Jeg ville garantert fortsatt å jobbe, men hadde jeg hatt mulighet ville jeg nok trappet ned stillingsprosenten for en tid. (Tror jeg er skummelt nær å møte den berømmelige veggen.) Jeg kunne aldri tenkt meg å gå uten arbeid over lengre tid, det betyr for mye å ha noe å gå til både med tanke på å føle seg nyttig, få brukt hjernevinningene og med tanke på det sosiale.

Skrevet

Dette gjør jeg på fritiden. Hadde jeg kunne gjøre dette hele dagen, hadde det jo ikke vært noe gøy lenger.

Det er sånn jeg også gjør på fritiden - men jeg kunne gjerne tenkt meg å hatt mye mer fritid.

For meg er jobben en jobb - noe jeg gjør for å tjene penger. Og jeg har en jobb jeg er veldig stolt av og hvor jeg tjener godt.

Men jobben er allikevel ikke noe jeg ville prioritert foran fritid dersom jeg kunne tjent det samme ved å ta ut mer fritid eller drive med noe helt annet - noe som står mitt hjerte nært. Jeg er nok mer en kunstnerisk person som heller burde jobbet innen kunst, blomsterdekorasjon, interiør, etc ... å sitte på kontor som jeg gjør idag er nok ikke helt meg innerst inne. Derfor er jobben min ikke noe jeg ville foretrekke framfor mer tid til andre gjøremål.

Skrevet

Det er sånn jeg også gjør på fritiden - men jeg kunne gjerne tenkt meg å hatt mye mer fritid.

For meg er jobben en jobb - noe jeg gjør for å tjene penger. Og jeg har en jobb jeg er veldig stolt av og hvor jeg tjener godt.

Men jobben er allikevel ikke noe jeg ville prioritert foran fritid dersom jeg kunne tjent det samme ved å ta ut mer fritid eller drive med noe helt annet - noe som står mitt hjerte nært. Jeg er nok mer en kunstnerisk person som heller burde jobbet innen kunst, blomsterdekorasjon, interiør, etc ... å sitte på kontor som jeg gjør idag er nok ikke helt meg innerst inne. Derfor er jobben min ikke noe jeg ville foretrekke framfor mer tid til andre gjøremål.

Og jeg har heldigvis en jobb som jeg synes er interessant og som jeg virkelig liker, noe som gjør at jeg faktisk gleder meg til å gå på jobb hver dag. At jeg allerede nå tjener over gjennomsnittlig greit er også med på å gjøre hverdagen bedre. :)

Jeg jobber gladelig mer enn mine 37,5 timer i uka, og jeg liker det. Jeg skjønner meg kort og greit ikke på hva som er så koselig med å pusle rundt hjemme (det fører jo bare til at man må rydde og vaske enda mer enn man vanligvis gjør!), og å skaffe seg haugevis med ekstra fritid. Da er det etter min mening vesentlig bedre å samle opp en god pott med avspaseringstimer og å benytte første og beste mulighet til å stikke til utlandet for å få et skikkelig avbrekk.

Nå skal det sies at jeg ikke eier noe som kan kalles husmorgener (har heldigvis ikke interesse av å skaffe meg noen heller) og jeg ser ikke hva som er så fantastisk med å surre rundt hjemme hele dagen. Personlig så benytter jeg alle muligheter til å komme meg ut og vekk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...