Gå til innhold

Vil du jobbe?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvorfor jobber du egentlig? Jobber du kun for pengenes skyld, det sosiale eller hva?

Hadde du sluttet å jobbe om du hadde mottatt samme lønn som nå uten å gjøre noe for det (hvis vi later som det var mulig)?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg jobber fordi jeg liker å bruke hodet mitt og fordi jeg synes det jeg jobber med er interessant. Synes det er godt å komme meg ut av huset og å trimme hjernen, og jeg blir rastløs av å bare gå hjemme.

Jeg tviler på at jeg hadde sluttet å jobbe dersom jeg kunne fått samme lønn uten å jobbe. Jeg tviler på at Norge AS hadde gått rundt særlig lenge dersom dette hadde vært tilfelle.

Skrevet

Jeg jobber fordi jeg trenger å føle at jeg gjør noe nyttig. :) Og selvfølgelig trenger jeg pengene. Jeg har opplevd å gå langtidssykemeldt noen ganger. Og det er rett og slett ikke bra for meg i lengden. Jeg vil føle at jeg bidrar med noe!

Skrevet

Akkurat nå kunne jeg glatt gitt opp jobben hvis jeg hadde fått pengene uansett, men det er snakk om en deltidsjobb utenom studiene. Det beste hadde jo vært å slippe den og kunne fokusere fullt og helt på det jeg skal jobbe med i fremtiden.

Skrevet

Jeg ville gladelig sluttet å jobbe dersom det ikke hadde fått økonomiske konsekvenser. :jepp:

Skrevet

Jeg elsker å ha noe betydningsfullt å gjøre, og jobben min gir meg mye.

Jeg hadde ikke klart å bare gå hjemme.... da hadde jeg i tilfelle fyllt

dagene mine med shopping;)

Skrevet

Ja, jeg vil jobbe! Ja, jeg liker jobben min!

Nei, jeg ville jobbet der gratis. At det er god lønn er bare bonus.

Skrevet

Hvis jeg kunne fått full lønn for å ikke jobbe ville jeg nok trappet ned en god del ja. Men ville aldri kuttet ut jobben helt, jeg blir småsprø av å bare gå hjemme å daffe. Trenger rutiner, trenger å komme meg ut og trenger å bruke hodet mitt.

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Mitt drømmescenario er å vinne en kjempepen sum i lotto slik at jeg kan klare meg med en 50%stilling, det er himmelen :)

Men man blir absolutt tiltaksløs og sliten av å ikke jobbe/studere og det er mye positivt som følger med jobben - blandt annet det sosiale, lønn, rutiner (!) og økonomi.

Skrevet

Jeg jobber fordi jeg liker å jobbe. Synes det er godt å komme meg ut av huset, møte folk og bidra med noe,

Skrevet

Hvis jeg hadde ubegrensede økonomiske midler ville jeg valgt å bruke tiden min på annet enn jobb. Jeg ville gjort en rekke egoistiske ting, som å shoppe, reise verden rundt, slappe av, drive med hobbyen min osv.

Men jeg ville nok følt behov for å gjøre nytte for meg også iblant. Da ville jeg heller valgt tidsbegrensede prosjekter eller vikariater enn å være bundet til en fast jobb, gjerne noe knyttet til veldedighet sånn at jeg kunne følt at jeg ga litt tilbake etter å ha veltet meg i egoistiske behov.

Skrevet (endret)

Den jobben jeg har nå hadde jeg ikke nølt lenge med å slutte nei. Den er bare for å tjene det jeg kan av penger og gir meg fint lite. Men jeg kunne ikke gått uten å ha noe å gjøre. Har prøvd å det å være helt arbeidsledig, og det gjorde meg rett og slett syk.

Endret av Cordelia
Skrevet

Den jobben jeg har nå hadde jeg ikke nølt lenge med å slutte nei. Den er bare for å tjene det jeg kan av penger og gir meg fint lite. Men jeg kunne ikke gått uten å ha noe å gjøre. Har prøvd å være helt arbeidsledig, og det gjorde meg rett og slett syk.

Kan det ha sammenheng med at du da hadde reduserte økonomiske muligheter til å leve det livet du ønsket?

Jeg hater også å være arbeidsledig, men for meg er økonomien den største delen av problemet. Hadde jeg hatt det greit økonomisk hadde jeg ikke hatt noen problemer med å fylle hverdagen med hyggelige og givende gjøremål. Men når man må snu på krona for å finne råd til helt grunnleggende ting som melk og brød så mister man også litt av motivasjonen og gleden over hverdagen.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en tung og krevende jobb til tider, men jeg kunne aldri i verden sittet hjemme. Da hadde jeg dødd av kjedsomhet, og sikkert blitt deprimert.

Jobber helt klart for penger, men også fordi det er godt å ha noe å fylle dagene med.

Det er herlig å kunne se frem til helg og ferier.

Skrevet

Jeg jobber forde verden går ikke rundt av seg selv.

Skrevet

Jeg hadde absolutt fortsatt å jobbe som lærer, selv om jeg hadde mottatt samme lønnsslipp for å være hjemme.

Jeg opplever jobben min som utrolig givende og utfordrende!

Jeg går på jobb selv de dagene jeg ikke har undervisning, bare for å være der, snakke med kollegaer og "føle på" jobben. Jeg har en halvtimes reisevei hver vei, men det er det verdt!

• Liker 1
Gjest Silvermist
Skrevet (endret)

Dersom jeg hadde mottatt sammme lønn som nå uten å jobbe hadde jeg kjøpt noen hester og startet en liten rideskole.

*Drømme* :)

Endret av Silvermist
Skrevet (endret)
Kan det ha sammenheng med at du da hadde reduserte økonomiske muligheter til å leve det livet du ønsket?

Hadde jeg kunnet fått kunnet bruke dagen til kreativt og meningsfullt samtidig som jeg hadde hatt sjansen til å være sosial og del av et felleskap, så ja sikkert.

Men jeg er en av de som også må føle at jeg gjør noe nyttig, at det er bruk for meg. Er på mitt beste når jeg får lov til og skape og samtidig bryne meg på noe.

Lurer på hvor den jobben finns jeg :klø:

Skal nok også nevnes at jeg ikke hadde kunnet leve så forferdelig godt på den lønna jeg har idag, da det ikke er fulltids så måtte vært en betydelig bedre betalt jobb.

Endret av Cordelia
Skrevet

Jeg hadde jobbet like mye uansett, selv om jeg hadde eid en god bunke millioner. Jeg stortrives med jobben, og ser for meg at jeg hadde blitt sprø av å gå hjemme uten å gjøre noe. Jeg har tid til hobbyer og trening ved siden av jobb, og har ikke behov for mer fritid. Når jeg har en søndag uten andre aktiviteter enn trening, vaske hjem og middag med mannen kjeder jeg meg, og gleder meg til mandag på jobb. Dessuten er det en enorm tilfredsstillelse å føle at man bidrar, å prestere og få annerkjennelse for den jobben man gjør.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Om jeg hadde jobbet like mye er jeg ikke sikker på, og jeg hadde nok vært mer kresen på oppdrag jeg tok på meg, men jeg hadde helt klar fortsatt å jobbe. Men som frilans med stor påvirkningskraft på min egen situasjon og en jobb jeg elsker, så skal jeg ikke klage sånn som jeg har det nå heller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...