Gå til innhold

Norsk særemne... Hjelp!

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Privatisten

Nå er det litt over en måned til eksamen, og jeg har enda ikke begynt med noe særemne! :o

Hyyyl!

Aner ikke hvordan jeg skal gjøre dette heller- får jeg beskjed på forberedelsesdagen hva jeg skal lage særemne om? (Da har jeg jo bare et døgn på meg!...) Eller skal jeg begynne ?

Hvordan gjør jeg det?

Har litt lyst å lage et temastudium- om f.eks krig. Noen med gode råd til meg?

Heldigvis er jeg ferdig å lese gjennom begge bøkene èn gang nå- men med den teflonhjernen min så er det under halvparten som sitter igjen. :o Oh my, hvordan skal dette gå.

Jeg er nervøs! :flau:

Noen som vil hjelpe? :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Særemne i kva? Eg tenkjer automatisk norsk eg då. Og då er det gjerne eit nærstudium av produksjonen åt ein forfattar, ei oppgåve om dialektar/stadnamn e.l.

Viss det ikkje er norsk det er snakk om, veit eg ikkje. Men trur nok du bør byrje før førebuingsdagen! Du vel vel emne for særemnet sjølv (innan visse rammer), så det er berre å setje i gong! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Privatisten

Vel, nå har jeg såvidt begynt.

Tar et forfatterstudium om Henrik Ibsen.

Skal jobbe litt med tre av verkene hans, nemlig Vildanden, Gengangere og Et dukkehjem, samt skrive om hva han var opptatt av å formidle med sitt forfatterskap.

Dette skal presenteres på muntlig eksamen- hvordan skal jeg da skrive det? Er det det samme om det er skrevet for hånd eller på pc? Kan man bruke internett for å lete etter info? (Har jeg egentlig allerede gjort...)

Tenkte å lage en forside, en innholdsfortegnelse, en innledning, en hoveddel, en konklusjon og en side til slutt med kildehenvisninger.

Samt printe ut det eldste fotografiet av Ibsen som er kjent og bevart og lime det på forsiden. Tenkte å få til 14-16 sider med tekst.

Hørtes det ok ut?

Hva ville dere tatt med i oppgaven?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyrest ut som du har ein god plan! Når det gjeld Ibsen sine skodelespel kan det vere lett å tolke dei 'til døde' - ver obs på at du kan begrunne nøye og tydeleg (noter henvisningar etc., og vis stadig til kor i teksten du hentar informasjon...) alt du hevdar/går ut frå.

Når det gjeld struktur, kan den vere viktig. Kanskje særleg sidan du skal presentere dette munnleg. Start med eit kort og greit samandrag. Så kjem innhaldsoversikt, evt. føreord (kort) der du gjer greie for val av problemstilling etc. I hovuddelen ville eg først teke for meg dei tre verka (gjerne lagt litt meir arbeid ned i eitt av dei - slik at du får vise at du har evne til å trenge djupt ned i stoffet òg). Deretter sett på fellestrekk dei imellom, eventuelle ulikskapar etc., før eg drøfta og konkluderte...

Lukke til iallefall! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Nydelig valg! :)

Ok, så du tolker disse tre skuespillene.

Kom med et kort sammendrag, for så å vise hva Ibsen egentlig sa og alle de fine underliggende temaene han alltid har, gjerne et stykke av gangen hvis du har tid, og så burde du på en eller annen måte bruke dem sammen. Enten du sammenlikner stykkenes tema eller Ibsens stemme i dem, eller om du plasserer dem i forhold til når de ble skrevet osv.

Du har en verden av muligheter med denne mannen.

Jelle - Ibsenfan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tolket selv Ibsen i min særoppgave. Brukte Et Dukkehjem, Gengangere og Hedda Gabler.

Jeg tolket hvert av verkene for seg selv, men hadde en sammelnligning og en tolkning av selve skrivetypen, og Ibsens baktanker i konklusjonen.

Ved å velge Ibsen, så har du det i hvert fall ikke vanskelig med å finne informasjon og hjelp til tolkningen. Bare søk litt på google, så skal du se :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...