AnonymBruker Skrevet 28. november 2010 #1 Skrevet 28. november 2010 Jeg lurer på å kjøpe noen aksjer, men lurer litt på hvordan det funker, dette med skatt? Skatter jeg noe av dette mens jeg eier akskjene, eller er det kun ved salg man skatter av evt gevinst? Dersom jeg kjøper aksjer for 10 000 kr, og etter en stund selger de igjen for 15 000. Skatter jeg da 28 % av 15 000, eller 5 000? og det samme motsatt: selger jeg de samme aksjene for 5 000, er det 28 % av 5 000 eller 10 000 som gjelder?
QueenPenelope Skrevet 28. november 2010 #2 Skrevet 28. november 2010 Du skatter ikke av aksjene så lenge du eier dem (ikke kan du få fradrag for urealisert tap heller). Skatteplikten/fradragsretten kommer i det øyeblikk du selger aksjene, enten med tap eller gevinst. Du skatter kun av gevinsten. Det betyr i ditt tilfelle at du skal skatte av 5000 om du selger for 15000, eller få fradrag basert på 5000 om du selger for 5000 (altså med tap). Skattesatsen er på 28%, ikke medregnet skjermingsfradraget som du får om du eier aksjene over nyttår. Holder vi skjermingsfradraget unna regnestykket, vil det se slik ut: Kjøp: 10 000 Salg: 15 000 Skatt: 5000x0,28= 1400 Kjøp: 10 000 Salg: 5 000 Fradrag: 5000x0,28= 1400
AnonymBruker Skrevet 28. november 2010 #3 Skrevet 28. november 2010 Du skatter av utbytte på aksjene mens du eier dem, men selve "verdien" på aksjene skatter du ikke av før du evt selger med gevinst.
QueenPenelope Skrevet 28. november 2010 #4 Skrevet 28. november 2010 Riktig som AB sier. Jeg nevnte ikke utbytte i posten min... Utbytte skatter du av mens du eier aksjene, 28% skatt på det også.
AnonymBruker Skrevet 28. november 2010 #5 Skrevet 28. november 2010 utbyte er evt det jeg får "betalt" av firmaet for å eie aksjene?
QueenPenelope Skrevet 28. november 2010 #6 Skrevet 28. november 2010 Tja, på en måte. Du får utbytte fordi du eier aksjer i firmaet. Utbytte er når firmaet betaler ut overskuddet til aksjeeierne. Ikke alle betaler ut utbytte hvert år, da generalforsamlingen kan bestemme at overskuddet skal brukes til videre investering i selskapet.
Østlandet Skrevet 28. november 2010 #7 Skrevet 28. november 2010 Tja, på en måte. Du får utbytte fordi du eier aksjer i firmaet. Utbytte er når firmaet betaler ut overskuddet til aksjeeierne. Ikke alle betaler ut utbytte hvert år, da generalforsamlingen kan bestemme at overskuddet skal brukes til videre investering i selskapet. Bare ikke glem at du betaler formueskatt av aksjer da. Om du har positiv formue over innslagspunktet. Men, det blir jo akkurat det samme som annen formue. Bankinnskudd etc.
AnonymBruker Skrevet 28. november 2010 #8 Skrevet 28. november 2010 DVs jeg betaler formuesaktt av aksjer jeg eier til envher tid? Hvordan beregnes da denne saketten? Antatt verdi ved årsskiftet? Hva skjer om denne verdien da er lavere enn når jeg kjøpte?
Østlandet Skrevet 28. november 2010 #9 Skrevet 28. november 2010 DVs jeg betaler formuesaktt av aksjer jeg eier til envher tid? Hvordan beregnes da denne saketten? Antatt verdi ved årsskiftet? Hva skjer om denne verdien da er lavere enn når jeg kjøpte? Ja. Men husk. Du må over nedre grense for formueskatt da. Igjen akkurat som med andre formuesverdier. Enten det er hus, bil bankinnskudd eller annet. Verdiene ved årskifte blir lagt til grunn. Og er aksjeverdien lavere da, så er den nettopp det. Igjen, akkurat som alt annet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå