Fantomina Skrevet 28. november 2010 #1 Skrevet 28. november 2010 (endret) . Endret 29. oktober 2015 av Fantomina
Shade Skrevet 28. november 2010 #2 Skrevet 28. november 2010 Jeg synes det er greit med kombinert når jeg ønsker meg noe ekstra dyrt Men erfaringsmessig (ikke at det bryr meg nå men det var ikke så kjekt når jeg var liten ) så er ofte kombigaver mindre enn det jeg ville fått hvis jeg hadde hatt bursdag en annen tid på året. Som sagt, helt greit nå, jeg blir glad bare jeg får gave Men ikke så gøy når jeg var yngre
Anglofil Skrevet 28. november 2010 #3 Skrevet 28. november 2010 Personlig synes jeg det er en uting om det blir til at man glemmer den ene begivenheten helt og at det blir en klar forskjellsbehandling. Husker hvor sårt det var når jeg var liten og fikk slike samlede bursdags- og julegaver og det føltes som man fikk mindre gaver enn alle andre. Det er klart, jeg kan forstå at dyrere gaver samles, f.eks så fikk jeg en jul en veldig dyr ting til 5000 kr, og da var det kombinert bursdags- og julegave. Dét har jeg forståelse for, men jeg synes det blir litt feil hvis man f.eks gir alle barnebarna 100 kr til bursdagen og 100 kr til jul, men den som da har bursdagen helt oppi julen får kun den éne 100-lappen. Forskjellsbehandlingen er vel kanskje den jeg har merket sterkest, og ikke nødvendigvis hva gaven(e) har hatt i verdi i seg selv. Mvh Yvonne
Fanta Exotic Skrevet 28. november 2010 #4 Skrevet 28. november 2010 Jeg har noen venninner som har bursdag like oppunder jul, og de har sagt at de hatet å få kombinert gave da de var barn. Men nå som de er voksne, så syns de det er like greit. Men har man barn så syns jeg ihvertfall foreldrene skal gi både jule og bursdagsgaver.. Ihvertfall hvis barnet har søsken som har bursdag med noen måneder i mellom.
Gjesten Skrevet 28. november 2010 #5 Skrevet 28. november 2010 Det er vel som Yvonne sier, at det blir en uting hvis du glemmer den ene begivenheten helt. Det være seg at de får en billigere gave enn de to ville være kombinert, eller at man f.eks. venter med å gi bursdagsgaven, slik at vedkommende ikke får noen ting før jul. Da føles det jo ikke som en bursdagsgave lenger. Personlig synes jeg ikke det gjør noe. Hvis jeg ønsker meg noe dyrt, og noen ser sitt snitt til å kombinere bursdags- og julegave slik at jeg faktisk kan få det jeg ønsker meg, synes jeg bare det er kjempehyggelig! Men jeg kan se at det kan være trist for barn som gleder seg til bursdagen sin i flere måneder, for så ikke å få noe før jul.
LineGourmet Skrevet 28. november 2010 #6 Skrevet 28. november 2010 Har selv bursdag på julaften.. :dåne: Foretrekker gave hver for seg, men det er mest for at jeg ikke vil at bursdagen skal glemmes i julaften Jeg har brukt 30 år på å lære opp familien at ordentlig bursdagskort er svært viktig for meg, i motsetning til "gratulerer med dagen" på et julekort!
The Kitten Skrevet 28. november 2010 #7 Skrevet 28. november 2010 Jeg har bursdag i midten av november. Ikke så veldig nært jul, men nært nok til at noen gir kombinert bursdag- og julegave. Synes det er ok hvis gaven. er litt dyr, men hvis det er et forsøk på å komme billigst mulig unna kan jeg ærlig talt si jeg blir fornærmet.
Periwinkle Skrevet 29. november 2010 #8 Skrevet 29. november 2010 Har en kamerat som har bursdag 30 desember - kjøpte kombinert jule-, og bursdagsgave i år fordi vi ville gi han en litt større gave, som vi vet han vil sette pris på. Min niese har bursdag i midten av januar og vi har kjøpt kombinert jule-, og bursdagsgave til henne også, fordi jeg visste hva vedkommende ønsket seg, og vi valgte å kjøpe noe av kvalitet i steden for et billigere produkt for å absolutt få råd til en bursdagsgave i tillegg. Det samme som til min niese har vi gjort til min søster og svoger. Av samme årsak, kvalitet fremfor pris. De har ikke bursdag før i April/mai. Skjønner at det kanskje for barn, slik som min niese, blir litt kjedelig på bursdagen sin, så derfor får hun et fint kort og invitasjon til å bli med oss på kino en dag (Hun blir 3 så dette er veldig stas for henne) til søster/svoger så vet jeg de ikke bryr seg like mye om bursdagsgaver, men de vil også få kort og kanskje blomster, eller noe lite til bursdag, bare for å markere dagen, men ikke noe stort fordi vi har gitt dette til jul. Vi gjør dette fordi ja, vi sparer nok litt penger på dette, men samtidig så er vi studenter og vi har stor familie, så da må det jo være bedre for de å få en gave de ønsker seg, og som er av god kvalitet?
Gjest Iah Skrevet 29. november 2010 #9 Skrevet 29. november 2010 Når det gjelder barn, ja da synes jeg det er viktig å skille mellom jul og bursdag. Når det gjelder voksne synes jeg det er uproblematisk å slå sammen de to. Hadde selv en eks som hadde bursdag rett før jul og det hendte jeg slo sammen de to og kjøpte en stor gave, fremfor to litt mindre.
AnonymBruker Skrevet 29. november 2010 #10 Skrevet 29. november 2010 Kjæresten min har bursdag lille juleaften, og siden vi er studenter så har det hendt at jeg har kjøpt en finere dyrere ting han har ønsket seg, i stede for 2 forskjellige gaver (hadde jo ikke hatt penger nok til det han ønska seg ellers). Men jeg har alltid gitt en liten oppmerksomhet den andre dagen. Det skal jo ikke mer til enn en innpakka sjokoladeplate, og et bursdagskort å føle seg huska. Det som er verre her er visst julepapir på bursdagen.
Wonders Skrevet 29. november 2010 #11 Skrevet 29. november 2010 pakk inn halvparten i julegave, og andre halvparten i bursdagspapir da vel. Feir begge.
IdaEmilia Skrevet 29. november 2010 #12 Skrevet 29. november 2010 Jeg har bursdag i begynnelsen av desember, er jo ikke helt oppe i jula, men nært nok likevel. Har flere ganger fått kombinert bursdagsgave og julegave fra diverse slektninger. Men min erfaring er at den kombinerte bursdags- og julegaven koster omtrent det samme som en ville gjort hvis jeg hadde fått to forskjellige. Nå betyr jo ikke egentlig prisen på gaven alt, men jeg synes det blir litt dumt og si at "dette er både jule- og bursdagsgave", og så får broren min omtrent det samme, selv om hans gave er bare julegave liksom. Da kan man heller blåse i å gi noen bursdagsgave...
cindarella Skrevet 29. november 2010 #13 Skrevet 29. november 2010 Jeg synes det er greit, så lenge pakken har en verdi tilsvarende to gaver. Jeg har foreksempel en venninne som har bursdag i romjulen, og i år får hun kombinert gave fra meg. Vanligvis gir vi gaver rundt 200 kr, men i år koster pakken hennes 400. Hun sier selv at hun ofte får kombinerte gaver, og at hun ikke har noe i mot det
Kayli Skrevet 29. november 2010 #14 Skrevet 29. november 2010 De gangene man ønsker seg noe litt dyrere, syns jeg det må være greit med kombinert pakke til voksne. Med barn blir det noe annet, selvfølgelig. Har selv en datter som er født 21. desember og en tantunge som er født 23. desember, og for disse er det uaktuelt med bare en pakke.
Sophia. Skrevet 29. november 2010 #15 Skrevet 29. november 2010 Jeg syns det er helt greit å kombinere gaven når det er noe litt dyrere enn man ville gitt hver for seg. Da er det jo i grunn bare en fin ting å gjøre!
nissejenta Skrevet 29. november 2010 #16 Skrevet 29. november 2010 Har også bursdag i jula, men både venner og familie har vært nøye med å gi julegave og bursdagsgave separat. Må innrømme at det er litt moro med gave både på juleaften og på bursdag ;) Men ondskapsfullt å slå sammen? Nei, det synes jeg ikke! Hvis man ønsker seg noe dyrt er det jo helt perfekt
Husplante Skrevet 29. november 2010 #17 Skrevet 29. november 2010 Hei, det var jeg som skrev at å gi bort 'kombinasjonsgaver' var ondskapsfullt og fornærmende Jeg ordla meg nok på en litt brutal måte! Det er jo ikke ondskapsfullt, men i visse tilfeller kan det være fornærmende. Noen gir meg kombigaver fordi de rett og slett ikke gidder å finne to gaver, det er bare teit gjort. Og som de andre sa over her, at noen gir kombigave til den ene ungen også får søsteren/broren en nesten lik gave, da burde jo heller kombigaven vært litt unik eller hatt en litt høyere verdi... Men nå er jeg utrolig sær når det gjelder gaver altsa! Ble alltid skuffet da jeg var liten nemlig. Ikke over gavene selv, men fordi min mor ALLTID var nødt til å si hva jeg skulle få til jul og bursdag! Hun var alltid så spent på reaksjonen min, hun har aldri vært god på å holde hemmeligheter... Reaksjonen ville nok vært større hadde hun bare ventet. I år får jeg en kombinasjonsgave, og jeg vet hva det er også, men det er helt ok! Får nemlig et fonduesett fra Sveits av svigers det har jeg alltid ønsket meg. Konklusjon: Det er greit for meg også, så lenge det virkelig er noe jeg ønsker meg, det er litt høyere av verdi, og så lenge jeg får en marsipangris eller en pose sjokolade, eller hva som helst pittelite bare for å markere at jeg også får noe 'eget' til jul :) Uff skriver alltid sånne lange noveller når jeg skriver innlegg jeg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå