Gå til innhold

Har du misbrukt egenmelding?

Fremhevede innlegg

Gjest gjest- silje
Skrevet

Jeg tror noen mennesker har et litt rart syn på hva det vil si å være utbrent. Alle blir slitne av jobb noen ganger. Jeg synes egentlig det skal være ganske ekstraordinært for at det skal være grunnlag for å ta seg fri av den grunn. Av og til må man bare ta seg sammen og gjøre jobben man er ansatt for å gjøre.

Derfor parentesen. Snakker om utbrenthet som "veggen", synes ikke noe om de som gjør det motsatt heller, drar det så langt at de må sykemelde seg i nesten et år for å klare å komme seg opp av hullet de har gravd seg ned i. Alle blir sliten det her helt normalt, men det er forskjellige grader av det også.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det har jeg gjort flere ganger.

Da har jeg vært så psykisk utmattet at jeg bare måtte ha et par dager fri for å hente meg inn igjen. Alternativet hadde vært å gå på en skikkelig smell senere. Nå må det sies at det gjaldt en periode hvor jeg hadde store belastninger i hverdagen.

Til gjengjeld så går jeg på jobb om jeg "bare" er syk og ikke kan smitte noen. Jeg har en høy terskel der.

Skrevet

Ja, det har jeg. Har tatt egenmelding flere ganger når jeg ikke har følt for å gå på jobb. Om jeg har hatt vondt i arbeidslysta, sovet dårlig eller generellt føler meg litt utafor. Men det har kanskje skjedd 4-5 ganger, og er ikke noen stor greie synes jeg. Er uansett sjelden syk og borte ellers, så har ikke så dårlig samvittighet.

Tror ikke noe på at "alle" her har så god arbeidsmoral at de går på jobb uansett, og at de aldri skulker..

Jeg er også sjelden syk, men jeg skulker da ikke jobb av den grunn. Har du vondt i viljen har du vær så god å gi den en moralpreken ognkomme deg på jobb.

Skrevet

Noen vil kanskje si jeg har misbrukt egenmelding, andre ikke.

Jeg tok to dager egenmelding, ikke fordi jeg skulle ha langhelg, men fordi jeg ikke orket å gå på jobb. Hadde opplevd stort svik fra ektefellens side (ikke utroskap dog), og orket ikke noe. Å gå ut med søpla var noe jeg måtte grue meg til i lang tid, og når jeg endelig tok den ut var den så full at det nesten rant over. Middagslaging, dusjing og andre helt nødvendige ting ble utsatt til sent på kveld, hadde ikke krefter til å få gjennomført noe. Så det ble til at jeg åt middag rundt midnatt og stupte i seng. På jobb måtte jeg ha regelmessige pauser for å gå på dass og grine. Har heldigvis en jobb hvor man kan rive seg løs i noen minutter av gangen. Så jeg ringte og sa jeg var syk i to dager, har litt dårlig samvittighet for det men trengte det virkelig. Var fortsatt nedkjørt da jeg kom på jobb tredje dag, men hadde fått innhentet meg littegrann i hvert fall.

Skrevet

Tja, det er litt i grenseland...

I min forrige jobbet jeg en lang periode vannvittig mye på grunn av flere ting, jeg var på grensen av utbrent og følte at "veggen" kom nærmere og nærmere for hver dag som gikk. Våknet hver morgen med dundrende hodepine, spente skuldre og grudde meg noe vannvittig for å gå på jobb. Da tok jeg meg faktisk en egenmelding for å samle krefter og noen dager med total avslapning ga meg absolutt ny energi!

Skrevet

Jeg er temmelig sikker på at enkelte vil mene at jeg har misbrukt egenmeldingsdager når jeg har vært forkjøla og blir hjemme en feberfri dag. Jeg vet imidlertid veldig godt, av bitter erfaring, at hvis jeg drar på jobb første feberfrie dag kommer jeg til å hangle og skrante i ukevis. Hvis jeg tar den ekstra dagen og sover rikelig blir jeg ordentlig frisk. Jeg mener det er bedre både for arbeidsgiver og meg selv at jeg unngår å yte halvveis i flere uker, og kommer meg ordentlig på beina. Sjefen min er enig i tankegangen, og har sendt hjem folk som h*n mener overvurderer hvor mye de har frisknet til.

Jeg får vondt i arbeidslysten innimellom, men det har hittil ikke holdt meg hjemme. Jeg har en sånn jobb hvor jeg eventuelt kan ta en kort dag og gå og gjøre noe mentalhelsebringende, jeg mangler ikke akkurat avspaseringstid å ta av...

Skrevet (endret)

Nei, det har jeg ikke. Jeg går på jobb selv om jeg er litt syk eller absolutt ikke har lyst. Har ikke samvittighet til noe annet.

Hender jeg mistenker noen kollegaer i å bruke egenmelding uten at de er syke. Det synes jeg er utrolig dårlig gjort mot oss andre som sliter og står på.

Bare så det er sagt: Jeg mener at å være psykisk utslitt er like ille som en kraftig forkjølelse, men at arbeidslysten ikke er til stede er IKKE grunn til å skulke jobb og likevel motta lønn.

Endret av Grønt blad
Skrevet

Nei, det har jeg ikke, men jeg har nok sikkert vært hjemme noen ganger selv om jeg kunne holdt ut å være på jobb. Jeg er imidlertid av den oppfatning at jeg ikke må være døden nær for å holde meg hjemme.

Jeg synes det er viktig å huske på at det ikke bare er fysiske sykdommer som kan være "egenmeldingsgrunn".

Skrevet

Det som virker veldig uheldig på akkurat dette, er når man jobber et sted hvor enkelte "casher ut" alle 24 egenmeldingsdager hvert eneste år (IA bedrift).

Andre vil ikke nødvendigvis gjøre det samme, men det blir muligens lettere for enkelte å misbruke egenmeldingsretten når man ser at andre tar seg friheten. Det skaper et dårlig arbeidsmiljø, en dårlig arbeidsmoral, og en slags ansvarsfraskrivelse.

Jeg skjønner ikke hvorfor arbeidsplassen faktisk kan godta at noen bruker 24 egenmeldiger hvert eneste år.

Det bør taes som et hint om at folk ikke akkurat trives på jobb. :tristbla:

Skrevet

Det har jeg gjort flere ganger.

Da har jeg vært så psykisk utmattet at jeg bare måtte ha et par dager fri for å hente meg inn igjen. Alternativet hadde vært å gå på en skikkelig smell senere. Nå må det sies at det gjaldt en periode hvor jeg hadde store belastninger i hverdagen.

Til gjengjeld så går jeg på jobb om jeg "bare" er syk og ikke kan smitte noen. Jeg har en høy terskel der.

Dette er vel ikke misbruk. Det kan faktisk være andre grunner enn fysiske til at man ikke føler seg i stand til å gå på jobb.

Skrevet

Dette er vel ikke misbruk. Det kan faktisk være andre grunner enn fysiske til at man ikke føler seg i stand til å gå på jobb.

Jeg følte at det var misbruk for jeg var jo ikke syk. Bare ufattelig sliten pga belastningene. Neida. Jeg har ikke dårlig samvittighet fordi jeg skjønte at jeg trengte det. I tillegg så stiller jeg opp for jobben på mange andre måter og har en del overtidstimer som jeg ikke får betalt for.

Skrevet

Jeg har ofte vondt i viljen, men drar likevel alltid på jobb, og yter faktisk heller ofte litt ekstra, for da får jeg kanskje dra hjem tidligere.

Én gang har jeg likevel misbrukt egenmelding, én dag. Min samboer gjennom tre år hadde dagen før, som lyn fra klar himmel, sagt at han trodde kanskje ikke forholdet vårt burde fortsette. Det var så surrealistisk for meg som trodde vi hadde det helt perfekt, at jeg ikke klarte å takle det på egen hånd. Dermed pakket jeg en bag og reiste bort, til hjemplassen min for å finne støtte hos min mor og mine beste venninner. Hadde jeg ikke tatt den egenmeldingsdagen, hadde jeg ikke kommet meg hjem den helga.

Fjotten ombestemte seg for øvrig raskt, så da jeg kom hjem igjen to dager senere trakk han tilbake alt og mente han hadde vært sinnssyk i gjerningsøyeblikket - heldigvis :)

En annen gang hadde jeg utrolig lyst å ta en egenmeldingsdag i romjula - jeg burde egentlig fått fri da pga jeg hadde jobb hele forrige jula, men vi hadde en urettferdig hurpe av en personalsjef (den diagnosen er enstemmig vedtatt blant de ansatte), så jeg måtte jobbe én dag i romjula og fikk derfor ikke være sammen med familien den tiden (fire-fem timers reisetid mellom jobb og familie). Var på nippet til å ta egenmelding, men ombestemte meg, og reiste tilbake til byen for å dra på jobb - og så ble jeg forkjøla og kunne ikke gå på jobb likevel :kjefte:

Skrevet

Har hatt dager jeg har litt mer vondt i viljen en andre dager, men har sparket meg selv i baken da :gjeiper: Trives godt i jobben min og vet at hvis jeg ikke kommer på jobb så går det faktisk ut over kollegaene mine.. Så nei, har aldri misbrukt egenmeldinger :)

Skrevet

Hvordan er reglene for egenmelding egentlig? :P

Skrevet (endret)
Én gang har jeg likevel misbrukt egenmelding, én dag. Min samboer gjennom tre år hadde dagen før, som lyn fra klar himmel, sagt at han trodde kanskje ikke forholdet vårt burde fortsette. Det var så surrealistisk for meg som trodde vi hadde det helt perfekt, at jeg ikke klarte å takle det på egen hånd. Dermed pakket jeg en bag og reiste bort, til hjemplassen min for å finne støtte hos min mor og mine beste venninner. Hadde jeg ikke tatt den egenmeldingsdagen, hadde jeg ikke kommet meg hjem den helga.

Fjotten ombestemte seg for øvrig raskt, så da jeg kom hjem igjen to dager senere trakk han tilbake alt og mente han hadde vært sinnssyk i gjerningsøyeblikket - heldigvis :)

Synes ikke dette kan kalles misbruk. Hvis man er så fortvilet og ute av seg at man ikke makter å være mentalt tilstede, er det bedre å holde seg hjemme.Man trenger ikke å spy eller ha 40 i feber for å være borte fra jobb.

Endret av -stina
Skrevet (endret)

Ja, det var under min første sommerjobb og jeg kjente ikke til reglene. Egenmeldingen ble tatt ut fordi jeg var syk, men fordi det var kort tid siden forrige egenmeldig var den visst ikke "gyldig" og arbeidsgiver mente at dette egentlig var oppsigelsesgrunn.

Siden har jeg ikke brukt noen egenmeldingsdager, og jeg er igrunn usikker på om jeg har den rettigheten nå slik som arbeidskontrakten min er utformet nå.

Endret av PecanPie
Skrevet

Synes ikke dette kan kalles misbruk. Hvis man er så fortvilet og ute av seg at man ikke makter å være mentalt tilstede, er det bedre å holde seg hjemme.Man trenger ikke å spy eller ha 40 i feber for å være borte fra jobb.

Takk :) Jeg kaller det misbruk fordi jeg har en fysisk jobb jeg fint hadde klart å utføre (om enn ikke like bra som vanlig) selv om jeg var helt ute av meg, men hadde jeg dratt på jobb hadde jeg hatt det helt jævlig resten av helga. Måtte komme meg bort, og en sykemeldingsdag var min eneste mulighet til det. Jeg angrer ikke på at jeg gjorde det, men aldri i verden om sjefen min hadde godtatt det hvis jeg fortalte den egentlige grunnen.

Skrevet

Ja, jeg har misbrukt egenmeldinger.

Brukt en ekstra dag for å være på den sikre siden, vinterdepresjon (har gått på veggen en gang) og av kjærlighetssorg. Når det gjelder sistnevnte dro jeg på jobb, men sjefen sendte meg hjem med beskjed om at jeg hadde vondt i magen. Kjærlighetssorg i seg selv er ikke gyldig grunn for fravær. Men heldigvis finnes det menneskelige sjefer :)

Ellers drar jeg alltid på jobb. Har dratt på jobb bakfull en gang, og det skjer aldri igjen!

Skrevet

Har brukt egenmeldig på enkeltdager uten å være direkte fysisk syk. Har vel mer vært at jeg da er tappet psykisk.

Årsakene kan være ulike, feks psykisk stress på jobb og følelsen av å ikke beherske jobben, utmattende situasjoner i hjemmet med krevende barn, dager da alt virker tungt og håpløst.

At jeg av og til har tatt meg slike enkeltdager (2-3 dager i året?) tror jeg har hjulpet meg til å ikke bukke under på lang sikt.

Noen vil vel si at man kan bruke ferien til slikt, men feriedagene tas ut når ungene har skolefri (påske, sommer, jul etc) og da er jeg ikke alene. Jeg har heller ikke råd til å jobbe redusert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...