Gå til innhold

Har du misbrukt egenmelding?

Fremhevede innlegg

Gjest strykebrett
Skrevet

Har ikke misbrukt egenmelding, men har derimot vært hjemme i tre dager, selv om jeg sikkert kunne ha jobbet den tredje dagen.

Det å være hjemme den tredje dagen for å "bruke opp" egenmeldingsdagene er jo misbruk da. Man kan fint gå på jobb etter å ha vært hjemme i to dager selv om det ikke er IA-bedrift.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tok vel ut egenmelding en gang jeg var skikkelig fyllesyk i en sommerjobb da jeg var 18. Jeg kunne ikke gå på jobb i den tilstanden, men det var 100% min egen skyld at jeg hadde drukket så mye dagen før, så må vel kalle det misbruk av egenmeldingen.

Jeg kan ikke tenke meg at jeg ville gjort noe sånt i dag. Jeg synes det er en uting og vitner om hvor bortskjemte vi er i Norge.

Skrevet

Det å være hjemme den tredje dagen for å "bruke opp" egenmeldingsdagene er jo misbruk da. Man kan fint gå på jobb etter å ha vært hjemme i to dager selv om det ikke er IA-bedrift.

Kan gå på jobb ja, men man mister dagen uansett, så det er jo jobben som tjener på det og du er "taperen". Synes ikke det kan sammenlignes helt med å bruke egenmelding kun fordi man ikke gidder å jobbe og ønsker fri.

Skrevet

Nei, har ikke gjort det. Blir nesten aldri syk :lur:

Skrevet

Ja, det har jeg. Har tatt egenmelding flere ganger når jeg ikke har følt for å gå på jobb. Om jeg har hatt vondt i arbeidslysta, sovet dårlig eller generellt føler meg litt utafor. Men det har kanskje skjedd 4-5 ganger, og er ikke noen stor greie synes jeg. Er uansett sjelden syk og borte ellers, så har ikke så dårlig samvittighet.

Jeg synes dette er et dumt argument som dessverre ofte blir brukt at de som velger å ta betalt for å skulke jobb. Det at du ikke er mye syk ellers gjør det ikke noe mindre galt at du bruker egenmeldingen fordi du ikke vil jobbe.

Tror ikke noe på at "alle" her har så god arbeidsmoral at de går på jobb uansett, og at de aldri skulker..

Dette utsagnet provoserer meg enormt. Hvorfor i all verden skulle vi velge å lyve når vi er anonyme på et internettforum? Det er latterlig å prøve å lette sin egen samvittighet ved å anklage alle andre for å være like dårlige. Å gå ut fra at vi sitter her og gjør oss til bare fordi du selv har dårlig arbeidsmoral :filer:

• Liker 1
Skrevet

Kan gå på jobb ja, men man mister dagen uansett, så det er jo jobben som tjener på det og du er "taperen". Synes ikke det kan sammenlignes helt med å bruke egenmelding kun fordi man ikke gidder å jobbe og ønsker fri.

Med andre ord: Du har misbrukt en egenmeldingsdag.

Skrevet

Har du noen gang misbrukt en egenmelding? Jeg har inntrykk av at dette er ganske vanlig å gjøre, og må også innrømme at jeg gjorde det iblant før da jeg hadde en jobb jeg mistrivdes med. Har sluttet helt med dette etter jeg fikk en jobb med trivelige kolleger, der jeg blir satt pris på. Og der jeg ikke er overarbeidet alltid. På den gamle arbeidsplassen var jeg ofte sliten og nedbrutt, uten at jeg forsvarer at jeg misbrukte ordningen av den grunn. Fant en artikkel i Aftenposten om noen forskere som har funnet at få misbruker egenmeldinger:

http://www.aftenposten.no/jobb/article3924593.ece

Jeg må si jeg synes grunnlaget for den konklusjonen er litt tynn. De har funnet ut at de fleste bruker få egenmeldinger, ja. Men de vet jo ikke av den grunn om personene har vært syke. De skriver også at de som har mange egenmeldinger også har mange sykemeldinger, og konkluderer dermed med at disse er reellt syke. Men jeg har jo selv hørt folk si at de går til lege når de faktisk er syke, og tar egenmelding når de vil ha litt fri. Så jeg synes ikke den forskningen holder helt vann. Og det er jo dessuten fullt mulig å få legemelding selv om en ikke er syk, siden mange sykdommer ikke synes på en.

Hvor ofte bruker du egenmelding, og har du noen gang misbrukt ordningen? Hvis du misbrukte den, var du sliten, eller ville du bare ha fridager?

Nei. Har ikke det. Elsker jobben min. Har noen kollegaer som har sendt meg hjem fordi de mener at jeg er smittefare. JEg sitter isolert på et kontor, alene, men litt snørr er gørr.

nei, aldri gjort.. har ikke egenmelding :P

? Har du ikke egenmelding? :gjeiper:

Dette utsagnet provoserer meg enormt. Hvorfor i all verden skulle vi velge å lyve når vi er anonyme på et internettforum? Det er latterlig å prøve å lette sin egen samvittighet ved å anklage alle andre for å være like dårlige. Å gå ut fra at vi sitter her og gjør oss til bare fordi du selv har dårlig arbeidsmoral :filer:

Det provoserer meg, å! Når man er anonym så er det jo veldig greit å kunne "lete" sine dårlig samvittighet, dersom man har en.

Gjest strykebrett
Skrevet

Egenmeldng er et velferdsgode som skal brukes når man ikke KAN komme på jobb når man er syk. At du blir hjemme selv om du er frisk fordi du føler at du "taper" på det er jo helt åpenbart misbruk av en god ordning.

Hva er det egentlig som er forskjellen mellom å bli hjemme en dag selv om man er frisk og det å bruke egenmelding kun fordi man vil ha fri? Det er jo akkurat det samme. Det blir ikke mer riktig fordi du har to dager med reell sykdom først vel!

Gjest Anjelika
Skrevet

Nei, må nok skryte på meg for høy arbeidsmoral selv.

I tillegg så trenger jeg egenmeldingsdagene til når jeg faktisk er for syk til å jobbe, for influensaen kommer like sikkert som julaften hver vinter.

Skrevet

Nei, det har jeg ikke gjort, og det ville heller aldri falle meg inn. Hadde jeg mislikt en jobb så mye at jeg later som at jeg er syk, hadde jeg heller sluttet.

Skrevet

Litt usikker, faktisk...

Jeg har ved to anledninger tatt meg en egenmelding på litt sviktende grunnlag. Dvs at jeg offisielt var forkjølet, mens egentlig lå hjemme i senga og prøvde å skrape sammen krefter nok til å holde en stund til. Var helt og fullstendig på felgen og satt på jobb som en zombie, og fant ut at det beste var å faktisk være helt i fred hjemme og sove ut et par dager.

Har i grunnen ikke dårlig samvittighet for dette, for det hjalp betraktelig på energien etterpå, noe som også kom jobben til gode. Jeg har også høy terskel for å være borte når jeg ellers er småsyk eller har syke barn, og runder nedover når jeg skriver overtid- så kan ikke si jeg føler meg som noen snylter selv om noen sikkert vil dømme meg nord og ned ;)

Skrevet

Det spørs litt hvordan jobb man har. Hvis man jobber i butikk som meg er det litt dritt å møte kundene når man ikke er i form til det. Har brukt egenmelding et par ganger fordi ansiktet mitt var tydelig preget av grining :P (krangling med ekskjæreste)

Gjest AnneShirley
Skrevet

Nei, jeg har nesten dårlig samvittighet når jeg er hjemme og VET at det er riktig valg også.

Gjest gjest- silje
Skrevet

Nei. Man har ikke rett på fridager fordi man ikke er syk.

Men man er ikke nødt til å ha influensa, det er nok at man er totalt utslitt(snakker ikke om normal slitenhet) og tar noen dager til å samle opp energi. Bedre å gjøre det, enn å havne på legevakta med utbrenthet.

Skrevet

Men man er ikke nødt til å ha influensa, det er nok at man er totalt utslitt(snakker ikke om normal slitenhet) og tar noen dager til å samle opp energi. Bedre å gjøre det, enn å havne på legevakta med utbrenthet.

Jeg tror noen mennesker har et litt rart syn på hva det vil si å være utbrent. Alle blir slitne av jobb noen ganger. Jeg synes egentlig det skal være ganske ekstraordinært for at det skal være grunnlag for å ta seg fri av den grunn. Av og til må man bare ta seg sammen og gjøre jobben man er ansatt for å gjøre.

Gjest gjestdeluxe
Skrevet

Har du noen gang misbrukt en egenmelding?

Nei, jeg har kun brukt de. Men det er lenge siden nå.

Skrevet

Egenmeldng er et velferdsgode som skal brukes når man ikke KAN komme på jobb når man er syk. At du blir hjemme selv om du er frisk fordi du føler at du "taper" på det er jo helt åpenbart misbruk av en god ordning.

Hva er det egentlig som er forskjellen mellom å bli hjemme en dag selv om man er frisk og det å bruke egenmelding kun fordi man vil ha fri? Det er jo akkurat det samme. Det blir ikke mer riktig fordi du har to dager med reell sykdom først vel!

Det er stor forskjell på hvorfor man har brukt egenmeldingen. Jeg brukte den fordi jeg var syk, mens andre har brukt den fordi de ville ha litt fri.

At jeg ble passelig frisk etter to dager var jo bra det, men det betyr ikke at jeg burde dratt på jobben tredje dag. Det er ofte lurt å holde seg hjemme en dag mens man er passe frisk, så man blir 100% frisk.

Jeg kunne aldri brukt egenmelding fordi jeg er drittlei jobben og ønsker fri. Det er i min verden noe helt annet enn å holde seg hjemme tredje dagen slik at man kommer seg helt.

Skrevet

Jeg har brukt egenmeldingsdager fordi jeg har vært så sliten psykisk at jeg ikke har fungert normalt.

Hvorfor? Jo, spontanabort, bråkete nabo på natta, manglende søvn og ekstremt arbeidspress.

Har jeg noen gang angret på det? Nope.

Skrevet

Jeg har brukt egenmeldingsdager fordi jeg har vært så sliten psykisk at jeg ikke har fungert normalt.

Hvorfor? Jo, spontanabort, bråkete nabo på natta, manglende søvn og ekstremt arbeidspress.

Har jeg noen gang angret på det? Nope.

Jeg har også gjort noen lignende et par ganger. Og da har det faktisk vært min vurdering at jeg har vært for syk til å jobbe - følelsen av at man er for dårlig psykisk er da ikke noe mindre "sykt" enn en kraftig forkjølelse.
Skrevet

Jeg tror noen mennesker har et litt rart syn på hva det vil si å være utbrent. Alle blir slitne av jobb noen ganger. Jeg synes egentlig det skal være ganske ekstraordinært for at det skal være grunnlag for å ta seg fri av den grunn. Av og til må man bare ta seg sammen og gjøre jobben man er ansatt for å gjøre.

Jeg er helt enig i det du skriver her. Absolutt. Jeg er veldig for å ta seg sammen, bite tenna sammen, og stå på. Likevel har jeg som sagt samme erfaring som Gjest-silje, at du har brukt så mye over så lang tid at du vet at du er en hårsbredd fra å bokstavlig talt klappe sammen.

For min egen del synes jeg da det er like greit å ta seg en dag eller to hjemme, framfor å risikere sykmelding i uker og måneder- også for jobbens del. Da er det altså ikke snakk om å være litt sliten eller lei, men når du i ukevis har våknet med sementskuldre og hodepine og tenkt ikke "Æsj, jeg må stå opp, blæh!" men "Nå vil jeg faktisk heller dø enn å stå opp". Da ligger det også i kortene at det ikke er snakk om noe som skjer mange ganger i året- lista ligger i alle fall skyhøyt for meg.

Min personlige mening er at alle bør stå på så mye de klarer, og ikke være for slappe med vurderingen av hva man kan klare. Men for å si det sånn, hvis min kollega har en mor på sykehuset som hun må besøke hver dag etter jobb, i tillegg til unger og hus, og etterhvert ser ut som hun holder på å gå i bakken- så vil jeg ikke kalle det for "misbruk" dersom hun tar seg et par dager hjemme. Andre ting, som skilsmisse, genererer jo ofte ordentlig sykmelding over flere uker, selv om personen fysisk sett er i full stand til å jobbe, men jeg føler ikke at det er min sak å kritisere det.

Derimot ville jeg sett litt skjevt på den som tilfeldigvis ble syk på veldig passende tidspunkter gang på gang, eller som ofte tok sykedager etter en jobbpils el. Heldigvis har jeg dog ikke lederansvar, så det kan jeg overlate til sjefen min ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...