AnonymBruker Skrevet 28. november 2010 #1 Skrevet 28. november 2010 Har du noen gang misbrukt en egenmelding? Jeg har inntrykk av at dette er ganske vanlig å gjøre, og må også innrømme at jeg gjorde det iblant før da jeg hadde en jobb jeg mistrivdes med. Har sluttet helt med dette etter jeg fikk en jobb med trivelige kolleger, der jeg blir satt pris på. Og der jeg ikke er overarbeidet alltid. På den gamle arbeidsplassen var jeg ofte sliten og nedbrutt, uten at jeg forsvarer at jeg misbrukte ordningen av den grunn. Fant en artikkel i Aftenposten om noen forskere som har funnet at få misbruker egenmeldinger: http://www.aftenposten.no/jobb/article3924593.ece Jeg må si jeg synes grunnlaget for den konklusjonen er litt tynn. De har funnet ut at de fleste bruker få egenmeldinger, ja. Men de vet jo ikke av den grunn om personene har vært syke. De skriver også at de som har mange egenmeldinger også har mange sykemeldinger, og konkluderer dermed med at disse er reellt syke. Men jeg har jo selv hørt folk si at de går til lege når de faktisk er syke, og tar egenmelding når de vil ha litt fri. Så jeg synes ikke den forskningen holder helt vann. Og det er jo dessuten fullt mulig å få legemelding selv om en ikke er syk, siden mange sykdommer ikke synes på en. Hvor ofte bruker du egenmelding, og har du noen gang misbrukt ordningen? Hvis du misbrukte den, var du sliten, eller ville du bare ha fridager?
QueenPenelope Skrevet 28. november 2010 #2 Skrevet 28. november 2010 Jeg har 4 fraværsdager på 3 år, og de ble brukt samtidig (IA-bedrift), når jeg hadde influensa. Var vel ingen som ville ha meg på jobb engang da, og med 41 i feber, hadde jeg ikke klart det heller. Så nei, jeg misbruker aldri egenmeldingen, og har vel heller gått på jobb når jeg strengt tatt burde holdt meg hjemme.
AnonymBruker Skrevet 28. november 2010 #3 Skrevet 28. november 2010 Ja, jeg har misbrukt egenmelding. Ikke i jobben jeg har nå, men i forrige. Det var ikke fordi jeg ikke gadd å gå på jobb, men fordi jeg hadde kranglet skikkelig med eksen min (mens vi var sammen) og han ville absolutt treffes og snakke på et tidspunkt han visste jeg skulle vært på jobb. Gikk på jobb dagen etter. Jeg har forøvrig aldri tatt ut alle tre dagene i en egenmelding.
AnonymBruker Skrevet 28. november 2010 #4 Skrevet 28. november 2010 Nei, så klart ikke. Bruker egenmelding når jeg faktisk er syk, ellers går jeg på jobb.
Gjest Idamarte Skrevet 28. november 2010 #6 Skrevet 28. november 2010 Jeg har aldri brukt egenmelding for å få "fridager", men ved noen anledninger når jeg har vært syk, har jeg nok kanskje vært i stand til å gå på jobb. Da har jeg ikke misbrukt egenmeldingen med vilje, men har kanskje gjort en dårlig vurdering av hvor syk eller lite syk jeg har vært.
AnonymBruker Skrevet 28. november 2010 #7 Skrevet 28. november 2010 Jeg har aldri brukt egenmelding for å få "fridager", men ved noen anledninger når jeg har vært syk, har jeg nok kanskje vært i stand til å gå på jobb. Da har jeg ikke misbrukt egenmeldingen med vilje, men har kanskje gjort en dårlig vurdering av hvor syk eller lite syk jeg har vært. Det er vel sjelden man er så syk at man fysisk ikke er istand til å gå på jobb, men når man er sterkt redusert og i tillegg smittefarlig, så bør man absolutt holde seg hjemme. Det er mange som absolutt skal på jobb uansett hvor syke de er, og det er egentlig en like stor uting som når folk lyver om sykdom. Å sitte og nyse folk opp i ansiktet i et åpent kontorlandskap er feks direkte hensynsløst. Og koster sannsynligvis bedriftene mer enn om man hadde unnet seg de egenmeldingsdagene. 2
Gjest Wolfmoon Skrevet 28. november 2010 #8 Skrevet 28. november 2010 Med tanke på at jeg som frilans ikke har egenmeldingsdager og uansett ikke får lønn om jeg er syk, så prøver jeg å komme meg på jobb samme søren Men samtidig er det viktig å være bevisst på at man faktisk skal kunne fungere på jobb også, ikke bare møte opp. Er jeg syk, så fungerer det dårlig på jobb, og da er det bedre å faktisk bli hjemme. Ellers har jeg aldri misbrukt egenmeldingsdager, den gang jeg hadde det. Til det har jeg altfor sterk arbeidsmoral.
Gjest Idamarte Skrevet 28. november 2010 #9 Skrevet 28. november 2010 Det er vel sjelden man er så syk at man fysisk ikke er istand til å gå på jobb, men når man er sterkt redusert og i tillegg smittefarlig, så bør man absolutt holde seg hjemme. Det er mange som absolutt skal på jobb uansett hvor syke de er, og det er egentlig en like stor uting som når folk lyver om sykdom. Å sitte og nyse folk opp i ansiktet i et åpent kontorlandskap er feks direkte hensynsløst. Og koster sannsynligvis bedriftene mer enn om man hadde unnet seg de egenmeldingsdagene. Dette er jeg faktisk enig i, men jeg synes noen ganger det kan være vanskelig å vurdere. Det kommer selvsagt også an på hva slags jobb man har.
LeaMichele Skrevet 28. november 2010 #10 Skrevet 28. november 2010 nei, aldri gjort.. har ikke egenmelding
Riskrem Skrevet 28. november 2010 #11 Skrevet 28. november 2010 En gang. Ringte og sa at jeg var syk. Egentlig orket jeg ikke gå på jobb og ville bare være sammen med (eks)kjæresten. Da hadde jeg ikke vært syk på flere år, så jeg følte at det var "greit". Men har aldri gjort det siden.
SmallTalk Skrevet 28. november 2010 #12 Skrevet 28. november 2010 Nei, jeg har ikke misbrukt egenmeldinger. De gangene jeg har brukt egenmelding, så har jeg vært så dårlig at det ikke hadde vært spesielt lurt å ha meg på jobb.
MissStiles Skrevet 28. november 2010 #13 Skrevet 28. november 2010 Ja, men det er lenge siden. I min første heltidsjobb. Men nå ville det ikke falt meg inn å misbruke egenmelding. Jeg trives i jobben min. Hvis jeg er dårlig, så drar jeg på jobb. Også tenker jeg at hvis jeg blir dårligere, så drar jeg hjem. Blitt sent hjem en gang fordi jeg så skikkelig syk ut. Er ingen fan av folk som misbruker egenmelding fordi de er "syke". 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2010 #14 Skrevet 28. november 2010 Nei, det har jeg ikke. Er ikke så mye syk, men om jeg er syk og mistenker at det kan være smittsomt holder jeg meg hjemme. Jobber som sykepleier på en avdeling med alvorlig syke, og influensa/omgangssyke osv kan være potensielt dødelig for flere av pasientene. Å smitte kollegaer med ting som omgangssyke osv blir også litt krise. Om vi kaster opp eller har diare' får vi ikke komme på jobb, og skjer det i arbeidstiden blir vi sendt hjem. Noen ganger er det bare noe man har spist, men det taes ingen sjanser. Bedre å bli sendt hjem en gang for mye enn at man ender opp med å smitte både pasienter og kollegaer. Har hatt omgangssyke-utbrudd på jobb en gang, og det var helt grusomt!
Gjest Wolfmoon Skrevet 28. november 2010 #15 Skrevet 28. november 2010 Jeg ser flere sier at det ikke hadde falt dem inn å misbruke egenmeldinger nå, siden de trives i jobben. Er ikke dette en litt merkelig holdning? Altså, jeg skjønner jo at det er deilig å slippe og reise på jobb hvis man mistrives, men da håper jeg virkelig at man gjør noe med det annet enn å bruke egenmelding med jevne mellomrom. For det hjelper neppe jobben eller en selv!
Inx Skrevet 28. november 2010 #16 Skrevet 28. november 2010 Nei, jeg har aldri misbrukt egenmeldingsordningen.
Gjest strykebrett Skrevet 28. november 2010 #17 Skrevet 28. november 2010 Nei, et har jeg ikke gjort, men en gang ringte jeg meg inn syk og så følte jeg meg bedre ganske kort tid etterpå. Da fikk jeg ganske dårlig samvittighet, men det var jo ikke så mye jeg fikk gjort med det (vakten var allerede blitt dekket opp av en annen). Så det ble jo på en måte litt misbruk, i og med at jeg var ganske frisk andre halvdel av dagen, men det var ikke med overlegg. Dette var en butikkjobb i studietiden, så jeg kunne ikke jobbe litt hjemmefra heller.
AnonymBruker Skrevet 28. november 2010 #18 Skrevet 28. november 2010 Ja, det har jeg. Har tatt egenmelding flere ganger når jeg ikke har følt for å gå på jobb. Om jeg har hatt vondt i arbeidslysta, sovet dårlig eller generellt føler meg litt utafor. Men det har kanskje skjedd 4-5 ganger, og er ikke noen stor greie synes jeg. Er uansett sjelden syk og borte ellers, så har ikke så dårlig samvittighet. Tror ikke noe på at "alle" her har så god arbeidsmoral at de går på jobb uansett, og at de aldri skulker..
Cordelia Skrevet 28. november 2010 #19 Skrevet 28. november 2010 Nei. Vil gjerne spare de til jeg faktisk er syk. Kan fort nok få bruk for det liksom. Og da er det kjipt å ha brukt det opp unødvendig.
Rødtoppen86 Skrevet 28. november 2010 #20 Skrevet 28. november 2010 Har ikke misbrukt egenmelding, men har derimot vært hjemme i tre dager, selv om jeg sikkert kunne ha jobbet den tredje dagen. Nå jobber jeg en plass de har ia, og det er supert. Er man syk èn dag, så blir man bare hjemme èn dag isteden for to og tre dager
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå