Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg arver et hus, og for å senke arveavgiften og sikre min ektemann vil jeg at vi begge skal arve (det er forskudd på arv fra mine foreldre). De er usikre på om det er så lurt at vi arver begge to i tilfelle vi blir skilt, og det er jeg forsåvidt enig i. Det jeg derimot tenker på er at han må også få en sikker økonomisk fremtid. Hadde vi ikke arvet hadde vi sammen investert i en bolig og dette måtte uansett deles ved en evt skilsmisse. Ettersom dette er et hus som har vært i familien i mange år er det naturlig at jeg kjøper ut han hvis noe slikt skulle skje. Vi må investere en god del i huset for det er gammelt og krever en del renovering, derfor vil vi sitte med like mye lån som vi har i dag på leiligheten vår.

Men hva tenker dere? Skal vi arve sammen, eller skal jeg arve alene? Det er noen hundre tusen mindre i arveavgift om vi arver sammen... Hvis jeg arver alene, hvordan skal vi da sikre mannens fremtid?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du arver alene. Han kan eventuelt kjøpe seg inn.

Skrevet

Han har ingenting å kjøpe seg inn med. Vi har hittil hatt felles økonomi og han har vært student hele tiden. Å la han kjøpe seg inn uten å hatt mulighet til å spare opp noe de de 10 årene vi har vært sammen synes jeg egentlig blir urettferdig. Det er jeg som har tjent penger de siste 5 årene. Vi går omtrent i null når vi selger leiligheten vi eier i dag.

Skrevet

Og så synes jeg det er greit å huske på at arveavgiften nærmest halveres hvis han også arver. Vi sparer ca 200 000 på det.

Skrevet

Hvis dere skal arve sammen så må dere forholde dere til arveloven. Du arver uansett 2/3 av boet til dine foreldre. 1/3 kan de testamentere til hvem de vil, f.eks. din mann. Dere kan alstå ikke arve 50/50.

Men mens foreldrene dine er i live så kan de vel gi bort hva de vil til hvem de vil.

Når det gjelder hva som skal skje ved en evnt. skillsmisse så får dere jo sette opp en ektepakt om hvordan ting skal deles dere imellom og hvem som må kjøpe ut hvem.

Skrevet

Hvis huset er din arv så bør du opprette særeie og ektepakt.

Tenk så tragisk dersom dere blir skilt og du ikke klarer å sitte med huset dersom du må kjøpe han ut.

Jeg har særeie på alt som er arv fra min familie - det er helt vanlig i våre kretser.

• Liker 1
Skrevet

Mannen din kan vel ikke få arv fra dine foreldre?

Mannen min arvet huset etter foreldrene, kjøpte ut søsknene sine og eier nå to tredjedeler av det. Den siste tredjedelen eier jeg. (avtale/ektepakt) I bunn og grunn er jeg vel lite interessert i boligen om det skulle bli skillsmisse. Han har nok et annet forhold til boligen enn det jeg har.

Skrevet

Man kan gi arv til barn, svigerbarn og barnebarn så vidt jeg har lest i arveloven. Jeg har råd til å kjøpe ut han om vi skulle skilles, men det føles kanskje litt urettferdig hvis jeg må betale han ut av noe som opprinnelig var familiens.

Men hva tenker dere om arveavgiften? Jeg synes det er mye penger å spare hvis vi begge arver...

Skrevet (endret)

Man kan gi arv til barn, svigerbarn og barnebarn så vidt jeg har lest i arveloven. Jeg har råd til å kjøpe ut han om vi skulle skilles, men det føles kanskje litt urettferdig hvis jeg må betale han ut av noe som opprinnelig var familiens.

Men hva tenker dere om arveavgiften? Jeg synes det er mye penger å spare hvis vi begge arver...

Svigerbarn arver ikke sine svigerforeldre. Og barnebarn arver kun om barnet til avdøde også er død. Altså hvis du TS dør før dine foreldre så arver dine barn besteforeldrene direkte. Det står ikke noe om svigerbarn i arveloven. Pliktdel på 2/3 skal gå til barna av avdøde. Men 1/3 kan testamenteres til hvem som helst. Men gaver derimot kan man gi til svigerbarn - mens man lever.

Det er ikke urettferdig at du kjøper ham ut av noe som opprinnelig har vært familiens om foreldrene dine i utgangspunktet har testamentert det til ham. Hvis dere er blitt enig om det.

Synes du det er urettferdig så får dere heller la være å eie huset sammen. Men som ektefeller så er det jo ok å være sammen om å eie hjemmet sitt.

Endret av Lizzee
Skrevet

Jeg prøver bare å se det fra begge sider. Sånn det er i dag kan jeg ikke se for meg at vi skal skilles og vil derfor at alt skal være likt. Men statistikken sier jo sitt så plutselig sitter jeg kanskje der og angrer :vetikke: Noen mener det er galskap at han skal arve, for meg er det en selvfølge (nå i allefall). Derfor vil jeg høre deres argumenter :) Hva vi ender opp med aner jeg ikke, men foreløpig ønsker jeg at vi skal stille likt siden dette blir vår eneste (foreløpige) eiendomsinvestering.

(Nå er dette snakk om forskudd på arv så pengene kan fordeles slik de ønsker ettersom jeg har forstått)

Skrevet

Ja beklager, men det er galskap at han skal arve dine foreldre. Har han ikke EK så må han gå inn med mindre eierandel i huset.

Kan heller ikke forstå at foreldrene dine vil gå med på å gi ham en såpass stor gave. Jeg har et veldig godt og nært forhold til min svigersønn, men gaver og arv er forbeholdt mine biologiske barn.

Skrevet (endret)

Mannen din har vel egne foreldre han kommer til å arve også?

Har dere tatt det i betraktning.

Når det gjelder arveavgift så vil mannen din måtte betale litt mer i arveavgift enn deg for beløp over fribeløpet (15% for ham, 6% eller 10% for deg utifra hvor mye du får):

Arveavgiftslovens regler

I utgangspunktet er all arv til nærstående avgiftspliktig. Gaver er likestilt med arv. I 2008 var fribeløpet kr. 250.000,- men dette beløpet er nå øket til kr. 470.000,-

Mottaker betaler altså ikke avgift av de første kr. 470.000,- fra hver giver.

Tidligere var satsen 8% av de neste kr. 300.000,- over fribeløpet og deretter 20% av alt over kr. 550.000,- for barn, mens det for barnebarn og andre var henholdsvis 10% og 30%. Disse satsene er nå også endret, slik at satsen er 6% av de neste kr. 330.000,- over fribeløpet for arv/gaver til barn og deretter 10% av alt overskytende over kr. 800.000,- For barnebarn og andre er satsen henholdsvis 8% og 15%.

Økningen av fribeløpet gjør at man nå kan arve betydelig mer uten å betale arveavgift og at avgiften også blir lavere for verdier ut over fribeløpet.

Endret av Lizzee
Skrevet

Pliktdelsarv m.m. er ikke relevant i dette tilfellet. TS er den som skal arve, og kan da gi avkall på arv til fordel for sin ektefelle. For at ektefellen skal arve, må dette gjøres i testaments form.

Jeg er enig med de som mener det er feil at ektefellen skal arve "på permanent basis". Det er imidlertid et kjent triks at ektefeller gir avkall på arv overfor hverandre for å spare arveavgift, men at man har en underliggende avtale om at midlene skal tilfelle den ene ved skilsmisse.

Skrevet

Pliktdelsarv m.m. er ikke relevant i dette tilfellet. TS er den som skal arve, og kan da gi avkall på arv til fordel for sin ektefelle. For at ektefellen skal arve, må dette gjøres i testaments form.

Jeg er enig med de som mener det er feil at ektefellen skal arve "på permanent basis". Det er imidlertid et kjent triks at ektefeller gir avkall på arv overfor hverandre for å spare arveavgift, men at man har en underliggende avtale om at midlene skal tilfelle den ene ved skilsmisse.

I TS sitt tilfelle så er det forskudd på arv og gave til mannen som er tilfelle. Hennes foreldre ønsker visst å ordne dette før de dør.

Gjest strykebrett
Skrevet

Hvis dere blir å ha lån på huset som han står på, så er det jo naturlig at han eier også. Det lir jo i alle fall ikke riktig hvis han skal stå på et stort lån uten å eie noe.

Skrevet

Vi er i en veldig lik situasjon som dere (bortsett fra at det er mannen min som arver).

Mannen din kan arve ca 800.000 verdt av boligen, mens du arver resten (sett att boligen er av betydelig verdi). Det gjør ingen forskjell i arveavgift dersom han arver mer enn dette beløpet). Evt, kan han etter at dere har arvet og arveavgiften er betalt kan han så gi deg tilbake den delen av huset. Dersom du skal eie huset alene blir det også opp til deg å betale all oppussing osv.

Vi kommer til å ta opp lån for å pusse opp og bygge om huset, er derfor kommet frem til at vi skal eie 50/50. Dette føler vi blir mest mulig rettferdig med tanke på lån og alle fremtidige kostnader. Samtidig skriver vi en kontrakt om at han har forkjøpsrett ved et evt. brudd. Vi gjør det også slik med tanke på arv og barn. Dersom han dør og bare han står som eier vil barna arve huset, noe som gjør livet unødvendig vanskelig for meg.

En annen ting vi tenkte på var å skrive en avtale om at ved en evt. skilsmisse skulle huset betraktes som særeie, men ved død skulle det betraktes som felleseie. Da skulle jeg selvfølgelig hatt min del av verdiøkningen, men ikke noe mer.

Skrevet

TS her.

Han har foreldre å arve av en gang i fremtiden, men de er fremdeles unge og vi kan forvente at de lever 20-35 år til (mine også). Mine foreldre har flere eiendommer og ønsker at vi skal ta over denne ene, derfor vil de gi meg/oss forskudd på arv. All oppussing og vedlikehold blir gjort av oss begge fremover så jeg synes det er feil at jeg skal eie alt. Vi har felles barn, og ved en evt skilsmisse er det ønskelig at han skal ha mulighet til å skaffe seg en god og stor nok bolig til seg og barna.

Hvis det er lovlig å skrive en kontrakt at den gaven han får av mine foreldre tilfaller meg etterpå er det selvsagt en mulighet for å kutte ned på arveavgiften. Da må vi evt også skrive at lån og verdiøkning skal deles ved et evt salg.

Skrevet

Hvis det er lovlig å skrive en kontrakt at den gaven han får av mine foreldre tilfaller meg etterpå er det selvsagt en mulighet for å kutte ned på arveavgiften. Da må vi evt også skrive at lån og verdiøkning skal deles ved et evt salg.

Dine foreldre kan sette opp at det du arver skal være ditt særeie.

Det han får i gave kan de ikke si at du skal ha ved skillsmisse (at det skal være ditt særeie). Men dere kan mulig skrive det i en ektepakt.

Jeg ville gått til en advokat og få satt opp en korrekt ektepakt hvor alt dette ble hensyntatt på en riktig måte.

Skrevet

Er litt usikker på om det er lovlig å skrive en kontrakt på det, da det blir tydelig at dere bare gjør dette for å unngå arveavgiften. Det finnes allerede en lov som sier at alt man gjør kun for å unngå skatt er ugyldig.

De jeg kjenner som har gjort det slik har bare hatt en muntlig avtale om det skal være slik. Han fikk en del av huset, og de betalte arveavgift og alt slik. Etter en liten stund gav han sin del av huset til sin kone, da ektepar kan overdra verdier til hverandre uten å utløse noen form for skatt eller avgift.

Skrevet (endret)

Vi er i en lignende situasjon, og jeg tror vi skal skrive en kontrakt mellom oss to. Jeg er av prinsipp i mot arveavgift og gjør derfor det jeg kan for å unngå den.

Endret av Sunshine

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...