AnonymBruker Skrevet 28. november 2010 #1 Skrevet 28. november 2010 Jeg har en baby på seks måneder, og da han ble født opprettet jeg en sparekonto til ham. Det er en konto som står i mitt navn og som jeg administrerer. Her setter både jeg og mannen inn litt penger hver måned, og alt han får av pengegaver (som ved dåp) settes også inn på den. Dette tenkte jeg var helt vanlig. Nå har vi en situasjon med min svigermor. Hun vil gi barnet penger til dåpen, men vil ikke sette dem inn på "din konto", som hun sier. Vi har ikke et godt forhold som skyldes at hun ikke stoler på meg. Jeg har aldri gitt henne grunn til å ikke ha tillit til meg, dette kommer av at min mann hadde en eks-kjæreste som har utnyttet ham tidligere slik at hun nå tydeligvis tror at min mann alltid blir lurt av sine partnere. I stedet vil hun sette inn pengene på min manns konto, noe som jo er helt greit for meg (og han overfører jo bare pengene til barnets konto som disponeres av meg uansett...). Men dette får meg til å tenke over hva som er vanlig. Pleier ikke foreldre å eie barnas kontoer til de blir store? Bør jeg i stedet opprette en slags konto til barnet der pengene er låst for absolutt alle fram til barna er atten år? Pengene har jeg og mannen min tenkt at barnet skal få når han skal kjøpe seg bolig (innskuddet). Vi er derfor litt skeptiske til at han skal få pengene når han er 18 - vi er engstelige for at de skal bli brukt på tull og tøys. Og hvis det opprettes en egen konto for ham som vi ikke har råderett over kan han vel bruke pengene til hva han vil når han er 18? Hva har dere gjort?
Gjest youlookslashy Skrevet 28. november 2010 #2 Skrevet 28. november 2010 Det er mye mer praktisk og ha konto under sine foreldre, ja, for da kan du ha så mye penger du vil på den uten at noen skal fryse kontoen... Bare forklar henne at det er faktisk den mest praktiske løsningen, og sånn blir det.
Gjest Gjest Skrevet 28. november 2010 #3 Skrevet 28. november 2010 Vi har opprettet en konto til lillemor i hennes eget navn, og så har jeg en sparekonto hvor jeg setter av penger hver måned. At vi sparer til henne i mitt navn er fordi overformynderiet ikke skal kobles inn, og for at hun skal ha rett til stipender og lån i Lånekassen når den tid kommer. Samtidig vil vi at hun skal få sin egen konto, og lære om sparing og slikt når hun blir litt større. Gaver vil settes inn her. Denne kontoen kan vi bli enige om å bruke hvis vi skal kjøpe noe større hun ønsker seg, den andre skal få stå til den dagen hun trenger det til leilighet e.l. Synes det er litt rart at Svigermor reagerer sånn. Men hun vil sikkert bare forsikre seg 100% om at pengene går til barnebarnet og ikke "i det store sluket". Sier selvfølgelig ikke at dere er sånn, men vet faktisk om en del voksne som lever i stor grad fra hånd til munn. Synes ikke du skal ta det så personlig. Hvorfor ikke opprette en konto til barnet?
Gjest AnneShirley Skrevet 28. november 2010 #4 Skrevet 28. november 2010 Vi har opprettet en konto i guttens eget navn, nettopp for gaver fra besteforeldre ol. MEN siden vi (foreldrene) uansett disponerer kontoen, så er det jo likevel ingenting som hindrer oss i å gjøre uttak fra denne kontoen. I praksis har det derfor svært lite for seg at barnet har konto i eget navn. Det vi sparer til barna har vi på kontoer i våre navn, ikke barnets, slik at det ikke skal stå store summer i barnets eget navn. Dette er både med tanke på overformynderiet og 18 års dagen.
Arkana Skrevet 28. november 2010 #5 Skrevet 28. november 2010 Vi har en egen konto til gutten vår nettopp for gaver fra andre og hvor han kan sette inn penger fra sparebøssa si. Den kontoen er sperret til han er 18. Poenget med hans egen sparekonto er ikke å få noen enorme summer, men mer å kunne lære å spare til noe spesielt og et sted å sette inn pengegaver. I tillegg til dette har vi jo en egen sparekonto, som også barna vil få glede av når de blir voksne og f.eks. skal kjøpe leilighet, men dette holdes altså utenom deres egen sparekonto.
Gjest BabyBlue Skrevet 28. november 2010 #6 Skrevet 28. november 2010 Så lenge dere ikke er den type foreldre som tar av kontoen under førtiårskrisa er det vel egentlig en helt OK måte å oppbevare pengene på. Har hørt om foreldre som bruker pengene på ferie og annet tull når ungen er eldre fordi de mener de "fortjener det". Hallo... Har selv en slik konto, og den er sperret til jeg blir 18.
lille katt Skrevet 28. november 2010 #7 Skrevet 28. november 2010 (endret) Vi bruker Skandiabanken, og har bare opprettet egne konti til barna der. I Skandibanken kan man opprette så mange konti man vil, og gi dem egne navn, og så kommer alt opp på oversikten når man logger seg inn. Så der står det "XXs konto" og "YYs konto". Har foreløpig ikke noe behov for å opprette sperrede konti. Det er ingen risiko for at barnas penger havner i det store sluket - en slik økonomi har vi ikke. De står like trygt der som på sperret konto. Endret 28. november 2010 av lille katt
AnonymBruker Skrevet 28. november 2010 #8 Skrevet 28. november 2010 Vi har opprettet en konto i mitt navn til barnet, der vi sparer litt hver mnd og setter inn pengegaver. Samtidig har bestemoren opprettet en konto i sitt navn som hun setter inn penger på, som hun skal gi til barnet når hun blir 18 år (dette av samme grunn som deg, svigermor stoler ikke på å sette penger inn på "min" konto. "Tenk om det blir slutt mellom dere en dag, da har jo ikke jeg rett på å få tilbake pengene..." var vel nesten ordrett det hun sa...
Arkana Skrevet 28. november 2010 #9 Skrevet 28. november 2010 Har foreløpig ikke noe behov for å opprette sperrede konti. Det er ingen risiko for at barnas penger havner i det store sluket - en slik økonomi har vi ikke. De står like trygt der som på sperret konto. Man sperrer ikke kontoen for seg selv, men for barnet. Vi har full tilgang til vårt barns sparekonto, men han får ikke tilgang før han er 18.
lille katt Skrevet 28. november 2010 #10 Skrevet 28. november 2010 Man sperrer ikke kontoen for seg selv, men for barnet. Vi har full tilgang til vårt barns sparekonto, men han får ikke tilgang før han er 18. Men barna våre har da uansett ikke tilgang til familiekontoen i Skandiabanken, før vi deler ut brukernavn og passord til dem.
AnonymBruker Skrevet 28. november 2010 #11 Skrevet 28. november 2010 Jeg hadde opprettet egen konto som det ikke hadde gått ann å ta ut av før eks barnet er 20. Rett og slett forde at mange foreldre har en tedens til å bruke gave penger på tull.
AnonymBruker Skrevet 28. november 2010 #12 Skrevet 28. november 2010 Jeg er enig, og vet at det er vanlig, at kontoen står i foreldrenes navn. Men at barnet ikke skal få tilgang til den når det blir 18 synes jeg er rart, så fremt det ikke blir en skikkelig problemunge. Ingen av vennene mine svidde av en slik konto på tull og tøys hvis den var øremerket bolig/sertifikat/studiepenger etc. Hvis dere oppdrar ungen deres ordentlig så skal det ikke være noen fare for dette. Som du ser av de andre som svarer her i tråden så har de også sperret kontoen, men ungen får tilgang når den blir 18.
Gjest Merete Skrevet 28. november 2010 #13 Skrevet 28. november 2010 Jeg har opprettet sparekonto til mine barn, i deres navn. Dette er kontoer som er beregnet til tilskudd til førerkort, studier og ev bryllup. Beløpet på kontoene er høyt, akkurat under grensen til overformynderiet skal komme inn i bildet. Dette er altså ikke sparekonto som barna setter inn feks bursdagspenger ol. Kontoene er sperret til barna er 18 år, men jeg ønsker ikke at barna mine skal få fri tilgang til disse pengene da. Jeg går ut fra at det ikke er mulig å sperre disse pengene til de feks er 25 år? (Dvs at jeg kan ta ut når det er behov) For meg blir det feil at barna mine skal få full tilgang til kontoen når de fyller 18 år - og selv om det er fornuftige og kjekke barn jeg har, så kan man aldri vite!!!
Hedda-78 Skrevet 28. november 2010 #14 Skrevet 28. november 2010 TS: hvis jeg var deg, ville jeg ha opprettet en konto i barnets navn, så kan jo bestemor sette inn pengene der. Dere kan jo bare fortsette å spare til barnet på "din" konto likevel. Vi har to barn, og den eldste har sparekonto i mitt navn, og den yngste har sparekonto i pappaens navn. Der har vi bare satt inn dåpsgavene foreløbig. Vi sparer nemlig i aksjefond til begge, i stedet for på sparekonto. Har ikke tenkt på når og hvordan de skal få pengene ennå, men en mulighet er jo å sette de inn på BSU til dem etter hvert. Da blir jo pengene automatisk sperret til de kjøper egen bolig. Når de blir litt eldre, skal de få være med i banken og opprette sin egen konto i sitt eget navn, hvor de kan tømme sparegrisen sin og holde telling på pengene sine selv.
liv Skrevet 28. november 2010 #15 Skrevet 28. november 2010 Jeg har opprettet sparekonto til mine barn, i deres navn. Dette er kontoer som er beregnet til tilskudd til førerkort, studier og ev bryllup. Beløpet på kontoene er høyt, akkurat under grensen til overformynderiet skal komme inn i bildet. Dette er altså ikke sparekonto som barna setter inn feks bursdagspenger ol. Kontoene er sperret til barna er 18 år, men jeg ønsker ikke at barna mine skal få fri tilgang til disse pengene da. Jeg går ut fra at det ikke er mulig å sperre disse pengene til de feks er 25 år? (Dvs at jeg kan ta ut når det er behov) For meg blir det feil at barna mine skal få full tilgang til kontoen når de fyller 18 år - og selv om det er fornuftige og kjekke barn jeg har, så kan man aldri vite!!! Når du har gjort det på den måten har barna fri tilgang fra de blir 18, du har ingen bestemmelsesrett.
Gjest jente93 Skrevet 5. desember 2012 #16 Skrevet 5. desember 2012 Hei Jeg er en jente på 19 år. Mine foreldre, som skilte seg når jeg var 7 år, har hver måned siden jeg ble født satt inn en viss sum penger på en konto som jeg skulle få tilgang på når jeg ble 18 år. Men min faren, som jeg kuttet kontakten med når jeg var 16 år, tok disse pengene og brukte de selv. Er dette lov? Eller har jeg rett til å få pengene tilbake? Håper på svar!
SmallTalk Skrevet 5. desember 2012 #17 Skrevet 5. desember 2012 TS: Du burde opprette en sparekonto i barnets navn til nettopp denne typen formål (julegaver, dåpsgaver, bursdagsgaver etc). Du og din mann vi stå som disponenter på denne, og dere kan sperre den for at barnet får tilgang på denne før han blir myndig. Vi har to sparekontoer til knerten her. En som står i hans navn som jeg og samboeren disponerer (og som er sperret for knerten frem til 18-årsdagen) og en som står i mitt navn som jeg setter inn barnetrygden på hver måned. Den første kontoen er opprettet nettopp mtp gaver fra besteforeldre etc og er tenkt brukt til dette. Den andre kontoen er opprettet i mitt navn av to grunner: 1. Saldoen på denne vil etter hvert overstige 75.000 (da kommer overformynderiet inn i bildet) 2. Jeg er ikke interessert i at knerten skal få tilgang på over 200.000 på 18-årsdagen sin.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå