Gå til innhold

Forskjellige hvittoner til forskjellige hudtoner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bare lurte på om dere vet om noen råd for hvilke hudtoner som passer de forksjellige hvittonene til brudekjole?

Da tenker jeg på hvit, ivory, oyster, elfenben, champagne osv. Kan ikke alle en gang, og vet ikke om alle disse klassifiseres som hvitt :P

Jeg bare sliter litt med hvilken tone jeg skal velge til den kjolen jeg har tenkt å bestille. Finnes det noen nettsider med tips? Eller har dere noen tips?

:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg blir aldri lei av å gjenta dette, for det er et så nifty triks: se på hva hvittonen gjør med fargen på det hvite i øyet ditt. Hold stoffet opp mot ansiktet, og se om øyenhviten (dårlig ord, men...) blir påfallende gul eller påfallende blå. Da har du feil hvittone. Riktig tone gjør at øyenhviten (det må da finnes et bedre ord?!) ser hvit og klar ut.

Endret av Karmosin
Skrevet

Jeg blir aldri lei av å gjenta dette, for det er et så nifty triks: se på hva hvittonen gjør med fargen på det hvite i øyet ditt. Hold stoffet opp mot ansiktet, og se om øyenhviten (dårlig ord, men...) blir påfallende gul eller påfallende blå. Da har du feil hvittone. Riktig tone gjør at øyenhviten (det må da finnes et bedre ord?!) ser hvit og klar ut.

Seriøst? Er det forskjellige farger på det hvite i øyet?! :P Så moro!

Men har den noe å gjøre med hudtonen da?

Øyenhviten ja ;) Øyeeplet? Neh, vet ikke jeg :P

Men da skal jeg sjekke om det "funker". Kommer til å føle meg kjempeteit da, hvis jeg står i salongen og måler kjolen med øyet mitt! haha :fnise:

Tror du det samme funker hvis jeg printer ut fargeprøver liksom?

Skrevet

Gå i butikk og prøv, og sjekk lappen på kjolen. Jeg trodde lenge at en kjole jeg likte godt (og som jeg endte opp med) var hvit, helt til jeg så på lappen, og det sto ivory. Men den er nok en lys ivory.

De fleste norske jenter kler ivory, og det er den vanligste brudekjolefargen. Helt hvitt får oss til å se bleke ut, så med mindre du har sydligere aner, er nok det utelukket.

Ellers er ivory og elfenben det samme. Fargen ser hvit ut, helt til du holder en helhvit kjole ved siden av, da ser du forskjellen. Det er bare en anelse varmere hvittone.

Champagne er en mørkere tone, stort sett i samme fargeskala (litt mot gul), mens oyster er en lys gulrosa tone, selv om jeg har sett grålige kjoler med oyster som fargenavn også.

Skrevet

Tusen takk for alle tipsene! :D kjempesnilt! Og nå vet jeg litt mer hva jeg kan se etter, og har mer anelse om hvordan de ulike nyansene ser ut :)

Skrevet

Seriøst? Er det forskjellige farger på det hvite i øyet?! :P Så moro!

Men har den noe å gjøre med hudtonen da?

Øyenhviten ja ;) Øyeeplet? Neh, vet ikke jeg :P

Men da skal jeg sjekke om det "funker". Kommer til å føle meg kjempeteit da, hvis jeg står i salongen og måler kjolen med øyet mitt! haha :fnise:

Tror du det samme funker hvis jeg printer ut fargeprøver liksom?

Jeg gjør dette når jeg skal ha noe hvitt, og seriøst, det funker! Jeg holdt opp noe elfenbensfarget til øyet forleden og hengte det øyeblikkelig tilbake. Jeg så helt gul ut i øyet. Når det ikke matcher øyenhviten (ngh, må VIRKELIG finne et bedre ord) går det ikke overens med hudtonen heller, visstnok, og så langt stemmer det på meg. Den elfenbensfargede greia fikk meg til å se ganske syk ut.

Å printe ut fargeprøver vet jeg ikke om vil funke, siden papir ikke har de samme egenskapene som tøy, men det er jo lov å prøve :P

Skrevet

Gå i butikk og prøv, og sjekk lappen på kjolen. Jeg trodde lenge at en kjole jeg likte godt (og som jeg endte opp med) var hvit, helt til jeg så på lappen, og det sto ivory. Men den er nok en lys ivory.

De fleste norske jenter kler ivory, og det er den vanligste brudekjolefargen. Helt hvitt får oss til å se bleke ut, så med mindre du har sydligere aner, er nok det utelukket.

Ellers er ivory og elfenben det samme. Fargen ser hvit ut, helt til du holder en helhvit kjole ved siden av, da ser du forskjellen. Det er bare en anelse varmere hvittone.

Champagne er en mørkere tone, stort sett i samme fargeskala (litt mot gul), mens oyster er en lys gulrosa tone, selv om jeg har sett grålige kjoler med oyster som fargenavn også.

De av oss som har kald tone kler helt hvitt =) Så det så.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...