Gjest Stressa venn Skrevet 27. november 2010 #1 Skrevet 27. november 2010 Jeg spør fordi en god venn av meg er heeeelt sikker på å ha svulst i hjernen. Vedkommende har en del hodepine, har fått litt kluss med synet i det siste (ser tåkete/sliter med å fokusere. Men vedk. bruker briller, så det kan vel være behov for å forandre styrke, kanskje?), har vondt i bryst og rygg, og har symptomer fra mage/tarm. Kontroll hos lege viser at alt er normalt (blodprøver). Legen bad vedk. legge vegg 'krisetenkningen' siden senkningen var kjempefin (9). Legen hadde sagt at ved alvorlig sykdog - f.eks. kreft - ville denne vært myyyye høyere. Min venn mener likevel at dette ikke stemmer for svulster i hodet? jeg tror jo på legen her altså, men vil gjerne vite sikkert...
Gjest Trådstarter Skrevet 27. november 2010 #2 Skrevet 27. november 2010 Ingen som vet? Skulle gjerne visst noe mer før neste samtale...
Gjest Gjest Skrevet 27. november 2010 #3 Skrevet 27. november 2010 Jeg har jobbet ved nevrologisk avdeling og har fulgt opp mange pasienter med hjernesvulst. De fleste hadde normale verdier, både når det kom til blodprøver, blodtrykk osv. Symptomene var som oftest kvalme, hodepine, synsforstyrrelser, lammelser, ulik pupillestr (enten en eller flere av disse). Når jeg leser symptombildet til venninna di så tenker jeg at stress kan være en vesentlig faktor, men finner det merkelig at legen responderer som han gjør. En ct av hodet kunne jo absolutt vært hensiktsmessig. Håper hun finner ut av det uansett hva det måtte være. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 27. november 2010 #4 Skrevet 27. november 2010 Jeg spør fordi en god venn av meg er heeeelt sikker på å ha svulst i hjernen. Vedkommende har en del hodepine, har fått litt kluss med synet i det siste (ser tåkete/sliter med å fokusere. Men vedk. bruker briller, så det kan vel være behov for å forandre styrke, kanskje?), har vondt i bryst og rygg, og har symptomer fra mage/tarm. Kontroll hos lege viser at alt er normalt (blodprøver). Legen bad vedk. legge vegg 'krisetenkningen' siden senkningen var kjempefin (9). Legen hadde sagt at ved alvorlig sykdog - f.eks. kreft - ville denne vært myyyye høyere. Min venn mener likevel at dette ikke stemmer for svulster i hodet? jeg tror jo på legen her altså, men vil gjerne vite sikkert... Mange leger gir totalt faen, og det er lite en får gjort så lenge de er fastlegen føler jeg. Har selv slitt med mye fysiske symptomer som jeg har prøvd å få gehør hos legen for å få sjekket om det kan være noe med, men ikke engang en blodprøve er nødvendig for jeg er da så ung og frisk. En må faktisk kreve sin rett for å i det hele tatt få gjort noe som helst...
Gjest Trådstarter Skrevet 27. november 2010 #5 Skrevet 27. november 2010 Takk for svar! uff. Hadde jo håpa på svaret 'nei, når blodprøvene er fine er hun garantert ikke alvorlig syk'... Men hva gjør hun da, når legen ikke gjør annet enn å ta prøver?
SmallTalk Skrevet 27. november 2010 #6 Skrevet 27. november 2010 Hva gjør man når man er misfornøyd med legen sin? Jo, man bytter lege.
Gjest Trådstarter Skrevet 28. november 2010 #7 Skrevet 28. november 2010 Hva gjør man når man er misfornøyd med legen sin? Jo, man bytter lege. Joda. Men det er ikke mer enn en eller to på hennes liste som har ledig plass - og det er nok gode grunner til at akkurat de har ledig... Dessuten er det fellesliste der, slik at man like gjerne kommer til noen andre.
Cata Skrevet 28. november 2010 #8 Skrevet 28. november 2010 I påvente av ny legeundersøkelse så burde kanskje din venn ta en tur til optiker bare for å få sjekket ut det med brillestyrken og om det kan være noe der som trøbler til synet. Det er iallfall noe hun kan få svar på uten å involvere legen. Hadde jeg vært henne så tror jeg kanskje jeg hadde insistert på å bli undersøkt av en annen lege også. Er man i tvil så har man rett på en "second opinion" og jeg ville muligens prøvd å insistere på å bli sjekket vha CT eller røntgen. Slik jeg har oppfattet det så kan blodprøver indikere kreft, men de trenger ikke nødvendigvis gjøre det, så de bør kombineres med andre undersøkelser. (NB: Jeg har ikke medisinsk bakgrunn så her er mulighet for at jeg kan være på ville veier.) Håper hun finner ut av det. Det er ikke noe OK å gå og vente slik.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå