Gå til innhold

Hvor mye tid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye tid bruker/brukte du på planlegging? Synes du det er mye å gjøre eller virker det helt greit? Si gjerne også litt om du er flink til å delegere eller får mye hjelp av mann og familie.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når bryllupet står har jeg nesten hatt tre år på meg. Jeg elsker å planlegge og jeg synes det har vært deilig å ha lang tid på meg. Spesielt fordi jeg kjøper mye pynt og andre ting fra utlandet, og da er det greit å ha god tid på seg, da det faktisk kan ta opp til en måned eller to før varene kommer fram. Skal sies, jeg har ikke planlagt kontinuerlig i tre år, og nå, åtte måneder før bryllupet er det kun småting som står igjen.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Vi planla bryllupet på 5-6 uker. Men da var allerede kjolen i boks (vi hadde planer om å gifte oss tidligere, men pga graviditet måtte bryllupet utsettes). Grunnen til at vi brukte så kort tid på planleggingen var at jeg fant ut jeg var gravid igjen, og fordi vi gjerne ville bli gift før nr. 2 kom til verden :ler:

Det gikk veldig fint å planlegge på så kort tid, men nå hadde vi riktignok et lite bryllup (21 gjester til middag og rundt 50 til kaffi) og vi giftet oss utenom sesongen. Bryllupet vårt var ganske uformelt, hverken jeg eller mannen ønsket formell middag i timesvis med mange gjester. Egentlig ønsket vi bare vielse i kirka og kakefest etterpå, men valgte likevel å ha middag med nærmeste familie og forlovere. Middagen var som forventet en klein opplevelse, men festen etterpå var skikkelig gøy.

Det var overhodet ikke noe problem å få vielse i den kirken vi ville til det tidspunktet vi ville, få lokale til festen, få tak i den frisøren jeg ønsket eller fotografen vi ønsket. Innbydelser, kirkeprogram og sanghefter ble ordnet på noen få kvelder til tross for at vi var ekstremt nøye med de. Gode venninner kom med tips til bordpynt, og det fikk vi fikset på kort tid. Vi kjøpte bryllupskake og kransekake selv, ellers ble resten av kakene og dessertene laget av nærmeste familie (vi bor på vestlandet hvor det er vanlig med maange kaker i festlig lag, og hvor man tar det som en fornærmelse dersom man ikke "får lov" å ta med kake i selskap). Papirene ble sendt inn til folkeregisteret dagen etter vi hadde bestemt oss for dato.

Jeg er glad for at vi gjorde det på denne måten. Jeg hater å planlegge og presterer best under press :gjeiper:

Skrevet

Vi hadde litt over et år på oss. Like etter forlovelsen begynte vi å se etter lokale, og så snart vi hadde en idé om hvilket lokale vi ønsket, sjekket vi når kirka var ledig, og lokalet. Det var bare én dato som passet for begge, så da booket vi begge - ca ett år i forveien.

Etter det tok vi det i bedagelig tempo, satte opp gjestelister, tenkte på fargetema, osv.

Vi planla såpass at vi hadde nok informasjon til nettsiden som jeg satte opp med informasjon om dagen, reise, osv. Vi hadde mange tilreisende, også fra utlandet.

Invitasjonene ble sendt ut rundt juletider (bryllupet var slutten av juli), for at så mange som mulig skulle ha mulighet til å planlegge. Med bryllup i fellesferien og mange gjester langveisfra, var det greit.

Etter jul ble kjolen bestemt og kjøpt, og i løpet av våren ble noe flere detaljer ordnet, meny, osv. Jeg begynte også å gå igjennom musikk til spilleliste, da vi ikke skulle ha band eller DJ.

Det tok litt tid før mannen ble engasjert, men et par måneder før bryllupet begynte han også å sette seg inn i hva som skulle gjøres. Før det fikk jeg mye praktisk hjelp fra familien, og en del råd og hjelp til valg fra venninner. Mannen hadde selvfølgelig hjulpet til før det også, men da mest når jeg spurte hva han syntes.

Mye av forberedelsene er jo egentlig valg som skal tas, hvordan skal vi gjøre ditt eller datt. Noe har man bestemt seg for eller tenkt på allerede, mens andre ganger må man finne alternativer, og lete seg frem til det man liker. Noe er frustrerende, andre ting er koselig.

For min del er det koselig og greit når man får ting i boks tidlig. Jeg liker å pusle med ting og detaljer, såfremt jeg har god nok tid til å gjøre dem. Men det blir alltid en del stress siste uka, da var jeg veldig fornøyd med at familien hjalp til så mye som de gjorde!

Skrevet

Vi vil ha veldig god tid på oss, ca 4 år for å være helt ærlig. Årsaken til det er fordi vi har ikke sjans til å spare noe særlig til et bryllup nå i år/2011. Begge er studenter og i 2014 har vi forhåpentligvis fått arbeidet 1 år og spart inn det vi trenger av penger.

Men jeg tror ikke 4 år blir alt for lang tid egentlig, vi har det relativt travelt de 3 neste årene med studier og arbeid, dessuten vil jeg nå ha mulighet til å lage en del ting selv - ting som tar litt tid :):jepp:

Skrevet

Vi ble forlovet i juni, og skal gifte oss 25 juni neste år. Jeg er allerede ferdig med planlegginga. ALT er bestilt eller kjøpt, det eneste som ikke er i boks er blomster, men jeg har en ide om hvordan de skal være. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...