Gå til innhold

En mor som vil anmelde meg til barneværnet.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en datter som ikke liker sukker, hun sier hun blir dårlig og kvalm. I tillegg så tåler hun ikke melk.

Hun har alltid vært sånn, så vi har alltid hatt sunne ting istedenfor godt hjemme. Lørdagskvelden har vi alltid frukt og bær eller smoothie, chips, nøtter og sunn skikkelig juice eller farris på bordet fremfor brus, smågodt og sjokolade og kaker.

Hos bestemoren hennes får hun alltid grove rundstykker med noe godt pålegg på, fordi hun ikke klarer å spise kaker. Hun blir kvalm, sier hun selv.

Hun kan godt spise hveteboller og sjokoladekake, men ikke så mye.

I hverdagen spiser vi mye fisk og kylling med grønnsaker og salater til, noe hun elsker, og hun har alltid med seg salat og/eller grovbrød på skolen med noe godt pålegg på.

Hun tåler ikke melk, så hun har alltid med seg vann. Hun drikker mye vann.

En mor til en av venninnene hennes har lagt merke til dette, og sier at det kan ikke være normalt. Hun sier at alle barn må få spise godt og drikke brus, og at det ikke kan være sundt å spise så sundt som vi gjør.

Datteren min liker måten vi spiser på fordi hun sier hun blir så dårlig når hun spiser usundt.

Denne moren var litt sur mot meg her om dagen, og sa at det var nesten som barnemisshandling og at hun nesten ville anmelde meg til barnevernet. Jeg tror kanskje hun spøkte litt, men hun mente nok noe i det også.

Min familie er friske og sunne, mye fordi vi spiser så bra, mens denne moren og hennes familie er tykke og dorske fordi de drikker brus konstant og spise mye godt og sjokolade, og spise mye fet mat og pizza og pasta. Datteren min sier at de aldri spiser noe grønnsaker hjemme, ikke som hun har sett iallfall, og at de har masse brus og godt i skapet.

Hva mener dere?

Jeg mener at det bare er positivt at barn velger å spise brokkoli fremfor fast food i hverdagen?

Jeg har aldri tvunget datteren min til å spise slik, men jeg vil tro at alle foreldre vil at barna skal spise sundt i hverdagen og heller kose seg på lørdagene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

at denne dama vil anmelde deg til barnevernet fordi du har lært datteren din gode spisevaner er jo bare tåpelig.. tror ikke du skal tenke noe mer over det. Du gjør en god jobb.

Endret av mp84
  • Liker 2
Skrevet

Tråden er ryddet.

Kråkesaks.

Skrevet

I alle dager... Hun kan ikke være riktig vel bevart i hodet, den dama der. Et barn som velger bort usunn mat og som selv ønsker å ha et sunt kosthold er vel noe de fleste foreldre bare kan drømme om.

Har ikke denne dama forstått at jenta di faktisk ikke liker søtt kliss, at hun blir kvalm av det? Hva skal barnevernet gjøre da, mener hun? Tvinge jenta til å ete sjokoladekake?

• Liker 2
Skrevet (endret)

For det første så blir man ikke anmeldt til barnevernet.

Men denne dama kan henvende seg til barnevernet med en bekymringsmelding. Tror ikke du skal ta dette så tungt, barnevernet vil fort forstå at det ikke dreier seg om barnemishandling at du ikke gir jenta di søtsaker når hun ikke vil ha det en gang.

Har selv hatt kontakt med barnevernet om langt alvorligere ting, og har kun hatt positive erfaringer og fått god hjelp. Barnevernet er der for å hjelpe foreldre også. Ikke for å ta oss for tull og tøys.

Ta det helt med ro og fortsett som før når det gjelder kostholdet til datteren din!

Endret av Lizzee
Skrevet

Er ikke bare min familie som spiser sundt, er flere familier i klassen til min datter og familier ellers som også fokuserer veldig på kosthodeldet, men så er det noe familier som ikke orker å bry seg eller ikke skjønner ikke sammenhengen mellom kosthold og kropp og sinn og konsentrasjon.

Skrevet (endret)

Sier hun det høyt i selskaper da??

Jeg ville sagt klart ifra om at hun bare kan ringe og plage barnevernet med tulle ting så mye hun vil. For barnevernet har faktisk mer alvorlige ting og ta seg av enn et barn som ikke vil ha søtsaker. så ville jeg foreslått andre ting hun kunne engasjere seg i.

Og hvis hun ikke hadde holdt opp for det høres ubehaglig ut. Hadde jeg sagt høyt og tydelig at barnevernet er faktisk mennesker de også og hvis noen ringer og noe så dumt som at et barn ikke liker og ikke spiser godteri så hadde kanskje barnevernet funnet det for godt å besøke henne og sett på deres kostvaner hjemme! :fnise:

Jeg spurte min venninne som jobber i banevernet om det er mange som ringer om helt tullete ting som et barn ikke får sjokolade eller noe annet tåpelig. Hun svarte nei det skjer ikke og det hadde hun ikke opplevd. Jeg har du ikke hørt om noen heller? Hun Nei aldri. Har aldri noen ringt om noe tullete da? Hun nei folk gjør ikke det.

Så spurte jeg om det er noen som ringer på tull til barnevernet og dikter opp noe fælt. Hun ”det hender seg men de som ringer da,,, eh hehe de skjenner vi oftest til...." "Og noen ganger så skjer det jo at vi kommer på besøk og merker fort at det ikke stemmer." da skjønner vi at vedkommende som har ringt har tatt feil”

Jeg har hørt mange si lignede du beskriver at de skal ringe til barnevernet, men de ringer altså svært sjeldent til syvende og sist og forteller noe så tåpelig.

Endret av Allende
Skrevet (endret)

Hun høres ut som en klassisk McDonalds mor :fnise:

Endret av Hikken
  • Liker 1
Skrevet

Jeg hadde vært evig takknemlig hvis mamma ikke hadde gitt meg usunne ting i hverdagen. Da tror jeg jeg hadde vært mye sunnere nå! Stå på:) Ikke hør på gærninger

• Liker 2
Skrevet

Kjære vene, denne damen prøver vel å være morsom eller noe? Mislykket morsom, men likevel. Hvis hun mot formodning er seriøs, er hun jo bare for dum. Hun får jo bare melde bekymring på barnet ditt, med mindre hun lyver i forhold til det du beskriver her, vil barnevernet aldri åpne noen undersøkelse fordi datteren din spiser sunn mat. Det er jo helt absurd!!

Skrevet

Sjalusi. Hun vil være som deg, men får det ikke til. ;)

Tror heller barnevernet sjekker hennes barns boforhold og kosthold før de sjekker hos deg! ;) Herregud... rart folk er feite... æsj

• Liker 1
Skrevet

Vi har ikke hatt saft eller brus i huset siden Mai i år. Alle tre barna mine, der eldste er 14 år, drikker vann. Friskt vann hele dagen. Kan ikke fatte at det er noe nød i det. Aspartam og dritt som er i light brus, saft og juice er mye mye verre enn sukker.

Men vi velger et liv uten aspartam og sukker. Dermed drikker vi VANN.

Og gjett hva...barna elsker det.

Men at noen skal melde noen til barnevernet, er helt på trynet. Og tro meg, de vil le av hele greien.

Skrevet

Helt utrolig rar historie...Stå på TS! Det skulle ha vært flere like flinke mødre som deg! :)

Skrevet

Oi. Ikke rart at barnevernet har mye å gjøre hvis dette kvalifiserer til anmeldelse...

Skrevet

TS: Du kan ta det helt med ro, dette er ikke noe BV hadde giddet å bry seg om. Det er definitivt ikke barnemishandlig å la være å gi barn godteri, og det er ihvertfall ikke mishandling når de ikke selv vil ha det engang. Hev deg over denne kjærringa, det er du som gjør noe riktig her. :)

Skrevet

Herregud snakk om å gjøre en fjær til 10 høns. Hun dama her mente nok det ikke bokstavelig - ingen grunn å bli helt paranoid vettu.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...