Gå til innhold

Be seg selv på middag

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kjenner noen som ber seg selv til oss på middag. De kan finne på å ringe på veien og spørre.

Jeg syns faktisk det er veldig frekt. Som regel har jeg nesten ikke rukket å komme inn døra fra jobb engang. Er sliten og vil gjerne ha litt tid for meg selv før det kommer besøk.

Noen annet jeg syns er tankeløst og lit frekt er de som kommer på besøk rett etter kl 16. De vet veldig godt at jeg kommer rett fra jobb. De kan finne på å sitte i flere timer. Har jeg ikke middag til alle så må jeg vente med å begynne på maten. Blir ganske sulten og irritert

Er det jeg som er hårsår? Har dere opplevd noe sånt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Utrolig frekt. Sånt gjør man bare ikke.

Men jeg har en niese som ringer i ny og ne for å komme på besøk. Jeg forstår at hun vil gjerne ha middag så da regner jeg henne med.

Skrevet

Synes det er frekt å bare invitere seg på middag på den måten ja. Synes også folk burde spørre om det passer med besøk før de kommer. Er sikkert ikke så gøy og komme sliten hjem fra jobb også bare dumper det inn besøk!

Skrevet

Jeg ville aldri finne på noe sånt selv. Er ikke oppdratt sånn.

Syns det er veldig vanskelig. Hva sier jeg og hvordan sier jeg det?

Dette er folk som bli litt fort fornærmet. Må pakke det inn litt tror jeg.

ts

Skrevet

Du kan bare si som sant er at det passer litt dårlig, men det ville vært hyggelig om de kom (finn en annen dag som passer deg bedre og et klokkeslett som passer deg. Eller så kan du si det passer litt dårlig nå, men hadde vært hyggelig om dere kom en annen gang. Så kan du invitere dem på middag en dag som passer deg. Lykke til! Og husk at du skal ikke leve for andre og det er viktig å ta vare på seg selv og kjenne sine egne grenser.

Skrevet

Kommer ann på om en inviterer seg på en hverdag/helg/helligdag synes jeg. Jeg har invitert oss selv på middag en juledag/påskedag/17mai dag etc og en og annen søndag. Men samme menneskene inviterer oss også, og vi dem tilbake. Synes det er kjekt med besøk, og passer det ikke sier de/vi bare nei. ;)

Skrevet

Du kan bare si som sant er at det passer litt dårlig, men det ville vært hyggelig om de kom (finn en annen dag som passer deg bedre og et klokkeslett som passer deg. Eller så kan du si det passer litt dårlig nå, men hadde vært hyggelig om dere kom en annen gang. Så kan du invitere dem på middag en dag som passer deg. Lykke til! Og husk at du skal ikke leve for andre og det er viktig å ta vare på seg selv og kjenne sine egne grenser.

Noe sånt har jeg prøvd. Har sagt at jeg f.eks har handlet inn middag kun til oss to i huset. At jeg skal trene osv etter middagen.

Da sier de bare: Neida, ikke tenk på det. Skal bare sitte litt og skal ikke ha mat.

Da kommer de uansett og sitter der mens vi spiser. Og da sitter de i flere timer. Blir gal snart!

Jeg må finne en måte å si det på sånn at de ikke gjør det fremover, men det er ikke lett å legge det frem.

Vet ikke om de har dårlig sosiale antenner eller om de bare har et annet syn på det.

Skrevet

Passer det ikke i en hverdag, så passer det ikke. Et nei er et nei. Og kommer de likevell; så ja: de har dårlige antenner.

Gjest Lebewesen93
Skrevet

Ta det som et kompliment da, h*n liker deg og maten din godt ^^

Jeg ville aldri invitert meg selv på middag, men jeg kan godt sende melding til bestemor f.eks å spørre om det passer at jeg kommer på besøk til f.eks Torsdag. Håper ikke det også regnes som frekt :P

Når jeg bor for meg selv ville jeg blitt glad tror jeg, så sant de ikke bare hadde ringt på døren sånn helt plutselig, men 20 min i forveien hadde gått greit vil jeg tro.

Skrevet

Hvem gjør sånt? :klø:

Du må ikke ha dem på besøk hvis du ikke vil.

Skrevet

Hvem gjør sånt? :klø:

Du må ikke ha dem på besøk hvis du ikke vil.

Dette er så fjernt for mine sosiale antenner at jeg vet ikke hvordan en slik telefonsamtale ville foregått en gang. Sier man rett ut; er det greit at vi kommer på middag? :klø:

Skrevet

Synes dette virker veldig frekt og fjærnt om jeg skal være helt ærlig.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Det er faktisk så frekt og idiotisk at det er til å le av.

• Liker 1
Skrevet

Det nermeste jeg kommer til å be meg selv på middag er om jeg ser mamma skriver på facebook f.eks: "Nå har jeg stekt masse kjøttkaker og har klart i fryseren" Da kommer det gjerne en selvinvitasjon fra meg,-til en gang det måtte passe.

Men å ringe til noen midt i middagstid og si "Jeg er 5 min unna, er det mat til meg og?" kunne jeg aldri finne på å gjøre.

Skrevet

Jeg synes det er greit om venner spør om de kan komme på besøk til helga e.l, for jeg er ganske dårlig til å invitere selv. Men da regner jeg med de tilpasser seg etter hva jeg har tid og overskudd til. Hender jeg gjør det på samme måte med f eks broren min, som gjerne vil ha besøk, men som er såpass travel at han glemmer å invitere (og jeg pleier å hjelpe til enten med matlaging eller barnepass). Å bare ringe på veien og si at man kommer, på en hverdag midt i middagstid, synes jeg er frekt (særlig når det skjer gjentatte ganger). De fleste er vel nokså slitne rett etter jobb, og man lager gjerne ikke middag til flere ekstra voksne til stadighet heller...

Gjest Lebewesen93
Skrevet

Men det er vel ikke frekt å sende en melding til bestemoren sin å spørre om det passer med besøk en dag til uken ?

Ble litt usikker her nå, håper for gudskyld ikke hun synes jeg er frekk eller noe av den grunn, for mener overhode ikke noe vondt med det :gjeiper:

Skrevet

Men det er vel ikke frekt å sende en melding til bestemoren sin å spørre om det passer med besøk en dag til uken ?

Ble litt usikker her nå, håper for gudskyld ikke hun synes jeg er frekk eller noe av den grunn, for mener overhode ikke noe vondt med det :gjeiper:

Nei, det synes jeg absolutt ikke :) Så er det opp til henne om det passer, om hun vil servere middag eller kaker eller ingenting. Antagelig synes hun det er hyggelig at du tar initiativ til å besøke henne.

Skrevet

Det er frekt å komme hvis hun sier det ikke passer.

Gjest Lebewesen93
Skrevet

Kommer ikke hvis ikke det passer, å forlanger absolutt ingenting å spise :)

Hun sier i allefall at det er koselig og at vi snart må sees igjen , så håper hun mener det da:)

Skrevet

Hvilken type relasjon har du til disse menneskene, og hvordan har de kommet på at de kan invitere seg selv ?

Har du vært svært raus med å invitere dem tidligere ?

Hvilken tilbakemelding gir du de når de inviterer seg selv ? Sier du at det bare er å komme, eller gir du beskjed om at det ikke passer ?

Er du sikker på at de forventer middag (Sier de det?), eller kan det være at de bare ønsker å besøke deg ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...