inga:) Skrevet 27. november 2010 #1 Skrevet 27. november 2010 Leser stadig uttrykket *månelanding* i media, og forstår at det har noe med politikk å gjøre, men jeg har visst gått glipp av noe for jeg forstår ikke hva det betyr... Nå er jeg lei av å føle meg dum hver gang uttrykket brukes.. Noen som vil hjelpe? Trenger ingen 5 siders utgreiing, bare å vite hva ordet betyr. :D
AnonymBruker Skrevet 27. november 2010 #2 Skrevet 27. november 2010 Leser stadig uttrykket *månelanding* i media, og forstår at det har noe med politikk å gjøre, men jeg har visst gått glipp av noe for jeg forstår ikke hva det betyr... Nå er jeg lei av å føle meg dum hver gang uttrykket brukes.. Noen som vil hjelpe? Trenger ingen 5 siders utgreiing, bare å vite hva ordet betyr. :D Det kan jo være selve månelandingen det er snakk om? Altså når usa landet på månen for første gang.
inga:) Skrevet 27. november 2010 Forfatter #4 Skrevet 27. november 2010 Dette tenker jeg Takk for svar, men jeg er fortsatt like forvirret... "I 2006 gikk SV ut som garantist på at prosjektet skulle lande innen 2014. Parlamentarisk leder i partiet, Bård Vegar Solhjell, sier SV på ingen måte er ført bak lyset i denne saken" Å lande på månen.. utrykket... hva har det med å rense et fabrikkanlegg å gjøre. ? Skal uttrykket månelanding være et bilde på noe?
inga:) Skrevet 27. november 2010 Forfatter #5 Skrevet 27. november 2010 Det kan jo være selve månelandingen det er snakk om? Altså når usa landet på månen for første gang. Tusen takk for svar, ja jeg forstod det slik at det er det utrykket er et bilde på, men jeg forstår ikke konteksten uttrykket er brukt på. Hva betyr uttrykket i konteksten rensing av fabrikkanlegg og brutte lovnader?
AnonymBruker Skrevet 27. november 2010 #6 Skrevet 27. november 2010 Vi her hjemme brukes uttrykket "månelanding" som en stor nyhet med mye mediadekning.
inga:) Skrevet 27. november 2010 Forfatter #7 Skrevet 27. november 2010 Vi her hjemme brukes uttrykket "månelanding" som en stor nyhet med mye mediadekning. Takk for svar... Hmmm, det var da noe... Men hvordan forklarer man at månelandingen er utsatt til 2014... Er det rensingen av anlegget uttrykket er et bilde på?
HedvigR Skrevet 27. november 2010 #8 Skrevet 27. november 2010 Månelanding - Noe stort/viktig som skjer/blir gjort/skal gjøres tror jeg...
inga:) Skrevet 27. november 2010 Forfatter #9 Skrevet 27. november 2010 Månelanding - Noe stort/viktig som skjer/blir gjort/skal gjøres tror jeg... Aha, nå begynner jeg endelig å forstå :D Tusen takk!
Heisannmannen Skrevet 27. november 2010 #10 Skrevet 27. november 2010 Usa bestemte seg for å lande på månen. Koste hva det koste vil. Så man bruker begrepet på noe stort, dyrt og vanskelig man ønsker å gjennomføre. I media brukes det ofte ironisk etter at Stoltenberg innførte begrepet for CO2-rensing i en nyttårstale for noen år siden. Nå har han ikke lyst til å koste noen som stort og vanskelig som er dyrt.
Mann 42 Skrevet 27. november 2010 #11 Skrevet 27. november 2010 John F Kennedy holdt en tale hvor han blant annet brukte formuleringer som "We will go to the moon in the next decade. We will do this and the other thing, not because it`s easy, but because they are hard." Amerikanerne hadde i det alt vesentlige ingen raketteknologi da, og hadde nettopp fått Sputnik rett i fleisen. Sputnik var et sjokk: Russerne hadde plassert en satelitt i omløpsbane. Det betydde at de var teknologisk avanserte nok til å bombe et hvilket som helst mål på hele kloden. Mao: Det handler om å ta en utfordring vel vitende om at det kommer til å være utenfor rekkevidden av ens evner, og at det kommer til å kreve utvikling av noe helt nytt. I amerikanernes tilfelle raketteknologi.
Gjest Alfred Skrevet 27. november 2010 #12 Skrevet 27. november 2010 I 1969 gikk mennesker for første gang på månen. Dette prosjektet tok ca 10 år å gjennomføre, og var en teknologisk bragd. I 2007 holdt Jens Stoltenberg en nyttårstale der han sammenligner rensing av klimagasser med USAs månelandingsprosjekt. Han sier da at CO2-renseanlegget på Mongstad er nordmenns månelanding. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå